نماینده سابق مجلس در گفتگو با «بسیج» تشریح کرد

قدرت خرید مردم برای مسکن کاهش یافته است

علیرضا خسروی گفت: توسعه مسکن روستایی و شهری در دولت یازدهم عملی نشده است بانک مسکن توانسته سودهای کلانی از پرداخت تسهیلات مسکن مهر دریافت کند سودهای حاصله باید چالش‌های مسکن مهر را برطرف می‌ کرد.
کد خبر: ۸۸۱۵۷۹۳
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
علیرضا خسروی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه دولت متقاضیان مسکن مهر را سرگردان کرده و هیچ روش جایگزینی ارائه نمی‌دهد اظهار داشت: بررسی طرح جامع مسکن در دولت یازدهم موجب می‌شود اقتصاد کشورمان قفل شود اما در مجموع مردم نمی‌توانند مسکن را خریداری کنند و با مشکل مواجه است؛ قدرت خرید مردم کاهش یافته و مردم نمی توانند بازپرداخت وام را داشته باشند.

وی با بیان اینکه دولت تعامل خاصی با متقاضیان مسکن مهر ندارد افزود: متقاضیان مسکن مهر با سرگردانی روبرو شده است این در حالی است که مردم اقساط مسکن مهر را به بانک مسکن پرداخت کرده و  بانک مسکن هم سود وام های مسکن مهر را از صندوق یکم می گیرد.

خسروی با ابراز نگرانی از اینکه توسعه مسکن روستایی و شهری در دولت یازدهم عملی نشده است گفت: بانک مسکن توانسته سودهای کلانی از پرداخت تسهیلات مسکن مهر دریافت کند این در حالی است که سودهای حاصله باید چالش‌های مسکن مهر را برطرف می‌ کرد.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: بانک مسکن با ادعای نبود اعتبارات از پرداخت تسهیلات با سود 4 درصدی به مسکن مهر خودداری می کند. این در حالی است که این بانک پیشنهاد پرداخت تسهیلات با نرخ 22 درصدی را به متقاضیان و تعاونی های مسکن مهر داده است.

وی در ادامه بیان داشت: سیاست‌های تامین مسکن مهر به منظور افزایش رفاه مردم یک کشور است و تاثیر مستقیم بر افزایش رفاه گروه های کم درآمد جامعه دارد. لذا در شرایطی که هزینه های مسکن بیش از 30 درصد درآمد خانوار است تامین مسکن برای خانوار دشوار خواهد بود.

گفتنی است امروز بزرگترین فسادها و ظلم ها در بحث زمین و مسکن رخ می دهد مسکن نه مساله ای ساده و عادی که حل آن دست سیاستمداران و صاحبان اقتصاد باشد بلکه شدیدا سبک زندگی امروزی را جهت می‌دهد و مسکن مهر پاسخی است به این معضل بازار مسکن که وجود دارد.

شایان ذکر است که مسکن مهر در این مدت فعالیت فراز و نشیب‌های زیادی را به همراه داشته است. اهداف مسکن مهر در دولت یازدهم ازیاد برده شده است چرا که ارتقای کمی و کیفی تولید و عرضه مسکن مهر می توانست اهدافی همچون کاهش نابرابری در برخورداری از مسکن مناسب، پالایش محیط کلانشهرها و بهبود و ارتقای  معیارهای زیست محیطی، جذب سرمایه‌های کوچک، جلوگیری از افزایش بی‌رویه  قیمت زمین و مسکن، جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و ارتقای عدالت اجتماعی موثر واقع شود.

از اینرو انتظار می‌رود که دولت یازدهم مسکن مهر را مورد توجه قرار دهد و در ماه‌های پایانی فعالیت بتواند ضعف مدیریت اقتصادی را برطرف کرده و برنامه ریزی جامع مسکن مهر را مدنظر قرار دهد و زیرساخت‌های اقتصادی مورد نیاز مسکن مهر را تامین کند تا بتواند مشکلاتی که مردم در تامین مسکن دارند را برطرف کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار