گفتگو با نویسنده موفق یزدی که مورد تفقد رهبری قرار گرفت؛

نویسنده یزدی با کارنامه درخشان خود، غم را از چهره رهبری ربود

کد خبر: ۸۸۲۶۳۸۱
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از یزدندا؛ مظفر سالاری اسفند 1341 در یزد به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی تا پایان دبیرستان را در یزد گذراند.

وی گفت: از کودکی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم با کتاب و کتابخانه حشرونشر داشتم، در دوره راهنمایی و دبیرستان همیشه مسئول کتابخانه مدرسه بودم .

سالاری ادامه داد: در مدرسه فعالیت‌هایی مانند تهیه روزنامه دیواری و بولتن انجام می‌دادم، یکی از کارهایی که در نوجوانی انجام می‌دادم و به دوستانم هدیه می‌کردم تهیه دفتر داستان بود یعنی دفترهایی تهیه، داستان می‌نوشتم و عکس مجلات را جدا کرده و به‌عنوان عکس داستان در دفتر می‌چسباندم و به دوستانم هدیه می‌دادم و امروز نیز گاهی دفترها را گرفته و خاطرات را مرور می‌کنم.

وی عنوان کرد: پایان دبیرستان من مواجه شد با اوایل جنگ و تعطیلی دانشگاه‌ها و به دلیل علاقه حوزه علمیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم چهار سال در یزد محضر حاج‌آقا علاقه بند دورس حوزوی را فراگرفته و بعد از چهار سال به قم برای ادامه تحصیل رفته و 30 سال در قم بودم، در مدرسه شفیعیه یزد هم که بودم ،کتابخانه‌ای برای مدرسه راه‌اندازی کردم یعنی مدرسه قفسه‌ها را داد و من و چند طلبه دیگر کتاب‌هایی که در منزل داشتیم را به کتابخانه اهدا کردیم.

اکنون حجت‌الاسلام مظفر سالاری که قسمتی از شرح‌حال سراسر مأنوس وی با کتاب را خواندید، یکی از موفق‌ترین نویسندگان ایران و جهان اسلام محسوب می‌شود که آثار این نویسنده موردتوجه حضرت امام خامنه‌ای قرارگرفته است.

حجت‌الاسلام سالاری در ادامه اظهار کرد: 25 سال اخیر به‌صورت حرفه‌ای در حوزه کودک و نوجوان کار حرفه‌ای انجام دادم و مجلاتی مانند « سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک» را راه‌اندازی کردم که در ابتدا خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گرفت اما به‌مرورزمان یکی از حرفه‌ای‌ترین مجلات کشور شد و جایزه برتر ارشاد را به دست آورد.

وی افزود: مقالات، نقدها و داستان‌هایم بیشتر در مجلات چاپ می‌شود اما در حوزه کتاب هم کارهایی انجام داده‌ام که تاکنون حداقل 4 کتاب به‌عنوان کتاب سال انتخاب‌شده است؛ مجموعه داستان‌ زیر سایه درختان توت که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و در سال بعد توسط کانون به‌عنوان کتاب سال معرفی شد، کتاب گشایش داستان برای نوجوانان نوقلم و کتاب درون‌مایه‌ها و دستمایه‌های داستان‌نویسی در قرآن و رمان رویای نیمه‌شب که بارها به‌عنوان کتاب برتر انتخاب‌شده است ازجمله عناوین کتاب رویای نیمه‌شب عبارت است از: نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب برتر داستانی در ششمین جشنواره دوسالانه برترین‌های دین و پژوه در سال 95 و همچنین برگزیده سال ولایت.

حجت‌الاسلام سالاری اذعان کرد: در حال حاضر در حال نگارش دانشنامه قرآنی نوجوانان در 14 جلد هستم، دانشنامه در 1400 مدخل که بزرگ‌ترین دانشنامه نوجوانان در جهان اسلام محسوب می‌شود که تاکنون 6 جلد آن را کارکرده‌ام و 4 جلد کتاب سال آینده به چاپ می‌رسد.

نویسنده توانای یزدی در شرح فعالیت‌های خود در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی گفت: تاکنون دو فیلم‌نامه نوشته‌ام یک فیلم‌نامه علی‌رغم اینکه از ارشاد نمره«الف» گرفت ساخته نشد اما فیلم‌نامه دوم که زندگینامه پیامبر اکرم(ص) از زبان سلمان فارسی است و یک روایت شیعی که در 60 قسمت 10 دقیقه‌ای ساخته‌شده و اکنون از شبکه برون‌مرزی سحر پخش می‌شود.

وی که اکنون در یزد مشغول تدوین و ویرایش کتاب خاطرات آیت‌الله ناصری است گفت: آیت‌الله ناصری شخصیت ناشناخته‌ای هستند و به سبب اینکه شاگرد حضرت امام(ره) و هم مباحثه‌ای حاج‌آقا مصطفی بوده‌اند خاطرات نابی دارند، همچنین دو کتاب نیز در خصوص زندگی آیت‌الله ناصری تدوین کرده‌ام؛ مردم یزد باید باشخصیت وی آشنا شوند.

حجت‌الاسلام سالاری همچنین دو رمان به نام‌های «شب صورتی» و «دعبل و زلفا» به دوستان کتاب هدیه کرده است اظهار کرد: در حال حاضر در حال نگارش کتاب داستان‌های کوتاه داستان‌های روبه‌رو برای حوزه هنری یزد هستم و یک کتاب نیز با عنوان به‌سوی فانوس دریایی که بیشتر در خصوص حال و هوای یزد است مراحل پایانی نگارش را پشت سر می‌گذارد.

نویسنده رمان رویای نیمه‌شب در خصوص دیدار خود با امام خامنه‌ای گفت: 16 دی‌ماه امسال در یک جمع بیست‌نفره از نویسندگان، شعرا و اهالی فرهنگ خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در یک فضای صمیمی و بدون تکلف جلسه آغاز شد، نوبت من که رسید و معرفی شدم خدمت ایشان گفتند مظفر سالاری نویسنده قایق راندن به اقیانوس و حضرت آقا سه بار نامم را زیر لب تکرار کردند و من فهمیدم ایشان مرا شناخته‌اند، حضرت آقا بعد از تعریف کتاب « قایق راندن به اقیانوس» گفتند قایق‌ران این اقیانوس شمایید و من گفتم اقیانوس هم شما هستید.

سالاری ادامه داد: حضرت آقا همچنین از رمان « رویای نیمه‌شب» تمجید کردند و من نیز یک نسخه از چاپ شصت‌وپنج کتاب را به ایشان تقدیم کردم.

وی گفت: در این دیدار یکی از آقایان نزد حضرت آقا گلایه کردند که مردم کتاب نمی‌خوانند و من وقتی دیدم ایشان مکدر و غمگین شدند گفتم اگر کتاب خوب باشد مردم حتماً استقبال نشان می‌دهند؛ مثلاً کتاب رویای نیمه‌شب به چاپ 65 رسیده است و اینجا حضرت آقا خشنود شدند و تشکر کردند.

این نویسنده موفق در توصیه به علاقه‌مندان به نوشتن اظهار کرد: برای موفقیت در نوشتن و یک نویسنده ماهرشدن باید خیلی تحمل داشت، تلاش کرد و باید با کتاب انس و الفت داشت تا بتوان کتاب‌های خوب نوشت.

ارسال نظرات