خبرهای داغ:

پکن خواستار توجه ترامپ به اهمیت سیاست چین واحد شد

سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر از دولت ترامپ خواست تا به طور کامل اهمیت سیاست "چین واحد" را درک کند و به این مساله توجه داشته باشد که مساله تایوان برای دولت پکن از حساسیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۸۸۱۲۲۸۲
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که روز جمعه رسما سوگند یاد کرد، در ماه دسامبر تاکید کرد که آمریکا لزوما به موضع دیرینه مربوط به چین واحد و اینکه تایوان بخشی از چین واحد است، پایبند نخواهد بود.

گفتگوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهور تایوان نیز موجب خشم و ناراحتی مقام های چینی شده است.

بر اساس سیاست چین واحد، تایوان و سرزمین چین، بخش های جدایی ناپذیر از یک چین واحد هستند. پکن، تایوان را یکی از استان های خود می داند که در صورت لزوم از زور برای تحت کنترل درآوردن آن استفاده خواهد کرد.

ولی تایوان بارها نشان داده است که تمایلی برای اداره شدن توسط پکن ندارد. "هووا چون یینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری امروز دوشنبه تاکید کرد: دولت جدید آمریکا باید به طور کامل اهمیت سیاست چین واحد را درک کند و به این مساله توجه کند که مساله تایوان برای دولت پکن حساسیت زیادی دارد. ما از دولت جدید آمریکا می خواهیم تا به سیاست چین واحد پایبند باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: سیاست چین واحد، پایه و اساس سیاسی برای روابط آینده بین آمریکا و چین خواهد بود. هر دولت آمریکا این تعهد را دارد که به قول های داده شده از سوی 2 حزب سیاسی این کشور پایبند باشد و به طور محدود روابط غیر دیپلماتیک با تایوان برقرار کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه ضمن تاکید بر موضع پکن در قبال دریای جنوبی چین، گفت: آمریکا نباید در مسائل مربوط به حاکمیت ارضی چین، دخالت کند. هم تاریخ و هم واقعیت اثبات می کند که روابط خوب بین آمریکا و چین، برای منطقه آسیا اقیانوسیه مثبت بوده است.

چین ادعای مالکیت بخش وسیعی از دریای جنوبی چین را مطرح کرده و ادعاهای مشابهی نیز از سوی فیلیپین و سایر کشورهای آسیایی مطرح شده است. تصمیم دوترته برای کنار گذاشتن اختلافات ارضی با پکن در ازای سرمایه گذاری چین موجب تقویت موضع پکن در کنترل بخشهای بیشتری از آبراه راهبردی دریای جنوبی شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها