خبرهای داغ:
نماینده اسبق مجلس در گفتگو با «بسیج»:

زنان پایگاه محکم خانواده در مبارزه با اعتیاد/اعتیاد سلاح خاموش نظام سلطه

عشرت شایق گفت: زن که موجب تعالی افراد و سلامت جامعه می شود، در موضوع اعتیاد نیز همچون دیگر ناهنجاری ها و بیماری ها بانوان می توانند تاثیرگذار باشند.
کد خبر: ۸۸۱۸۳۱۲
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶

عشرت شایق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه فرهنگ در برگیرنده ارزش ها و اعتقادات و ... در یک جامعه است، افزود: هرچه فرهنگ افراد یک جامعه، متعالی و عمیق باشد، شرایط و محیط زندگی در آن جامعه مناسب تر و آسیب پذیری آن کمتر می شود.

وی با اشاره به اینکه نظام سلطه برای رسیدن به اهداف نامشروع خود در مناطق مختلف جهان سوء استفاده می کند، از اعتیاد به عنوان سلاح خاموش و ناجوانمردانه آن نام برد و اظهار داشت: مقوله اعتیاد نمادی از تخریب فرهنگ و هنجارهای اجتماعی است، شاخص ترین و مخربترین آسیب اجتماعی که پیامدهای متعددی بدنبال دارد.

شایق سست شدن نظام خانواده، افزایش بزهکاری، گسترش بیماری های روحی و روانی، تحلیل رفتن نیروی انسانی و بروز بیماری های متعدد، از بین رفتن سرمایه های انسانی و منابع اقتصادی جامعه و از همه مهم تر، ایجاد مانع در مسیر رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی را از جمله پیامدهای غیر قابل جبران اعتیاد برشمرد.

این نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در ادامه، زنان را در جامعه اسلامی منشا تحولات عمیق اجتماعی دانست و بیان کرد: با توجه به نقش تربیتی زن که موجب تعالی افراد و سلامت جامعه می شود، در موضوع اعتیاد نیز همچون دیگر ناهنجاری ها و بیماری ها بانوان می توانند در نقش مادری، همسری، فرزندی، معلمی، مربیگری و ... تاثیرگذار باشند.

وی تقویت و تحکیم باورهای دینی در خود و خانواده، تربیت شایسته فرزندان، همراهی و همدلی با همسر و تامین نیازهای روحی و روانی او، مشارکت در حفظ کیان خانواده و ارتقای سطح فرهنگی خود و اعضای خانواده، روشنگری در خصوص عواقب پرخطر اعتیاد و نحوه مقاومت در برابر وسوسه های شیطانی بظاهر زیبا و جذاب و ... از جمله مواردی خواند که نقش بانوان در آن ها پررنگ تر است.

شایق ادامه داد: در کنار این موارد، زنان به عنوان نیمی از جامعه در هر کجا که باشند از مدرسه و دانشگاه گرفته تا خانه و خانواده، محیط های فرهنگی و ورزشی تا کارخانه و اداره و ... می توانند به عنوان یک عنصر فرهنگی فعال و تاثیرگذار، نقش سازنده ای ایفا کنند.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی افزود: باید در نظر داشت که مهم ترین عامل موفقیت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و نقش‌آفرینی آن ها در تحولات جامعه، ناشی از حضور دلسوزانه و تکلیف‌مدارانه است و این روحیه در بحث پیشگیری از اعتیاد نیز می تواند وجود داشته باشد.

شایق با تاکید به اینکه اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی و فرهنگی بشدت متاثر از شرایط جامعه و سطح فرهنگی آن بوده و هرگونه تغییرات منفی یا مثبت فرهنگی جامعه، تاثیر مستقیمی روی آن دارد اظهار داشت: دستگاه های فرهنگی، آموزشی، ورزشی، رسانه های دیداری و شنیداری به خصوص در عرصه فیلم، کتاب، صدا و سیما، شبکه های اجتماعی و ... در این خصوص تاثیر بیشتر و نقش مهم تری بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه هر چه سطح دینداری، فرهنگ و آگاهی جامعه بیشتر باشد، افراد کمتری در معرض این آسیب قرار می گیرند یادآور شد: در کنار نهادهای مسئول، نهادهای مردمی و به خصوص شخصیت های الگویی تاثیرگذار در بخش های مختلف نیز در پیشگیری و کاهش اعتیاد موثر می باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها