متخصص ارولوژی مرکز درمان ناباروی قفقاز جهاددانشگاهی:

فاکتورهای مردانه نباید در ناباروری نادیده گرفته شود

متخصص ارولوژی مرکز درمان ناباروی قفقاز جهاددانشگاهی گفت: امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی مشخص شده است که ناباروری تنها یک مشکل زنانه نیست بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارد و نباید نادیده گرفته شود.
کد خبر: ۸۸۲۶۱۴۰
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

به گزارش خبر گزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، حمید دلداده مقدم با اشاره به بعضي از دلايل ناباروري در مردان افزود: بيماري‌هاي دوران كودكي مثل جراحي‌هايي اطراف بيضه، بالا بودن بيضه، اختلالات هورموني، رشد نامناسب بيضه‌ها، اختلالات ژنتيك مثل كوچك‌بودن بيضه، برخي عفونت‌هاي دستگاه تناسلي، بيماري‌هاي تب‌دار طولاني‌مدت كه بر نطفه‌سازي تاثير مي‌گذارد‌ و واريكوسل از مهمترین عوامل ناباروري در مردان است.

وی با بیان اینکه شايع‌ترين عامل قابل درمان در ناباروري آقايان واريكوسل است تصریح کرد: اين بيماري در اصل گشاد شدن و اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه‌های وریدی بیضه است که باعث ماندن طولاني‌مدت خون در عروق بيضه‌ها، بالا رفتن درجه حرارت و بروز اختلال اسپرم­سازی و عملکرد اسپرم شده و فرد را مستعد ناباروري مي‌كند.

متخصص ارولوژی مرکز درمان ناباروی قفقاز جهاددانشگاهی، مشکلات هورمونی و چاقی و مصرف دخانیات را از عوامل دیگر ناباروری خواند و اضافه کرد: به این زوج ها توصیه می‌شود که با ورزش و رژیم مناسب نسبت به کاهش وزن و مشکل خود اقدام و مصرف هرگونه دخانیات را ترک نمایند.

دلداده مقدم به برخي از مشاغل که افراد در آن در معرض مواد آسيب‌رسان به بيضه‌ها قرار دارند اشاره و خاطرنشان کرد: هنگام بررسی علل ناباروری در مردان به عواملی همچون شغل نیز توجه می­شود زیرا علل محیطی، حرارت زیاد، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، عناصر، فلزات سنگین و گازها می‌تواند موجب ناباروری و عدم تولید اسپرم شود.

وی اضافه کرد: به طور مثال کسانی همچون نانواها‌ كه دائما در كنار تنورهاي داغ قرار دارند و یا کسانی که مدام با انواع حشره‌كش‌ها يا سموم در تماس هستند در معرض آسیب‌ها قرار دارند.

وی میکروتسه را از جراحی­های ارولوژی مردان خواند و گفت: این عمل هم جنبه تشخیصی برای ارزیابی علت مشاهده نشدن اسپرم در مایع منی دارد و هم می‌توان در حین بررسی، اسپرم‌های موجود را فریز کرد و برای روش کمک باروری از جمله لقاح خارج رحمی IVF و میکرواینجکشن (ICSI) استفاده کرد.

ارسال نظرات