مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان:

ثبت سیاه چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت سیاه چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد .
کد خبر: ۸۸۰۸۵۱۳
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ازلرستان، غلامرضا سلیمانی گفت: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده 2 قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی ماه 1382 و آیین نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت  وزیران به شماره 26975/ت / 32915 مورخ 4 مرداد ماه، به منظور ثبت میراث ناملموس، پرونده سیاه چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه نمود که پس از طرح در شورای مذکور به اتفاق آرا اعضا، حایز شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

وی افزود :سیاه چادر مسکن عشایر استان لرستان محسوب می شود که از موی بز و بوسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می‌شود . سیاه چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است .

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: سیاه چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می شود که از نی و موی بز بافته می شود . دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز می باشد .


ارسال نظرات
آخرین اخبار