خبرهای داغ:

۱۹ بهمن سالروز بیعت تاریخی عشایر بختیاری استان چهارمحال و بختیاری با رهبر کبیر انقلاب اسلامی

رئیس مجمع عالی معتمدین و متنفذین بسیج عشایر چهارمحال و بختیاری از بیعت عشایر بختیاری استان در ۱۹ بهمن ۵۷ با حضرت امام (ره ) به عنوان یک حماسه ی جاوید و سندی افتخار آمیز در تاریخ انفلاب اسلامی و استان چهارمحال و بختیاری یاد کرد.
کد خبر: ۸۸۲۰۱۶۹
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

"طهمورث فتاحی" رئیس مجمع عالی معتمدین و متنفذین بسیج عشایر استان چهارمحال و بختیاری ، از واقعه ی بیعت عشایر بختیاری استان در ۱۹ بهمن ۵۷ با حضرت امام (ره ) به عنوان یک حماسه ی جاوید و سندی افتخارآمیز در تاریخ انفلاب اسلامی و استان چهارمحال و بختیاری یاد کرد.

وی در همین رابطه افزود: انقلاب اسلامی ایران، متولد لحظه ها است. بازخوانی این لحظه ها می تواند، در تحلیل چرایی و چگونگی انقلاب بسیار موثر باشد. یکی ازاین حماسه ها، بیعت تاریخی بختیاریها در 1۹بهمن57 با امام خمینی(ره) است. در این حرکت نکاتی مانند شجاعت، آزادگی، بصیرت، ولایت مداری و اقدام به موقع وجود دارد و این رویداد تاثیراتی بر روند پیروزی انقلاب ایجاد کرد. یکی از شکننده‌ترين ضربات بر پيکر رژيم شاهنشاهي و بختیار و از روزهای حساس مبارزات انقلاب بود.

در اين روز بختیاریهای متعهد، با حرکت به سوی تهران در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامي  مدرسه رفاه با حضرت امام بيعت، سپس با حضور در دانشگاه تهران و حمایت از دولت موقت انقلاب سندي از افتخار در برگ‌هاي زرين ایران و انقلاب اسلامي به ثبت رساندند.

انتشار خبر حرکت بختیاریها به سمت تهران و بیعت با امام(ره)، یکی از اخباری بود که انقلاب را به پیروزی نزدیک و بختیار را از ادامه فعالیت برای ابقای رژیم سلطنتی ناامید کرد جرقه ماجرا زمانی آغاز شد که پس از ورود حضرت امام به کشور و اعلام اینکه من دولت تعین می کنم، بختیار بشدت تحت فشار و هراس قرارگرفت تا انجا که " بختیار در یکی از سخنرانیهای خود گفت: که اگر مردم تهران به خانه های خود برنگردند و ارتش هم کوتاهی کند من از ایل بختیاری خواهم خواست که به تهران بیایند و نظم پایتخت را بعهده و سر و سامان دهند " این گفته و بلوف برای فرزندان انقلابی بختیاری و مردم استان  گران تمام شد و عده ای از جوانان انقلابی بختیاری در استان و استانهای خوزستان و لرستان و اصفهان را به جوش خروش وا داشت تا اقدامی موثر برای نشان دادن خشم بختیاریها و بیزاری و برخورد با بختیار را انجام دهند.

پس از بررسی های همه جانبه به این نتیجه رسیدند با توجه به اختناق و برخورد شدید نظامی رژیم با انقلابیون در استانهای بختیاری نشین احتمال درگیری خونین برای رفتن به تهران آن هم بصورت کاروانی وجود داشت با توجه به فضای انقلابی مناسب در چهارمحال و بختیاری، رفتن و رسیدن بدون درگیری نظامی به تهران از بقیه مناطق مناسب تر بود. بنابراین برنامه ریزی حرکت از شهرستان بروجن قبل از انقلاب که شامل بخش های از شهرستانهای اردل، کوهرنگ، لردگان، کیار و ایذه. تقریبا از روز یک شنبه پانزدهم بهمن کلید خورد و فعالیت و نحوه رفتن جمعی از مردم با لباس بختیاری را برای دیدار با امام شروع کردند و به تدریج در چقاخور و بلداجی و در نهایت تجمع در تاریخ 19بهمن و حرکت از شهر بروجن به سمت تهران آغاز شد.

