باید و نبایدهای تزریق بوتاکس؛

تاثير داروهای بوتاکس بين ۴ تا ۶ ماه است

یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه از ديسپورت براي رفع چين و چروکهاي نيمه فوقاني صورت (پيشاني، خط اخم و اطراف چشم) استفاده مي‌شود، گفت: تاثير دارو موقت و بين ۴ تا ۶ ماه است که باعث کاهش عميق چين و چروک‌ها مي‌شود ولي فلج کامل عضله نمي‌دهد.
کد خبر: ۸۸۱۶۰۶۲
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، امیرهوشنگ احسانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بوتاکس يا دسپورت يک سم است که توسط باکتري کلستريديوم بوتولينوم توليد مي‌شود؛ ماده موثره اين دارو مخلوطي از سم کلستريديوم بوتولينوم نوع A یا همان گلوتينين است.

وی افزود: ديسپورت حاوي آلبومين و لاکتوز است و به صورت پودر عرضه می‌شود؛ براي تزريق، ديسپورت در سرم نمکي حل مي‌شود؛ اين دارو در محل اتصال عصب و عضله با مهار آزاد سازي يک واسطه شيميايي به نام استيل کولين از انتهاي عصب که به طور طبيعي باعث انقباض عضله شده و به فلج شدن ماهيچه موقتی و انقباض غيرطبيعي آن منجر می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از ديسپورت براي رفع چين و چروک هاي نيمه فوقاني صورت (پيشاني، خط اخم و اطراف چشم) استفاده مي‌شود؛ تاثير دارو موقت و بين 4 تا 6 ماه است و باعث کاهش عمق چين و چروک ها مي‌شود اما فلج کامل عضله نمی‌دهد؛ با شروع از بين رفتن تاثير دارو، بهتر است تزريق مجدد انجام شود.

احسانی، درباره‌ی موارد منع مصرف ديسپورت یادآور شد: بيماران با سابقه مصرف سيکلوسپورين و آنتي بيوتيک از رده‌ی آمينو گليکوزيدها و دي پنيسيلامين نمی‌توانند از این تزریق استفاده کنند؛ همچنین در بيمارانی با سابقه ابتلا به مياستني گراويس، سندروم لامبرت –ايتون و ALS، بيمارانی با سابقه بيماري هاي تنفسي، سختي يا اشکال در بلع، بارداري و شيردهي و حساسيت به بوتاکس يا فراورده هاي آن منع مصرف تزریق بوتاکس وجود دارد.

مراقبت‌هاي لازم قبل از تزريق بوتاکس

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: ميزان دارو و محل تزريق را پزشک معالج تعيين مي‌کند؛ مراجعه‌کننده قبل از تزريق فرد باید صورت، گردن، دست يا پاي خود را با آب و صابون به خوبي شست و شو داده و تميز کند.

احسانی، با بیان اینکه تزريق بوتاکس دردناک نبوده و نيازي به بي حسي نيست، گفت: در صورت بارداري و يا شير دهي یا ابتلا به ديابت، فشار خون بالا، بيماري‌هاي خاص يا مزمن و یا حساسيت به هر نوع دارو به پزشک اطلاع دهيد؛ همچنین باید در صورت مصرف وارفارين، هپارين، آسپرين و يا هر نوع دارو به پزشک اطلاع داده شود؛ در صورت ابتلا به بيماري هاي عفوني مانند: هپاتيت و ايدز نیز باید پزشک معالج را مطلع کنید.

وی اضافه کرد: در صورت داشتن هر گونه واکنش غيرطبيعي مثل دانه‌هاي پوستي و يا علائم شبيه آنفلوآنزا و یا واکنش به هر تزريق سمي در گذشته یا اگر جزء  بيماران دياليزي -پيوندي و يا بيماران مبتلا به بيماري هاي خاص هستید، به پزشک معالج اطلاع دهید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: در صورت مصرف هر گونه دارو يا داشتن اعتياد به مواد مخدر و الکل به پزشک معالج خود اطلاع دهيد، یک تا 2 روز قبل از تزريق از مصرف مسکن (غير ازاستامينوفن)، ويتامين E و داروهاي مختلف گياهي خودداري نمائيد، همچنین ضرورت دارد 7 تا 10 روز قبل از تزريق از مصرف  آسپرين خودداري کنید.    

 

       


مراقبت‌های لازم پس از تزريق ديسپورت

احسانی، گفت: پس از تزريق ديسپورت روي محل هاي تزريق به تناوب به مدت 3 تا 5 دقيقه کمپرس يخ بگذاريد؛ به مدت 2 تا 3 ساعت بعد از تزريق سر و گردن خود را خم نکنید و در حال عمودي (ايستاده يا نشسته) قرار داشته و از دراز کشيدن و خوابيدن پرهيز کنید؛ همچنین باید به مدت 2 تا 4 ساعت پس از تزريق، عضلات ناحيه ی تزريق را با اخم کردن و بالا بردن ابروها و خنديدن مرتبا"منقبض و منبسط کنید، زيرا دارو در عضلاتی که انقباض فعال داشته باشد بهتر عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: از ماساژ و دستکاری ناحيه‌ی تزريق به مدت 3 تا 4 ساعت خودداری کنید؛ در صورت بروز سردرد، استامينوفن را هر 6 ساعت مصرف کنید اما از مصرف پروفن، ژلوفن، ايندو متاسين، مفناميک اسيد و آسپرين به عنوان مسکن خودداری کنید.

این متخصص پوست و مو، یادآور شد: بروز ضعف عضلاني در عضلات اطراف محل تزريق طبيعي است و ظرف مدت چند روز بر طرف می‌شود؛ کبودی، قرمزی و تورم در اطراف محل تزريق طبيعی است و گذاشتن کمپرس يخ در 24 ساعت اول و کمپرس گرم در 48 ساعت بعد در محل های تزريق به رفع آن کمک می‌کند؛ 2تا 4 روز بعد از تزريق کبودی، قرمزی و تورم مناطق تزريق از بين خواهد رفت.

وی گفت: در صورت تزريق دسپورت دور چشم و يا پلک ممکن است بيمار افتادگی خفيف پلک، احساس فشار و سنگيني در پشت و بالای چشم‌ها و پلک‌ها و يا سختی در وضوح ديد داشته باشد؛ اين اثرات در صورت وقوع، چند روز بعد از تزريق مشاهده می‌شود و در مدت 5 روز الی يک هفته برطرف می‌شود اما در صورت بروز خشکی چشم بايد سريعا"به چشم پزشک مراجعه کنید؛ در صورت بروز واکنش‌هاي آلرژيک مثل ايجاد راش‌هاي پوستي يا علائم شبيه آنفلوانزا يا هر عارضه جانبي مشکل ساز يا مرتبط سريعاً به پزشک معالج مراجعه کنید.

احسانی، در پایان گفت: اثر دارو معمولاً از 2 روز بعد از تزريق شروع مي‌شود و پس از 7 تا 10 روز به حداکثر تاثير خود مي‌رسد؛ پس از تکميل شدن اثر دارو از منقبض کردن مکرر عضلات صورت، اخم کردن و بالا بردن ابروها اجتناب کنيد؛ به مدت 3 الي 5 روز بعد از تزريق ديسپورت از رفتن به استخر، سونا، جکوزي و سولاريم خودداري کنید.

 

ارسال نظرات