استاد ممتاز و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

انسانی که می‌خواهد سلامت بیشتری داشته باشد باید"روز محور" باشد

استاد ممتاز و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر میخواهید سالم زندگی کنید امروز را دریابید و دل به کینه‌ها و ناکامی‌های گذشته نسپارید و به آینده‌های دور و دراز نیندیشید؛ بنابراین انسانی که می‌خواهد سلامت بیشتری داشته باشد باید"روز محور" باشد که چنین شخصیتی در خانواده شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۸۸۱۴۱۵۷
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، غلامعلی افروز، استاد ممتاز و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در چهارمین همایش قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی به همت گروه قرآنی عترت و سلامت فرهنگستان پزشکی که به میزبانی سازمان تامین اجتماعی و مرکز ویژه بسیج جامعه پزشکی در بیمارستان میلاد به مدت دو روز از دیروز آغاز به کار کرده است، گفت: قرآن کتاب حیات انسان است و شخصیت مطلوب و متعالی برای انسان درنظر گرفته است، در نگاه قرآن، انسان یک شجره طیبه است که ریشه اصلی آن در خانواده شکل می‌گیرد، بنابراین سلامت روان، بهره‌مندی از اندیشه پویا، آمادگی برای تعاملات اجتماعی و غیره در گرو ارتباط با خداوند است و بس.

 

وی به مذمومیت انحصارگری در اسلام اشاره کرد و گفت: اینکه بر روی برخی تابلوها می‌نویسند "نماینده انحصاری" کاملاً کاری اشتباه است که نشان از خودخواهی و خواستن همه موفقیت‌ها برای خود است.

 

افروز ادامه داد: در آموزه‌های دینی نیز اشاره شده که وقتی انسان به ناکامی می‌رسد، جزع و فزع می‌کند و وقتی به کامیابی می‌رسد تنها آن را برای خود می‌خواهد و انحصارطلبی نمونه همین خودخواهی است که سبب احتکار در جامعه می‌شود.

 

 استاد ممتاز و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ممکن است کسی در جامعه بزرگ شود اما به معنای واقعی رشد نکند مگر کسانی که در جریه نمازگزاران باشند، افزود: کسانی که نماز می‌خوانند با خدا حرف می‌زنند و کسانی که قرآن می‌خوانند خدا با انها حرف میزند؛ آنها کسانی هستند که به معنای واقعی رشد می‌کنند.

 

وی گفت: اگر میخواهید سالم زندگی کنید امروز را دریابید و دل به کینه‌ها و ناکامی‌های گذشته نسپارید و به آینده‌های دور و دراز نیندیشید؛ بنابراین انسانی که می‌خواهد سلامت بیشتری داشته باشد باید"روز محور" باشد که چنین شخصیتی در خانواده شکل می‌گیرد.

 

افروز، تصریح کرد: شاکله شخصیتی بچه‌های زیر 7 سال با پیوندهای عاطفی شکل می‌گیرد؛ در 7 سال دوم تعلیم می پذیرند و در 7 سال سوم قابلیت مشورت دهی و مشورت پذیری پیدا می‌کند؛ این شاکله شخصیتی از خانواده به وجود می‌آید بنابراین اساس این موضوعات در خانواده است.

 

استاد ممتاز و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تحقیقات نشان داده افرادی که امیدوارند، اخلاق مدارند، نیکوکارند و سایر صفات اخلاقی خوب را دارند کمتر مریض می‌شوند؛ بسیاری از سکته‌ها، تصادفات و جرائم به خاطر باورهای نادرست است، بنابراین باید شاکله های روانی در جامعه درست شود.

 

تأمین اجتماعی باید خانواده محور باشد

افروز، با بیان اینکه خداوند خانواده آفرین است و اساس آن را زن و شوهر قرار داده و هستی را براساس زوجیت آفریده است؛ گفت: همه چیز ازجمله مسجد، مدرسه و بهداشت و درمان باید برای خانواده قرار داده شود.

 

وی ادامه داد: بنابراین همه چیز از جمله تأمین اجتماعی باید خانواده محور باشد؛ یعنی دولت باید برنامه‌های خود را خانواده محور کند تا جامعه به سمت اسلامی و قرآنی بودن قدم بردارد؛ قرآن امنیت روانی و احساس آرامش را اصل قرار داده است.

 

استاد ممتاز و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کشور ما احتیاج به یک وزارتخانه‌ای دارد تا خانواده را قوی و محکم کند، گفت: آرامش یک نیاز مهم انسان است که اول از خدا و دوم از همسر گرفته می‌شود؛ در زندگی که همسر آرامشگر و خداباور باشد، همچنین سلامت جنسی وجود داشته باشد، طلاق کمتر اتفاق می‌افتد، به طورکلی در فرهنگ قرآنی خانواده بسیار زیبا تعریف شده است.

 

ارسال نظرات