 

 

روز 20 بهمن تهران در حالی آغاز شد که هزاران نفر از عشایر و ایلات بختیاری برای بیعت با حضرت امام (ره) به مدرسه رفاه آمده بودند. در این دیدار امام خطاب به حاضران این حرکت را مهم بر شمردند و فرمودند: « شما جوانمردان ایل بختیاری خوش آمدید، یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌‌هایی که سلسله پهلوی به ایران کردند این بود که عشایر و ایلات ما را از بین بردند پشتوانه مملکت ما ایلات و عشایر بودند که از آن‌جمله ایل بختیاری که من سوابق با آنها دارم بختیاری‌ها این عنصر(بختیار) را از خود نمی‌دانند و مقابل او ایستاده است باید این قیام را ادامه دهید تا ان‌شاء‌الله آخر نقطه و نهایت که قیام یک حکومت عدل انسانی اسلامی به جای یک حکومت طاغوتی است.

سپس به سمت دانشگاه تهران رفتند و مقابل دانشگاه تهران تظاهرات و از تصمیمات امام حمایت کردند .مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت در اجتماع اقشار مردم و بختیاریها سخنرانی و برنامه های دولت موقت را اعلام نمود و در حضور مردم تهران و بختیاریها از بختیار خواست که برای جلوگیری از خونریزی و اتلاف سرمایه‌های کشور از قدرت کناره‌گیری کند در آن سوی جبهه انقلاب، مخالفان به نام هواداران قانون اساسی در ورزشگاه امجدیه گرد آمدند و اجتماع‌کنندگان از فضای ورزشگاه خارج شده و در خیابان روزولت (شهید مفتح) تظاهرات کردند که این تظاهرات منجر به درگیری بین انقلابیون و آنها شد.

 

کاروان انقلابیون استان عصر روز جمعه از تهران بطرف بروجن با تمام حوادث و حواشی بازگشتند. انقلاب اسلامی ایران به دلیل فراوانی رویدادهایش، زنده و جاری بودن ماهیت آن‌ها و همچنین پیوند این رویدادها و وقایع با زندگی امروز و حال جامعه، یکی از موضوعات مهم مباحث تاریخی ـ سیاسی است. با توجه به لزوم انعکاس درست وقایع این رویداد مهم تاریخی، همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار نماینده ولی فقیه و مسئولان استان فرمودند: اون نکته‌ای که آقای نکونام گفتند درباره‌ آمدنِ مردم چهارمحال‌ و بختیاری به تهران‌ برای ابراز بیزاری از بختیار، خیلی مهم است. ممکن است مردم شیراز، مردم مشهد، مردم تبریز هم بیایند از بختیار ابراز بیزاری بکنند امّا خیلی فرق می‌کند که مردم بختیاری بیایند از یک فرد سیاسیِ شاخص بختیاری که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بیزاری کنند؛ این نکته مهم است. این هم که ایشان گفتند که مردم توقّع دارند که آن روز، روز شاخصی باشد، درست است، این واقعاً جا دارد"لذا این رویداد حماسی و تاریخی با هدف مشخص شدن سهم عمده مردم چهارمحال وبختیاری در پیشبرد و شتاب بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی باید در تقویم تاریخ ثبت و از همه مهمتر محور وحدت و اتحاد مردم استان قرار گیرد و از حاشیه سازی کوته نظران دوری و این رویداد را بدون تحریف و تحقیر و منطقه ای کردن تکریم و به نسل های آینده معرفی کنیم.

در خاتمه از ستاد دهه فجر استان و تمامی دست اندرکاران بزرگداشت همان ایامی که در تاریکی استبداد و ستم روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب به گونه ای شکل گرفت که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شد.

این حرکت بزرگ ایل بختیاری و جمعی دیگر از مردم استان را که در نوع خود بی‌نظیر و به یاد ماندنی است گرامی می داریم و بر تمامی انقلابیون این حماسه جاوید درود می فرستیم .اینک سالروز آن حماسه هاست و امروزه یادآور جلوه های ایثار و شهامت، شجاعت و شهادت است. یاد امام و شهدای مظلوم و گلگون کفن انقلاب و نظام اسلامی را گرامی می داریم و خالصانه ترین درودها را به روان پاکشان تقدیم می کنیم.


ارسال نظرات