سردار بهشتی در نشست جشنواره برترین های مساجد مطرح کرد

نقش آفرینی مساجد به عنوان کانون‌های انسان ساز

سردار بهشتی گفت: کانون های انسان سازی ما قطعا مساجد هستند کمااینکه در این 38 سال گذشته این نقش آفرینی توسط این کانون اصلی اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۸۸۱۲۲۸۴
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری اختتامیه اولین «جشنواره برترین‌های مساجد» پیش از ظهر امروز با حضور سردار بهشتی مسئول بسيج مساجد و محلات در محل نشست های خبری شبکه قرآن صدا و سیما برگزار شد.

سردار بهشتی مسئول بسيج مساجد و محلات در ابتدای این نشست خبری گفت: سلام درود می فرستم به روح پرفتوح امام راحل بنیانگذار انقلاب اسلامی ، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و عرض سلام ارادت به پیشگاه مقامم معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای عزیز درود میفرستم به روح شهدای حادثه ساختمان پلاسکو ایثارگران و مجاهدانی که برای نجات جان شهروندان فداکاری کردند و ان شاءالله که به شهدا محشور شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: اولین «جشنواره برترین‌های مساجد» از ابتدای امسال با دبیری و مدیریت بسیج مساجد کل کشور و همکاری نهادهای مرتبط این کار انجام شده که سازمان هایی که با همکاری کردند سازمان اوقاف، کانون های فرهنگی و هنری، مراکز رسیدگی به امور مساجد، نمایندگان ولی فقیه در استان ها، سازمان تبلیغات و سایر سازمان ها که درحوزه امور مساجد نقش داشتند در این کارگروه همکاری های بسیار زیادی را داشته اند.

مسئول بسيج مساجد و محلات عنوان کرد: ما در سی ام مردادماه مصادف با روز جهانی مسجد در 500 شهر کشور در 31 استان کار ارزیابی و انتخاب برترین ها را انجام داده ایم هدف ما در ارزیابی مساجد ایین بود که یک بار دیگر رجعت دوباره به کانون اصلی محلات یعنی مساجد که در پیروزی انقلاب و دفاع از ارزش های دینی و فرهنگی جامعه بوده انجام شود و ما در طول این مدت پیگیر این امر بوده ایم چرا که مسجد در این سال ها به دلیل تشکیل نهاد های فرهنگی بعضا به آن اجهاف شده است، چه در حوزه زیرساخت، چه در حوزه محتوا و چه در حوزه کارکردها و خدماتی که مساجد می تواند به مردم در محلات داشته باشند.

وی با اشاره به بیش از 40000 پایگاه بسیج در مساجد کشور گفت: بسیج جز سازمان هایی محسوب می شود که جزء گسترده ترین حضور را در مساجد و محلات را داشته ایم و به همین خاطر شاخصه هایی را تعریف کردیم تا برترین مساجد را در کشور معرفی کنیم. ما این شاخصه ها رو به تمام کشور و تمامی پایگاه های مقاومت،سازمان ها و نهادهای دیگر ارسال کردیم؛ نظرات اصلاحی آن ها را گرفتیم و در نهایت به یک جمع بندی برای ارزیابی و برترین مساجد کشور رسیدیم. مدیریت این کار مشترکا با همکاری سازمان بسیج مساجد و محلات، نهادهای ولایت فقیه وسازمان های متولی امور مساجد انجام شد.

سردار بهشتی خاطر نشان کرد: شاخصه هایی که ما طراحی کرده بودیم اعم از مسجدی که بتواند نقش آفرینی کند، در خدمت مردم باشد، جامعه هدفش را روی جوانان متمرکز کند و خدمات و تلاش هایی را در حوزه دینی، فرهنگی و اجتماعی بتواند سازمان دهی کند و آن مسجدی که بیشترین کارکرد خدمت به مردم را بکنند و جوانان بیشتر را جذب کند، تلاش و پویایی بیشتر در آن ها شکل گرفته است این ها بتوانند جزء برترین ها انتخاب شوند.

وی ادامه داد: هدف ما از این ارزیابی در حقیقت انسجام بین ارکان مدیریت کننده مساجد با محوریت روحانیت معزز مسجد بوده است. ما معتقدیم نقش اصلی در مسجد را امام جماعت ایفا می کند.نهادهای دیگری هم وجود دارند مانند بسیج، کانون های فرهنگی، هیئت امنای مسجد، خدام، خیرین و نمازگزاران پس اولین هدف ما مدیریت مساجد با محوریت روحانیت ودومین موضوع دوم انتخاب مساجدی که توانسته الگو های ذکر شده را در مجلس شد.

مسئول بسيج مساجد و محلات عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف ما این است که ما در پی مسجدی هستیم که در راستای اهداف انقلاب قدرم بردارد و رویکرد خدمت رسانی به مردم را داشته باشد یعنی به عبارتی «مسجد انقلابی، خدمتگذار به مردم» را داشته باشیم.مساجدی که در حوزه های علمی آموزشی کارآفرینی سازندگی فعال باشند ما با ابزار هایی که در بسیج و اللخصوص بسیج متخصصین داریم کارهایی را انجام دهیم که مساجد در ابعاد مختلف ارتقاء پیدا کنند.

