در هفتین کنگره طب رزم انجام می‌شود

آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس در کنار آموزش روش‌های نوین درمان تروما

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی، گفت: در هفتین کنگره طب رزم تعداد زیادی از دستیاران رشته‌های مختلف جراحی، طب اورژانس، ارتوپدی، و دانشجویان پزشکی در مقطع کارورزی علاوه بر آموزش روش‌های نوین درمان تروما، با فضای جبهه و ارزش‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت آشنا می‌شوند.
کد خبر: ۸۸۲۸۳۴۷
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار این سازمان، درباره برگزاری هفتمین کنگره طب رزم و پنجمین یادواره شهید دکتر رهنمون (۴ و ۵ اسفندماه) در بیمارستان صحرایی علی ابن ابی طالب(ع) آبادان، گفت: کنگره طب رزم هرساله با هدف ارائه جدیدترین مطالب در ارتباط با تروما در خوزستان برگزار می‌شود، همچنین با نظارت اساتید صاحب نظر و پیشکسوت و با استفاده از تجربیات دفاع مقدس و مطالب جدید مربوط به تروما، دانشجویان با این مبحث بیشتر آشنا می‌شوند.

تغییر نوع سلاح‌ها، تغییر در نوع تروما

وی که ریاست کارگروه (دسترسی سریع به وریدهای مرکزی) را در کنگره طب رزم برعهده دارد، با اشاره به اهمیت تروما به عنوان بحث روز و روش‌های درمان نوین آن، گفت: تغییرات ایجاد شده در نوع جنگ افزارها، نوع تروما را هم تغییر داده است؛ نوع، شدت و سرعت آسیب‌ها، پا به پای پیشرفت تاسف بار سلاح‌های جنگی دچار تغییرات می‌شود بنابراین لازم است که جراحان، پزشکان، دستیاران و دانشجویان با شیوه‌های جدید درمان و انواع جدید تروما آشنا شوند.

این جراح قلب، عروق و تروما، افزود: در این کنگره تجارب جبهه مقاومت نیز مانند تجارب دفاع مقدس به بحث و بررسی گذاشته می‌شود؛ ویژگی برجسته این کنگره در این است که با حضور گسترده‌ای از دستیاران رشته‌های مختلف جراحی، طب اورژانس، ارتوپدی، جراحی اعصاب، جراحی عمومی و دانشجویان پزشکی در مقطع کارورزی مواجه هستیم.

رئیس‌زاده، گفت: شرکت کنندگان علاوه بر اینکه با فضای جبهه، جنگ، سوابق، خاطرات، تجارب و ارزش‌های دفاع مقدس آشنا می‌شوند، با مباحث روز تروما، درمان و بحثهای مرتبط و از نظرات اساتید برجسته کشور نیز آشنا می‌شوند.

آموزش احیای بیمار با جلوگیری از خونریزی و اُفت فشار در کنگره طب رزم

رئیس کارگروه (دسترسی سریع به وریدهای مرکزی) درباره این کارگروه، گفت: در بحث تروما یکی از جنبه‌های مهم درمان، مایع درمانی، سرم درمانی و حفظ فشار خون بیمار است که بسیاری اوقات، نیازمند دسترسی وریدی است تا بتوان با حجم زیاد، بیمار را احیا کرد و اجازه ندهیم مریض به خاطر خونریزی و اُفت فشار از بین برود.

وی ادامه داد: این دسترسی وریدی، مهارت و اصولی دارد که جزو مهمترین رسیدگی‌های اولیه به مصدومین و مجروحین است که در کارگاه مربوطه ارائه می‌شود.

تقدیر از خانواده شهدا در یادواره شهید رهنمون

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در پایان به برگزاری یادواره شهید رهنمون (بعدازظهر ۵ اسفندماه) در اردوگاه شهید باکری خرمشهر که پس از اتمام مراسم کنگره طب رزم برگزار می‌شود، اشاره کوتاهی کرد و گفت: یادواره شهید دکتر رهنمون، همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود؛ در این مراسم از تعدادی از شهدای دفاع مقدس و خانواده‌های آنها تقدیر خواهد شد.

ارسال نظرات