دکتر ابهری در گفتگو با«بسیج»:

نهادهای فرهنگی برای کاهش تلفات چهارشنبه سوری فرهنگ سازی کنند

آسیب شناس اجتماعی گفت: فرهنگ سازی برای شادی ها و برگزاری سنت های ایرانی باید توسط نهادهای فرهنگی آغاز شده و خانواده ها بهترین محل تمرین و ممارست در این زمینه هستند.
کد خبر: ۸۸۰۷۲۶۰
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

نهادهای فرهنگی برای کاهش تلفات چهارشنبه سوری فرهنگ سازی کننددکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به لزوم فرهنگ سازی رسانه ها و نهاد های فرهنگی برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری اظهار داشت: فرهنگ سازی برای شادی ها و برگزاری سنت های ایرانی باید توسط نهادهای فرهنگی آغاز شده و خانواده ها بهترین محل تمرین و ممارست در این زمینه هستند.

وی افزود: متاسفانه در سی سال گذشته نهادهای متولی در امور فرهنگی حرکتی در زمینه تدوین فرهنگ شادی نکرده و برگزاری اینگونه مراسم ها را بر عهده مردم مخصوصاً جوانان گذاشته اند. یکی از این مراسم ها چهارشنبه سوری است که در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود هرچند در دو دهه اخیر چهار شنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شده و شهرها را به میدان جنگ تبدیل کرده است.

آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: هفته ها قبل از چهارشنبه سوری خانواده ها مخصوصاً افرادی که دارای فرزند نوجوان و جوان هستند دچار اضطراب و دلهره شده و منتظر وقوع حوادث تلخ هستند. چهارشنبه سوری یک روز است اما عواقب و آسیب های آن یک عمر با آسیب دیدگان باقی خواهد ماند. صداهای ناهنجار، آتش سوزی ها و اقدامات غیرمنطقی باعث ایجاد رعب و وحشت و حتی سکته های قلبی و مغزی در سالمندان و مشکلات خطرناکی برای زنان باردار خواهد شد.

ابهری تصریح کرد: ضعف مدیریتی نهادهای فرهنگی در برگزاری این مراسم باعث شده هر کسی بر اساس سلیقه و میل خود به شکلی این روند را سپری کند. هفته های قبل از چهارشنبه سوری صداهای مهیبی از کوچه و بازار به گوش می رسد و میلیاردها تومان سرمایه کشور به هدر می رود.

پژوهشگر اجتماعی ابراز داشت: باید مراکزی برای برگزاری و تولید اقلام مورد استفاده استاندارد و بی خطر وجود داشته باشد تا نشاط نوجوانان و جوانان در مجرای منطقی قرار بگیرد اگر چهارشنبه سوری بدون فرهنگ سازی و همچون سال های اخیر ادامه یابد نه تنها ربطی به سنت و یا نشاط ندارد بلکه باعث وارد شدن زیان های مختلف جانی، عصبی و مالی به آحاد جامعه خواهد شد.

این آسیب شناس اجتماعی در خاتمه گفت: تدوین فرهنگ شادی و عرضه ابزار تخلیه انرژی این فرصت را ایجاد خواهد کرد تا افراد علاقمند ضمن برگزاری جشن چهارشنبه سوری، تفریح و شادی کنند در غیر این صورت نشاط اجتماعی آمیخته با ویرانگری هیچ شباهتی با باورهای فرهنگی و ارزشی ما نخواهد داشت.


ارسال نظرات