سردار بهشتی اظهار داشت: این کار در اولین «جشنواره برترین‌های مساجد» در شهرستان ها و تمامی استان های کشور انجام شد اختتامیه این جشواره در ششم بهمن ماه در سالن همایش های سازمان صدا و سیما برگزار می شود در واقع در این مراسم با حضور مسئولین کشوری و لشکری معرفی 186 نفر از برترین های کشور صورت خواهد گرفت.

وی با عنوان این که یار و حامی ما در اقامه نماز و ترویج آن رسانه می تواند باشد ادامه داد: که در اینباره ما معتقد هستیم در نشر معروف مثل نماز، پایگاه مسجد این کانون دینی، اجتماعی و فرهنگی مسجد باید رسانه ها با حضور و پوشش اخبار و تولیدات محتوا در این حوزه به ما کمک شایانی داشته باشد چه در حوزه رسانه ملی(صدا و سیما) و چه در حوزه رسانه های مکتوب و چه رسانه ها درحوزه فضای مجازی و بر بستر وب ما اکنون در اکنون در حوزه فرهنگ با شبیخون فرهنگی مواجه هستیم دشمن ها با تمام توان هجمه های خودش را سازماندهی کرده است تا داشته های ما زیرساخت های معنوی ما را از بین ببرد.

مسئول بسيج مساجد و محلات با اشاره به این که دشمن با رویکردهای حمله به جوانان، حمله به کانون خانواده، حمله به سنگر معنوی و فرهنگی مساجد است اظهار داشت: این ها تلاش های دشمن است و ما درصدد هستیم که توطئه های دشمان را در عرصه فرهنگی با تقویت جبهه های فرهنگی مساجد هست را خنثی کنیم. و ما امروز اگر در پیروزی های انقلاب حرفی را برای گفتن داریم اگر در دفاع مقدس حرفی را برای گفتتن داریم، اگر در ساختن نیروهایی که در دفاع حرم جان بر کف میگیرد و اقدام میکنند حرفی برای گفتن داریم، اگر در تهدیدات اقتصادی، فنی و مهندسی حرفی را برای گفتن داریم و ایستادگی و مقاومتی را به نمایش گذاشته ایم این ها را مرهون پایگاه ها و کانون های معنوی و فرهنگی خودمان یعنی همان مساجد هستیم. مساجد ما نقش تربیتی در حوزه نسل جدید و جوانان ما در دهه چهارم انقلاب را ایفا کرده اند.

وی در ادامه افزود: ما امروز هیچ گونه نگرانی در تداوم انقلاب و ادامه راه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب را نداریم با پشتوانه معنوی مردم، کانون های انسان سازی ما قطعا مساجد هستند کمااینکه در این 38 سال گذشته این نقش آفرینی توسط این کانون اصلی اتفاق افتاده است.این جشنواره منتخبین معرفی خواهند شد و با کمک رسانه ها این الگو های موفق در همه شهر ها معرفی شوند مساجدی که ظرفیت های بیشتری دارند و میتوانند به تراز برسند و خودشان را ب مرتبه های بالاتری برسانند در واقع قدم بردارند و گام های بعدی را بردارند.در این طرح انتظاراتمان از مساجد در سطوح مختلف تعریف شده و قرار بر این نخواهد بود که همه مساجد در یک سطح باشند.

سردار بهشتی گفت: مسجد به دلیل این که یک نهاد خودجوش و مردمی است ما به اقتضای جقرافیایی و بومی هر منطقه مساجد را دسته بندی کرده ایم و در این ارزیابی آن ها را قرار داده ایم و انتظاراتمان را متناسب با هر یک عنوان کرده ایم.ما انشاالله به کمک نیرو های مردمی، بسیج، سازمان ها و نهاد های متولی،امامان جماعت، روحانیت معزز و حمایت معنوی ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در سراسر کشور یک کار گسترده ای را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: بنده اینجا هم عرض کنم که ریاست سازمان بسیج سردار غیب پرور هم در برنامه سالهای آینده یکی از رویکردهای جدیشان توجه ببه مساجد و امور آن ها، ترویج نماز، حضور موثر بسیجیان، متخصصین بویژه نیورهای متخصص بسیجی، جامعه هنرمندان، پزشکان، حقوقدانان، ورزشکاران،اساتید،بسیج خواهران و همه اقشار بتوانند کانون فعالبت های خود را در مساجد بنا کنند و با حضور22 قشر تخصصی که در بسیج وجود دارد شاهد تحولی عظیم در این عرصه باشیم.

بهشتی تصریح کرد: به عنوان مثال فعالیت های زیادی در راستای اقتصاد مقاومتی، توسط بسیج سازندگی انجام شده که رویکرد رییس محترم سازمان بسیج این است که این فعالیت ها وداشته ها اعم از امکانات، تخصص، نیروی انسانی متخصص حول محور مساجد و روحانیت معظم انجام شود. ما امسال این ارزیابی ها را شامل مدیریت مساجد کرده ایم ولی معتقدیم هر استان یک مسجد برتر،یک خادم برتر، یک هیئت امنای برتر، یک مدیر کانون برتر، یک امام جماعت برتر و یک فرمانده بسیج برتر را معرفی کنیم.و در سال های آینده این ارزیابی ها را در شاخه های مختلف مثل آموزش و ورزش و کار آفرینی خیرین مسجدساز داشته باشیم.

ارسال نظرات