مدیر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:

کارگاه عکاسی نجومی در غارکتله‌خور

بیش از ٣٠ عکاس حرفه‌ای، برای برگزاری کارگاه عملی عکاسی نجومی "توآن" به زنجان سفر می‌کنند تا با حضور در غار کتله‌خور، به ثبت زیبایی‌های آسمان بپردازند.
کد خبر: ۸۸۲۸۵۳۶
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، زمان برگزاری این کارگاه عملی عکاسی "توآن" TWAN را چهارم تا ششم اسفندماه امسال اعلام کرده و گفت: در این رویداد ملی که هر سال به میزبانی زنجان برگزار می‌شود، اساتید بین‌المللی این رشته حضور دارند.

معراج کرمی این برنامه را با مشارکت استانداری زنجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام کرده و افزود: مدرسین این دوره اسدالله قمری‌نژاد، امیرحسین ابوالفتح، امیررضا کامکار، فرزاد زمانفر، طاها قوچکانلو و طاها تبیان هستند.

طاها تبیانی، یکی از مدرسان این کارگاه نیز در گفتگو با مسئول اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اشاره به سوابق این کارگاه گفت: توآن یک پروژه بین‌المللی بوده و از برنامه‌های زیرمجموعه سازمان یونسکو است. سال ٢٠٠٩ که به عنوان سال نجوم نامدگذاری شده بود، این پروژه توسط بابک امین تفرشی پیشنهاد شده و از این سال، کارگاه عکاسی نجوم توآن در کشور به میزبانی زنجان برگزار می‌شود.

طاها تبیانی افود: این کارگاه به‌گونه‌ای است که یک سال کارگاه علمی برگزار شده و یک سال نیز کارگاه عملی دایر می‌شود، سال گذشته ششمین دوره علمی برگزار شد و امسال اولین دوره عکاسی عملی در شهر گرماب، غار کتله‌خور برگزار می‌شود.

وی ثبت‌نام در این دوره‌ها را از طریف انجمن نجوم ایران اعلام کرده و تاکید کرد: در این دوره، عکاسانی از ارومیه، کرمان، اصفهان، مشهد، تهران، زنجان و چند شهر دیگر حضور دارند و تا کنون ٢٥ نفر ثبت نام کرده‌اند و به همراه اساتید و هئیت اجرایی در این کارگاه شرکت خواهند کرد.

تبیانی هدف از برگزاری عکاسی کارگاهی توآن را ترویج علم و توجه به المان‌های شهری و تاریخی و عکاسی نجومی دانسته و افزود: تاکید این کارگاه بر روی المان‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی و شهری به همراه یکی از عناصر آسمان از جمله ماه، ستارگان، صورت‌های فلکی است تا در کنار عکاسی نجومی، یکی از آثار تاریخی، فرهنگی، علمی و آداب و رسوم مردم معرفی شود.

این عضو کمیته اجرایی کارگاه عملی عکاسی نجومی، از برگزاری منظم این دوره‌ها از سال ٨٧ تا کنون خبر داده و گفت: سال آینده دوره هفتم علمی این کارگاه برگزار خواهد شد که در این کارگاه‌ها، ظرفیت حضور ١٠٠ تا ١٢٠ نفر از کل کشور وجود دارد تا ٣ روز مهمان شهر زنجان باشند و با عکاسی نجومی آشنا شوند.

تبیانی ادامه داد: بعد از برگزاری این دوره‌ها، عکاسان زیادی به این رشته رجوع کرده و حتی موفق به دریافت جایزه‌های بین‌المللی در این حوزه شده و عکس‌های آنان در مجله‌های معتبر بین‌المللی چاپ شده است.

وی برگزار این دوره‌ها را فقط در زنجان دانسته و افزود: تا کنون شهرهای دیگری چون اصفهان، یزد و تهران پیشنهاد برگزاری این کارگاه در شهر خود را مطرح کرده‌اند ولی تا کنون با حمایت مسئولان شهر، جلوی این پیشنهادات مقاومت کرده‌ایم و امیدواریم این حمایت‌ها ادامه پیدا کند تا این کارگاه علمی و عملی برای آموزش عکاسی نجومی در استان زنجان باقی بماند و منجر به شناساندن بیشتر این استان به مردم کشور و حتی جهان شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار