«بسیج» از معضلات اقتصادی ورود نرم افزار های جدید حمل و نقل گزارش می دهد-4

آباد: تاکسی های الکترونیکی قیمت ها را تحت الشعاع قرار داده/مردم برای تامین معیشت مجبور به مسافرکشی هستند

معصومه آیاد می گوید: اگر قرار باشد سامانه الکترونیکی زیر نظر دستگاه نظارتی به گونه ای قرار گیرد که قیمت ها بالاتر رود و امکانات بوجود آمده برای مسافرین کمتر شود، شرکت های جدید به کار خود ادامه میدهند.
کد خبر: ۸۸۲۸۵۲۳
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در سلسله گزارش های قبل پیرامون نحوه فعالیت شرکت های جدید حمل و نقل شهری که با استفاده از نرم افزارهای جدید فعالیت می کنند اشاراتی به تبعات اقتصادی فعالیت تاکسی های الکترونیکی شد. بدین ترتیب برخی مسوولین معتقدند که این سامانه باید در زیرشاخه یکی از دستگاه های نظارتی قرار گیرد تا شرایط ناامن آن ها برطرف شود، در این بین این سوال پیش می آید که آیا مسافرانی که به اصطلاح سوار ماشین های شخصی می شوند، مسئله امنیت را رعایت می کنند؟

بی شک جواب این سوال منفی است و برای غالب مسافران تفاوتی ندارد که سوار تاکسی های آرم دار شوند یا خیر چراکه بارها دیده شده که در بین مردم به دلیل کمبود زمان و نداشتن فرصت در دنیایی که ثانیه به ثانیه آن فرصت است، مجبور هستند که برای رسیدن به کارهای روزمره خود از ماشین های متفرقه استفاده کنند.

ازدحام ایستگاه های مترو،شلوغی غیر قابل تحمل درایستگاه های اتوبوس رانی و BRT، جمعیت زیاد در ایستگاه های تاکسی رانی و گرانی آژانس که غالبا مقرون به صرفه نیست ایجاب می کند که مردم از ماشین های متفرقه برای جابه‌جایی در سطح شهرها استفاده کنند و توجهی هم به امنیت آن ندارند.

تاکسی های الکترونیکی نظیر شرکت اسنپ، با ایجاد شرایط بهینه از لحاظ قیمت برای مسافران، رساندن مسافران از مبدا تا مقصد(دربست)، قیمت مناسبی که مسافران را راضی کرده است، باعث شده تا تاکسی دارانی که به شکل سنتی کار می کنند و نیز آژانس داران احساس خطر شغلی کنند. این نگرانی حاصل از ناتوانی آنان برای رقابتی است که تاکسی های الکترونیکی ایجاد کرده اند البته این نگرانی زمانی بوجود می آید که نبود مسافر باعث شود آنان بیکار شده و مسافرانی که در سطح شهر به وسیله نقلیه احتیاج پیدا می کنند به این تاکسی های تلفنی سوق پیدا کنند.

معصومه آباد عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره تاثیر نرم‌افزارهای تجاری مانند اسنپ می گوید: نرم افزارهای تجاری در صنعت حمل و نقل مانند قیچی، دو لبه دارد یعنی هم مشکلات و معضلات را حل می کند و هم می تواند تنش هایی را در جامعه ایجاد کند. آن ها برای مسافران امکانات سهل الوصول تری را ایجاد کرده اند و از طرفی هم تاکسی دارانی که به صورت رسمی نامشان در تاکسی رانی ثبت شده است را با کمبود مسافر مواجه کنند.

دنیا به سمت نکنولوژی قدم برداشته است

وی عنوان می کند: دنیا به سمت تکنولوژی و پیشرفت های نوین قدم برمی دارد و ایران هم از این تغییرات تکنولوژی مستثنا نخواهد بود چراکه مردم اعلام نیاز می کنند و هیچ اشکالی ندارد که صنعت حمل و نقل از سامانه تاکسی های الکترونی استفاده کند. این تاکسی های الکترونیکی باعث شدند تا مسیریابی و شرایطی که یک مسافر برای رسیدن به مقصد نیاز دارد را فراهم شود. دیده شده که قیمت های تعیین شده بسیار کمتر و به صرفه تر است.

تاکسی های الکترونیکی فقط امنیت ندارند

مصومه آباد تاکید می کند: باید اعتراف کرد که نقش نرم افزارهای تجاری در همه زمینه ها نیاز است و برای اصلاح قانونی آن ها در کلانشهرها باید فکری شود. اسنپ و شرکت های مشابه تنها ایرادی را که می توان به آن گرفت امنیت نداشتن مسافر است چراکه مشخصات ریز راننده، ماشین و مکان یابی هویدا نیست.

با حجم مسافران در کلانشهر، سفره ناکسی داران سنتی کوچک نمی شود

آباد همچنین تصریح می کند: وقتی در شهری مانند تهران قدم می زنید، مشاهده می کنید که حجم مسافران در ایستگاه های مترو، تاکسی و اتوبوس بسیار زیاد است. ورود تاکسی های الکترونیکی که شکل به پیشرفته کار می کنند، بعید است که امنیت شغلی تاکسی داران به خطر اندازد یا سفره آن ها را کوچک تر کند.

نظارت مبتنی بر بالابردن قیمت ها، بی اساس است

نماینده شورای شهر تهران می گوید: با ورود تاکسی های الکترونیکی رقابتی ایجاد می شود که هم قیمت ها کاسته می شود و هم امکانات بیشتری برای مسافرین به همراه دارد. اگر قرار باشد این سامانه الکترونیکی زیر نظر دستگاه نظارتی به گونه ای قرار گیرد که قیمت ها بالاتر رود و امکانات بوجود آمد برای مسافرین کمتر شود، به هیمن شیوه شرکت ها به کار خود ادامه دهند.

با رکود سنگین و رشد بیکاری، مردم چاره ای جز مسافرکشی برای امرار معاش خود ندارند

وی با بیان اینکه بیکاری در جامعه موج می زند و مردم در تامین خرج زندگی مشکلات متعددی دارند می افزاید: مردم برای تامین خرج زندگی و آسان کردن روند معیشتی خود مجبور اند تا به مسافرکشی روی آورند چراکه این فرصت به مردم اجازه می دهد تا درآمد بیشتری کسب کنند. مسافرکشی از جمله شغل هایی است که بیشترین دسترسی به پول را برای مردم به دنبال دارد و به راحتی می توانند برای کسب درآمد با حداقل ترین های فعالیت داشته باشند. امکان پذیر نیست که از اهرمی استفاده کنیم تا مردم را از مسافرکشی سلب کنیم چراکه برای امرار معیشت مجبور هستند.

ارسال نظرات