13 هزار زندانی جرائم غیرعمد درکشور

13 هزار نفر در رابطه با جرائم غیر عمد در زندانهای کشور زندانی هستند.
کد خبر: ۸۸۲۹۶۳۹
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در آیین معارفه مدیرکل جدید زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گفت: این آمار نشان دهنده ی این است که حبس، یکی از مجازات های مورد توجه قانون گذاران کشور است درحالی که حبس باید آخرین تدبیر باشد.
جهانگیر افزود: ایران، رتبه هشتم جهان از نظر جمعیت کیفری را دارد در حالیکه جمعیت ما با رتبه جمعیت کیفری هیچ سنخیتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد کسانی که وارد زندان می شوند تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند افزود: نزدیک به 20 درصد آقایان و 50 درصد بانوان مدارک ابتدایی دارند و 5 درصد آقایان و 11 درصد بانوان که زندانی هستند بی سواد هستند.
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت:این آمار نشان می دهد که این افراد بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی و اغفال،بزهکاری و ارتکاب جرم هستند و نهادهای حمایتی باید به این قشر توجه بیشتری داشته باشند.
جهانگیر افزود: تورم،رکود،بیکاری و نبود درآمد،از مهمترین مشکلات اقتصادی است که زمینه هایِ بزهکاری را درکشور فراهم می کند.
وی گفت: جرم 25 درصد زندانیان کهگیلویه وبویراحمد، سرقت است و نبود توسعه متوازن در بخش های مختلف دلیل ارتکاب به سرقت دراین استان محسوب می شود.
رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به آمار 12 درصدی زندانیان مربوط به مواد مخدر در کهگیلویه وبویراحمد هم اشاره کرد و افزود: ارتکاب به این جرم، نسبت به میانگین 43 درصدی کشور،پایین تر است.
جهانگیر افزود:قانون مربوط به مهریه و نفقه کمکی به تحکیم خانواده ها نمی کند بلکه در جهت فروپاشی عمل می کند زیرا 92 درصد همسرانی که به دلیل مهریه یا نفقه به زندان افتادند پس از آزادی، همسران خود را طلاق داده اند.
وی گفت:80 درصد از جرم ها در سراسر کشور مربوط به افرادی است که در حاشیه شهرها زندگی می کنند و به ناچار به دام جرم می افتند و متولیان امر باید به این محیط ها توجه کنند.
رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: بیشترین جرم ها به دلیل مسائل اقتصادی،اجتماعی و تهاجم فرهنگی در کشور رخ می دهد.
جهانگیر با اشاره به روند رو به رشد مسائل خلاف عفت عمومی و اخلاق در کشور افزود: فضای مجازی زمینه ای را فراهم کرده است که اگر درست مدیریت نشود، به سرعت محیطی را برای انحراف نسل جوان و نوجوان کشور ایجاد می کند و در آینده آنها را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

اسماعیل جم یاری در آیین به عنوان مدیرکل جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد منصوب و از خدمات عباس فلاحتی مطلق مدیر قبلی تقدیر شد. 
ارسال نظرات