عملیات شخم و شیار در سطح یک سوم شالیزار بابل انجام شد

تاکنون عملیات شخم و شیار در سطح 11 هزار و 361 هکتار و آب تخت اولیه در 450 هکتار انجام شده است.
کد خبر: ۸۸۲۹۳۲۰
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سیداحمد طاهری در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه شهرستان بابل دارای 45 هزار و444 هکتار اراضی شالیزاری است، اظهار کرد: تاکنون عملیات شخم و شیار در سطح 11 هزار و 361 هکتار و آب تخت اولیه در 450 هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در زراعت برنج، برای تهیه بـذر مرغوب، روش سبک سنگین کردن بذرها ضروری است، افزود: در زراعت برنج، برای تهیه بـذر مرغوب روش سبک سنگین کردن بذرها با استفاده از محلول آب نمک توصیه می‌شود.


مدیرجهاد کشاورزی بابل با اشاره به اینکه در زراعت برنج شخم زمستانه در حاصل‌خیزی خاک نقش به‌سزایی دارد، با ارائه روشی درباره بذر سالم گفت: به هر ۲۰  لیتر آب 3.5 تا ۴ کیلوگرم نمک اضافه کرده و خوب بهم زده و همچنین برای تعیین چگالی آب می‎توان پس از اضافه کردن نمک به آب از تخم‌مرغ تازه استفاده کرد یعنی پس از غوطه‌ور کردن تخم‌مرغ در آب و نمک به اندازه یک دو ریالی از آب بیرون باشد در این حال چگالی آب مناسب برای سبک و سنگین کردن است و بعد از این مرحله بذرها را کم کم در آن می‌ریزیم.

وی ادامه داد: بذرهایی که در بالای آب نمک قرار گیرد غیرقابل مصـرف برای خزانه بوده و آنهایی که در تـه آب می‌مانند بذرهای خوبی هستند و آنها را باید  با آب معمولی شست‌وشو داده تا نمک از روی پوسته آن جدا شود و در جوانه‌زنی مشکل ایجاد نکند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها