دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز در گفتگو با «بسیج»:

مسئولان توانایی کاهش قیمت دلار را ندارند

جندقی گفت: مسأله اساسی این است که در منابع واردات دلار ابهام وجود دارد بر همین اساس با توجه به دو برابر شدن صادرات نفت منابع ارزی ما دو برابر نشده است.
کد خبر: ۸۸۱۳۴۳۶
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶

محسن جندقی، دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم و افزایش قیمت دلار گفت: مسأله اساسی این است که در منابع واردات دلار ابهام وجود دارد بر همین اساس با توجه به دو برابر شدن صادرات نفت منابع ارزی ما دو برابر نشده است.بازار ارز و دلار منتظر بخش خصوصی دلار فروش از محصولات پتروشیمی است.وقتی عرضه کم و در مقابل تقاضا افزایش پیدا می کند قیمت دلار رو به افزایش می رود.

وی با اشاره به علت افزایش قیمت دلار در بازار ارز گفت: نکته اساسی این است که ارزی وارد کشور نمی شود یعنی از محل فروش نفت و میعانات گازی هنوز مراودات بانکی و جا به جایی ارزی انجام نگرفته است و دولت در این مورد توضیح نمی دهد.

جندقی تصریح کرد: شاهد مثال ما قضیه گاز ترکمنستان است که دولت نمی توانست پولی به ترکمنستان و جاهای دیگر بدهد این بدین معنا است که ما توانایی مراودات بانکی نداریم.

وی افزود: نکته دیگر این است که ما این همه درآمد نداریم پس چرا خرید های لوکس انجام می دهیم؟گفته می شود در برجام طرف مقابل فروشگاه ها و بنگاه های خرید را برای ما تأیین می کنند یعنی طرف غربی به ما دیکته می کند که چگونه و از کجا خرید و پول خود را خرج کنیم و در این زمینه هیچ وقت دولت نیامده است شفاف سازی کند.

دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز گفت: ما در برجام درامد نفتی داریم اما آزاد نمی شود این چیزی است که احساس می شود و دولت هم در مقابل آن سکوت کرده است و به طور کاملا محدود پول نقد وارد کشور شده است.

همچنین این مبالغ به صورت مراوده بانکی از طریق بانک مرکزی وارد کشور نشده است همچنین ما در برجام باید از فروشگاه ها مشخص خرید کنیم عنوان مثال می گویند شما باید از ایرباس هواپیما بخریم.

ارسال نظرات