تقوی بالله، و هو ترک الحلال فضلا عن الشبهة، و تقوی من الله، و هو ترک الشبهات فضلا من الحرام.
جواب:
تعریف اول اخص مراتب تقوا است که انسان حتی حلال را مرتکب نشود تا چه رسد
به شبهه، و به ضروریات اکتفا نموده و از مباحات هم کناره گیری کند چه رسد
به شبهات و محرمات، و این که اسمش را تقوای بالله گذاشتهاند گویا ترسی در
کار نیست، باید خود خدا بدهد و مؤیدش خدا است و بنده بالله یفعل؛ (به خدا
انجام میدهد) و فعل عبد نیست و خدا همه کاره و فاعل است؛ به خلاف تعریف
دوم که تقوی من الله است که ترس و پرهیز از خود خداست، ما اگر همان مرتبه
آخر تقوا را رعایت کنیم و از حرام یقینی اجتناب کنیم، خیلی خوب است البته
در مواردی که مصلحت باشد! و گرنه، بهار توبه شکن میرسد، چه چاره کنم؟ مگر
آنها که کار حرام به جای میآورند، بیعقل هستند؟!
کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص176
محمد حسین رخشاد