2/کنگره ملی 5400 شهید استان کردستان

شهید فریدون تعریف

کد خبر: ۸۸۲۸۸۲۷
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، شهید فریدون تعریف در اولین روز از شهریور ماه سال 1336 در خانواده ای پاک سیرت از اهالی شهرستان سنندج دیده به جهان گشود. فریدون از همان اوان کودکی نام متبرک و جلاله ی حضرت احدیت و انبیاء و ائمه معصومین(ع) بر لوح دل نقش بست. فریدون با رسیدن به سن قانونی راهی مدرسه شد و با استعداد و نبوغ قابل تحسین خویش در مسیر شناخت رموز نهفته طبیعت برآمد.

 

فریدون با همت و پشت کار توانست مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی را با اخذ نمرات عالی به پایان برساند و به مقاطع برتر صعود نماید. فریدون همزمان با اوج گیری و تشدید مبارزات گسترده ملت همیشه بیدار ایران علیه رژیم ستم شاهی به تحصیل در مقطع متوسط پرداخت، در این حال آتش غضب و انزجار، در قلب فریدون شعله ور شد.

 

فریدون در این موقعیت حساس افکار دوستانش را علیه اقدامات شوم رژیم پهلوی برمی انگیخت و موجی از خشم و نفرت نسبت به شاه وعمالش را در مدرسه به راه انداخت.

 

شهید تعریف پس از اتمام دوره متوسطه و در پی برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه پذیرفته شد و با همان روحیه کفر ستیزی پای در محیط دانشگاه نهاد. فریدون در محیط دانشگاه اقدامات شایسته ای در زمینه مذهبی، فرهنگی، علمی و سیاسی انجام داد که از آن جمله می توان به بنیانگذاری انجمن دانشکده، تشکیل انجمن های اسلامی و نمایشگاه های کتاب و تربیت و ارائه سخنرانی های مذهبی اشاره نمود که اخراج وی به مدت سه ترم سندی بر این ادعاست.

 

شهید تعریف در پی پیروزی انقلاب عظیم ایران و تشکیل سپاه به عضویت شورای فرماندهی سپاه سنندج در آمد و پس از فرمان حضرت امام (ره) فعالیت نظامی خویش را آشکار ساخت. فریدون با تصمیم دولت موقت بر مبنای خروج نهاد مقدس سپاه از استان محروم کردستان، مدتی را در پادگان سنندج اقامت گزید و سپس به کرمانشاه عزیمت نمود و به همین دلیل خانواده اش چندین بار مورد سوء قصد اجانب قرار گرفتند و خساراتی را متحمل شدند.

 

شهید تعریف پس از چند سال فعالیت صادقانه در سپاه سنندج، از طریق این نهاد به مشاورت ریاست جمهوری وقت در امر کردستان منصوب شد و در این سمت اقدامات بس ارزنده ای را در راستای امداد وکمک رسانی به منطقه محروم ارائه داد.

 

فریدون چون می دید که رییس جمهوری وقت، نظری در خور شأن به منطقه فقر چشیده کردستان ندارد و در انجام خدماتی که باید در این منطقه اجرا شود، کوتاهی می کند، لذا با وی به مشاجره می پرداخت و اقدامات شوم و نامیمون وی را در حضور عموم فاش می ساخت. تا اینکه به دلیل مشاجرات شهید فریدون تعریف، دستان پلید ظلم و ناجوانمردی از آستین استکبار بیرون آمد و در روز 25 خرداد ماه 1359 توسط گروهک منافقین در تهران ترور شد.

 

ارسال نظرات