خبرهای داغ:

پشت‌پرده‌های یک کانال جهادی جذاب

صداوسیما هر روز می‌گوید فلان منطقه را گرفتند. خب مگر چقدر جا هست؟ مگر آنها چند نفر هستند؟ خبر پیشروی را درست می‌گوید اما وقتی آنها جلو می‌آیند چیزی نمی‌گوید. این برای مردم جذابیت ندارد.
کد خبر: ۸۸۱۲۷۱۴
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، «نخسا» یا همان نیروهای خودمختار سپاه اسلام، آن دسته جوانان پر شور و عشق جنگ هستند که عاشقانه خود را فداییان علی‌خامنه‌ای و سردار قاسم سلیمانی می‌دانند که مدعی هستند بدون وابستگی سازمانی و بدون هیچ دستمزد و چشم‌داشت با اختیار خود به سوریه آمده‌اند تا علیه تکفیری‌ها بجنگند. مصطفی صدرزاده با نام جهادی «سید ابراهیم» فرمانده ایرانی گردان عمار از لشکر فاطمیون از اولین فرماندهان گروه نخسا بود که در حلب (عملیات محرم) کشته شد و از آن وقت آوازه نخسایی‌ها در بین بسیجیان پیچید.

 

گرچه نخسا اعلام می‌کند تشکیلاتی غیرسازمانی و خودمختار است، اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. تریبون اصلی این نیروها چند کانال تلگرامی است از جمله کانال‌هایی مثل «ناب جهادی» یا «حیفا را با موشک می‌زنیم» که بیش از ۳۰ هزار عضو دارند و علاوه بر اخبار مربوط به تحولات و درگیری‌های سوریه از بازوهای سایبری سپاه نیز محسوب می‌شود و اعضای آن به افشا و هک کردن کانال‌های مخالف جمهوری اسلامی و کانال‌های ضددینی نیز مشغول‌اند.

 

اینها بخشی از گزارش یک رسانه ضد انقلاب علیه مجموعه «نخسا» است. بچه‌های رزمنده‌ای که فعالیت‌های رسانه‌ای آنها معروف‌ شده است. ادمین این کانال حتی پس از مصاحبه چند ساعتی با خبرگزاری دانشجو حاضر نشد بگوید که مقداد اسم اصلی او هست یا نه! محل قرار مصاحبه را هم خودشان مشخص کرده بودند. تا قبل از دیدن آقای ادمین تصور می‌کردم باید با یک فرد درشت هیکل با ریش‌های خیلی بلند و احتمالا سوار بر موتور رو به رو شوم اما تیپ مقداد متفاوت بود. او دانشجوی ارشد مدیریت صنعتی در یکی از دانشگاه‌های تهران است. مقداد درباره شبهات پیرامون این مجموعه، پشت پرده‌ها و نکاتی درباره جنگ در سوریه و عراق صحبت کرده است.‌

 

 

در توضیحات خودتان درباره نخسا نوشته بودید که کارتان را از زمان فتنه 88 شروع کردید. ماجرا چه بود؟

سال 88 که شلوغ شد، نیروهای انتظامی و امنیتی در ابتدای کار به علت اینکه نمی‌خواستند فضا به تشنج کشیده و با آرامش فتنه را کنترل کنند و در همین حین اغتشاشگران و عوامل بیگانه کشور را به هرج و مرج کشاندند. نیروهای خودجوش از همان اول وارد میدان شدند و به کمک نیروهای امنیتی شتافتند. برخی هم از شهرهایی که خبری نبود به تهران می‌آمدند. بحث خودجوشی از همینجا شروع شد و بچه‌های نخسا از همینجا با هم آشنا شدند. اولش قرار بود نیروهای خودمختار باشد اما بعداً گفتیم ما ولی و رهبر داریم و خودمختاری معنا ندارد لذا اسمش را گذاشتیم نیروهای خودجوش سرزمین‌های اسلامی.

 

چرا خودجوش؟ تفاوت شما با بقیه چیست؟

در یک جمله کوتاه نخسایی‌ها کسانی هستند که وقتی از در[برای جهاد] راه‌شان ندادند و حالا از پنجره آمده‌اند. ما می‌خواهیم این تفکر مقاومت در بین همه جوانان فراگیر شود که فردا روز کشور متخاصمی کاری کرد قبل از اینکه نیروهای نظامی بخواهند عمل کنند و به صورت همه جانبه به آنها جوابی بدهیم و عکس العملی نشان دهیم ، نیروهای مردمی پای کار بیایند. همانطور که اول جنگ اتفاق افتاد. ما الآن در همه کشورهای درگیر جنگ مانند افغانستان ، یمن ، سوریه و عراق  نیرو داریم.

 

شما اصرار دارید که بگویید، نخسا تشکیلات نیست و یک تفکر است. پس چرا آرم درست کردید؟ یک گروه و تشکیلات آرم دارد نه تفکر!

آرم نخسا بیشتر برای این بود که بچه‌ها شناخته شوند و بقیه هم بدانند چنین نیروهایی وجود دارند. ما بین نیروهای حزب الله، کتائب های عراق، حشد الشعبی، دفاع وطنی سوریه یا فاطمیون می‌جنگیم. می‌خواستیم تفکر نخسایی را تبلیغ کنیم و این تفکر را رایج کنیم میان کشورهای مقاومت.

 

در خارج از کشور هم دنبال همین هستیم. می‌خواهیم این تفکر بین جوانان سوریه و عراق گسترش پیدا کند. چیزی که می‌ماند تفکر است. نیروهای میدانی بیشتر دنبال کار فرهنگی هستند. برخی از بچه‌های سوریه از ما می‌پرسیدند چرا اصلاً باید با اسرائیل بجنگیم. خب اصلا خبر ندارند چه خبر است. نیروهای میدانی ما تلاش می‌کنند تا افکار انقلاب اسلامی را نشر دهند. اگر این کار را نکنیم ممکن است همین بچه‌ها 10 سال دیگر رو به روی خودمان باشند. مثل بلایی که سر بوسنی آمد. نیروهایی که خود ما آموزش داده بودیم الآن مقابل ما در سوریه می‌جنگند.

 

 

وقتی اسامی مانند خودمختار یا خودجوش به گوشمان می‌رسد بعضی مواقع یاد نیروهایی می‌افتیم که تصمیم‌های عجیب و غریب می‌گیرند و سابقه هم دارد که رفتارهای نادرست آنها به ضرر نظام تمام شده است. چه تضمینی وجود دارد که شما راه آنها را پیش نگیرید؟

ما خودمختار نیستیم، خودجوش هستیم. بالآخره تحت لوای این تشکیلات‌ها می‌جنگیم. سال‌ اول جنگ ‌خودمان می‌رفتیم سوریه. با کمی ارتباط‌گیری راحت می‌شد اسلحه گیرآورد و وارد جنگ شد. ببیند حرف ما این است که در مواقع ضروری تا نهادهای رسمی بخواهند وارد عمل شوند هرکسی هرکاری از دستش می‌آید انجام دهد. حضرت امام(ره) هم می‌گویند تا وقتی که مسئولان یک کاری را شروع کنند مردم خودشان وارد عمل شوند.

 

نکته بعد اینکه ما معصوم نیستیم، ممکن است افرادی در گوشه‌ای خطا کنند. به علاوه اینکه درست است ما تشکیلات نیستیم اما بالآخره چند نفری هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند. افرادی که شاخص بوده‌اند دور هم جمع می‌شوند به صورت شورایی تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

نمی‌شود به خاطر اینکه عده‌ای، یک زمانی، اشتباه کرده‌اند یا ممکن است که دوباره افرادی اشتباه کنند  حالا ما بنشینیم و هیچ کاری نکنیم. اشتباه که پیش می‌آید. مگر نهادهای دولتی اشتباه نمی‌کنند؟ ما سعی می‌کنیم تا با پیروی از صحبت‌های رهبری کاری کنیم که مشکلی پیش نیاید.

 

در نبرد میدانی چطور؟ شما چطور عملیات می‌کنید؟ سپاه با حضور شما در آنجا مشکل ندارد؟

همه افرادی که در سوریه و عراق می‌جنگند تحت نظر سپاه هستند.  من با اینکه ایرانی بخواهد آنجا شهید شود مخالفم. ما حضور مستشاری داریم آنجا. برخی فکر می‌کنند ما افراد بی‌سواد یا بی‌پول هستیم. بیشتر بچه‌های مهندس، پزشک یا دانشجو هستند. خیلی‌ها وضعیت مالی خیلی خوبی هم داشتند اما همه چیز را رها کردند آمدند سوریه.

 

ما کاری خلاف فرمایشات حضرت آقا نکردیم و نخواهیم کرد.  بچه‌های نخسا در تمام جبهه‌ها تحت لوای تشکیلات نظامی شناخته شده می‌جنگند. بچه‌ها خودشان را با پول خودشان می‌رساندند. مردم هم حقیقتا خیلی کمک کردند. ما سعی کردیم آن خودجوشی را حفظ کنیم.

 

خب کمی هم درباره کانال معروف «ناب جهادی ، حیفا را با موشک می‌زنیم صحبت کنیم». چرا چندین بار فعالیت‌های کانال‌تان را متوقف کردند؟

دفعه اول ماجرای پوشش اخبار تجمع مقابل سفارت عربستان بود. آن زمان ما اعتقاد داشتیم باید یک تذکر جدی به عربستان داده شود به همین خاطر هم اخبار تجمع را منتشر کردیم، هم از مردم دعوت کردیم در آن حضور داشته باشند و تجمع و اعتراض مسالمت آمیز و آرام داشته باشند که متاسفانه اندکی هم کارهای ناشایست انجام شد. بعد از این ماجرا یکدفعه کانال ما را بستند. این در حالی بود که ما از اولین کانال‌های تلگرام بودیم و مخاطبان زیادی داشتیم. این موضوع 4 بار دیگر هم در همان ایام تکرار شد. اگر آن کار را نمی‎کردند؛ الآن تعداد اعضای‌مان میلیونی بود و تاثیر کلام و برد کارهایمان خیلی بیشتر از الان بود که کانال نهم هستیم و ۵۰ هزار نفر کاربر داریم .

 

حذف کانال پنجم به خاطر انتخابات مجلس بود. برخی از اعضای کانال برای ما عکس فرستادند که روی برگ رای‌شان نوشته بودند «مجاهد دمشقی»، البته با این هم کاملا مخالف بودیم. کانال پنجم و ششم هم به خاطر این حذف شد. البته ما فکر می‌کنیم به خاطر این بود. شاید هم تلگرام خودش آن را بسته باشد. کانال‌های بعدی هم در درگیری‌های نظامی اکانتش گم شد. ولی بازهم با تمام قوا کار را ادامه میدیم و پایدار به ارزشهای شهدا هستیم.

 

مدیریت رسانه‌ای کانال با چه کسانی است؟

ما یک اتحادیه داریم، اتحادیه ادمین‌های حیفا. همه افرادی که کانال جهادی دارند عضو آن هستند. افرادی هم که کانال سیاسی مهم دارند از چپ و راست عضو آن هستند. چراکه ما معتقدیم چپ و راست باید در جهاد شرکت کنند. این بحث دینی و ملی ماست. به هیچ وجه ما اجازه نمی‌دهیم این کانال سیاسی شود. این کانال مخصوص ریش‌دارها نیست. خیلی‌ها عضو این کانال بودند که نماز نمی‌خوانند اما الآن که با شهدا و جهاد آشنا شدند، آمدند می‌گویند ما می‌خواهیم برویم جنگ شهید بشویم. حتی من یک بار با ادمین کانال نازیسم ایران  صحبت کردم و حتی او قانع شد که تبلیغ کانال ما را بزند. بعدش هم همه‌اش عکس آقا و حاج قاسم می‌فرستد.

 

عملکرد رسانه‌های دیگر به خصوص صداوسیما را در پوشش اخبار جنگ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما کاملاً  منتقد صداوسیما هستیم. اگر صداوسیما درست عمل می‌کرد کلی از مردم عاشق جهاد در می‌شدند. تلویزیون خبرهای ما را 24 ساعت بعد می‌زند. تلویزیون یک آرشیو درست و حسابی از میادین جنگ ندارد. فردا باید بیاید از آرشیو ما فیلم بگیرد و حیف از این همه بودجه و نفرات که به درستی به کار گرفته نشد. البته ماهم ملاحظات امنیتی رو در نظر داریم و میدانیم همه چی قابل پخش نیست .

 

صداوسیما می‌گوید هر روز فلان منطقه گرفتند. هر روز این همه از آنها کشته شد. خب مگر چقدر جا هست؟ مگر آنها چند نفر هستند؟ خبر پیشروی را درست می‌گوید اما وقتی آنها جلو می‌آیند چیزی نمی‌گوید. خب این برای مردم جذابیت ندارد.

 

فعالان داعش یا گروه‌های تروریستی دیگر کانال شما را رصد می‌کنند؟

کانال‌های تروریست‌ها مدام ما را رصد می‌کنند. خیلی از مواقع عکس‌های مستند ما باعث شده تا مطالب‎‌شان را پاک کنند. جنگ‌های الآن با قدیم خیلی تغییر کرده است. داعش یک شهر را هم با جنگ نظامی نگرفت. چند نفر را سر می‌برید، شهر بعدی خودشان تخلیه می‌کردند می‌رفتند. با رسانه دارند می‌جنگند. ما اگر یک دهم بودجه آنها را داشتیم جنگ تمام شده بود.

البته الان خیلی جنگ نرم در بخش مقاومت قوت گرفته و تقریبا در حال مهندسی معکوس و نشان دادن حقایق صحنه های نبرد هستیم  

 

برخی از رزمندگان سوری و عراقی هم در کانال ما عضو هستند. فارسی هم بلد نیستند، فقط عکس‌ها را نگاه می‌کنند و از نقشه ها با خبر می‌شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها