خبرهای داغ:

وجود ساختمان‌های ناایمن مانند پلاسکو در شیراز

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن در این شهر گفت: احتمال روی دادن حادثه پلاسکوی تهران در شهر شیراز نیز وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۱۲۵۳۳
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

محمد فرخ‌زاده اظهار داشت: با توجه به وجود ساختمان‌های ناایمن و بدون مجوز نظام‌مهندسی در سطح شهر شیراز، احتمال رخ دادن حادثه مشابه ساختمان پلاسکوی تهران در این شهر نیز وجود دارد.

وی افزود: در بافت تاریخی شهر شیراز و برخی مناطق حاشیه‌نشین و کنار رودخانه‌ها سکونت‌گاه‌هایی غیررسمی وجود دارد که به‌صورت شب‌سازی ساخته‌شده و این‌ها به‌شدت در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب‌پذیر بوده و جان انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند با خطر روبه‌رو است، افزون‌ بر اینکه تعدادی از کارخانه‌ها و مجتمع‌های تجاری غیرمجاز یا بدون مجوز نیز در حاشیه‌های شهر شیراز فاقد شرایط ایمنی لازم مانند سیستم اطفای حریق و سایر اصول ایمنی است.

این مقام مسؤول همچنین گفت: حتی برخی سازه‌های جدید نیز در شیراز یا فاقد پایان کار و مجوز بوده یا همکاری لازم را در بازدیدهای دوره‌ای با شهرداری نداشته‌اند که مدیران این ساختمان‌ها و مشابه آن باید بدانند که احتیاط شرط لازم بوده و ممکن است اتفاق ساختمان پلاسکو برای آنها نیز روی دهد که در شهر شیراز می‌توان برای نمونه به مجتمع تجاری زیتون و هتل آسمان در این رابطه اشاره کرد.

فرخ‌زاده در ادامه با اشاره به نیازمندی به حمایت قوه قضائیه از شهرداری در برابر کسانی که همکاری لازم را در ایمن کردن ساختمان‌ها انجام نمی‌دهند، افزود: باید جریمه‌های سنگینی را برای متخلفان و کسانی که بدون مجوز سازه را بالا می‌برند، در نظر گرفت تا دیگر کسی دست به ساخت‌وساز غیرقانونی نزند و با نظارت شهرداری، تمام اصول ایمنی را نیز در ساختمان‌ها رعایت کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز نبود خطوط اضطرار در شهر شیراز برای خودروهای امدادی را از دیگر مشکلات این شهر دانست و اضافه کرد: از پلیس راهور استان فارس انتظار داریم هرچه سریع‌تر در این مورد اقدام لازم را صورت دهد، چراکه وجود خطوط اضطراری برای خودروهای امدادی، سرعت کمک‌رسانی را به‌شدت بالا خواهد برد.

این مقام مسؤول از شهروندان نیز خواست که در مواقع بروز حوادث به‌جای تجمع‌های بی‌فایده و گرفتن فیلم از محل حادثه، همکاری لازم را با مأموران آتش‌نشانی انجام دهند و به‌هیچ‌عنوان در مسیرهای مرتبط با محل وقوع حوادث، تجمع نکنند تا کار امدادرسانی با وقفه روبه‌رو نشود.

فرخ‌زاده همچنین با اشاره به خشک‌سالی‌های اخیر به بحث اطفای حریق در مناطق جنگلی و بیرون از شهر نیز پرداخت و گفت: بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های بیرون شهر، موجب حضور ما در منطقه می‌شود که این مورد گاهی خللی به مأموریت‌ها در داخل شهر وارد می‌کند و انتظار ما از سازمان‌هایی مانند محیط‌زیست و سازمان مراتع و جنگل‌ها این است که در مناطق تحت حفاظت خود، تمام اصول ایمنی را رعایت کنند تا پرداختن به حوادث جنگل‌ها، ما را از اتفاقات داخل شهر، غافل نکند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در پایان نیز با اشاره به اینکه تجهیزات امدادی این سازمان با آنچه باید باشد فاصله بسیاری دارد و باید برای آن فکری جدی کرد، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر فاقد داشتن چرخ‌بال هستیم، افزون‌بر اینکه تجهیزات بالابر، پمپ‌های ویژه و قیچی‌های بزرگ ازجمله وسایلی است که باید تهیه شود و اگر ستاد بحران حوادث غیرمترقبه در این زمینه ورود پیدا کند، می‌توان به‌موقع در حوادث بزرگ، نقش‌آفرینی مثبت کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها