یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

دولت 200 درصد از طریق واردات خارجی سود می‌برد

ابراهیم رزاقی گفت: دولت در پی این است تا از طریق واردات کالاهای خارجی به سود 200 درصدی در اقتصاد کلان برسد. مسلم است که رویکرد تولید محوری با حداکثر سود 20 درصد برای دولت نمی‌تواند سودآور باشد.
کد خبر: ۸۸۰۹۰۲۲
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲

ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره تمهیدات دولت در بودجه 96 در جهت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بودجه در طی 26- 27 سال، در چارچوب سیاست تعدیل اقتصادی طرح و اجرا شد. اما تاکیدات رهبری معظم مبنی بر عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، بر مبنای دستیابی به استقلال اقتصادی است که متاسفانه برخی از مسوولان ادغام در بازارهای جهانی را مبنای توسعه اقتصادی مد نظر قرارداده اند.

وی با انتقاد از افزایش خام فروشی منابع مهم ملی نفت و انرژی افزود: خام فروشی نفت خام در راستای مسیر اقتصاد مقاومتی نیست.  میزان قیمت نفت خام هر بشکه 40 یا 140 دلار به فروش برسد فرقی ندارد. بهر حال صادرات نفت خام به عنوان ماده اساسی و به شکل خام فروشی به ضرر اقتصاد کشور ما می‌باشد. جای بسی تعجب دارد از برخی مسوولان که فروش نفت خام را جزو اهداف مدیریتی خود قرار داده اند با وجود اینکه اگر قیمت نفت پایین هم بیاید باز هم در پی فروش دو برابری صادرات نفت خام هستند. بهانه جویانی که جبران سهم کشورمان در بازار نفتی را وسیله ای برای دسترسی به اهداف خود قرار داده اند.

رزاقی بیان داشت: برخی مسوولان اعتقادی به ارزش واقعی و استراتژیک موقعیت نفت کشورمان ندارند و از اینرو منابع ملی را با قیمت ارزان می‌فروشند. مدیریت منابع ملی امری ضروری است. اقتصاد کنونی کشورمان برپایه تولید داخلی نیست بلکه از طریق واردات شکل می‌گیرد. این در حالی است که کالاهای غیر ضروری مثل موادغذایی و کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند را وارد می‌کند؛ متاسفانه واردات کالاهای خارجی امری عادی شده است. در حالیکه کشورمان نیاز دارد به تکنولوژی و قطعاتی که موجب تحرک بخشی در صنایع می‌‌شود.

وی در ادامه گفت: واردات مواد اولیه و قطعاتی که در کشور تولید می‌شود موجب خسران صنایع تولیدی داخلی است. این در حالیست که مسوولان اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند و چرخه اقتصادی ایران را بر پایه فروش نفت خام و درآمدهای حاصله قرارداده‌اند. این مسئولان نفت خام را با دلار ارزان می‌فروشند .نفت خام باید با با قیمت واقعی و نرخ ارز معاملاتی به فروش برود . چنانچه ارز حاصله از فروش نفت بسیار بیشتر است. چون قیمت واقعی یک دلار در رابطه با نرخ  ریال 11 هزارتومان است ولی دولت ارز حاصله را با قیمت  3500-4000 تومان به فروش می‌رساند که یک سوم قیمت واقعی دلار بوده و این برخلاف رویه نفتی کشورهایی همچون ژاپن و چین است و مابقی درآمد حاصل از نفت برای واردات کالاهی بی کیفیت خارجی مصرف می‌شود.

رزاقی در خاتمه افزود: دولت در پی این است تا از طریق واردات کالاهای خارجی به سود 200 درصدی در اقتصاد کلان برسد. مسلم است که رویکرد تولید محوری با حداکثر سود 20 درصد برای دولت نمی‌تواند سودآور باشد.

ارسال نظرات