مروری بر عملیات دستگیری تروریست نامرئی

اقتدار انکارناپذیر سربازان گمنام امام زمان/ریگی در آسمان تسلیم شد

عملیات دستگیری ریگی یک عملیات غافل گیرانه و محصول ماه ها فعالیت اطلاعاتی گسترده و پیچیده در منطقه، به ویژه خاک افغانستان و پاکستان بود و عمق اشراف اطلاعاتی ایران را نشان داد.
کد خبر: ۸۸۲۹۶۸۷
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری مهر - گروه استان ها، هشت سال قبل در چنین ایامی بود که یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) به بار نشست و شروری که چند سال با حمایت آمریکا و اسرائیل، در منطقه جنوب شرق کشورمان به عملیات تروریستی و اقدامات وحشت‌آفرین دست می‌زد به دام افتاد.

۴ اسفندماه ۱۳۸۸ پس از تلاش و مدیریت اطلاعاتی چند ساله با همکاری مثال زدنی وزارت اطلاعات و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، عبدالمالک ریگی در پنجه های عدالت گرفتار شد , سرویس های اطلاعاتی غربی و عربی را در برابر اراده سربازان گمنام امام زمان (عج) در اجرای یک عملیات پیچیده و منحصر به فرد سر تعظیم فرود آوردند.

ریگی در یکی از پایگاه های آمریکا در افغانستان حضور پیدا کرد، غافل از این که زیر نظر مأموران وزارت اطلاعات ایران قرار دارد و حتی عکس وی در این مقر توسط نیروهای اطلاعاتی ایران گرفته شده است
ریگی در فروردین ۸۷ با فرمانده ناتو در افغانستان دیدار کرد. در این دیدار، فرمانده ناتو پیشنهاد بلوچستان بزرگ را به ریگی داد. این فرمانده همچنین کمپ القاعده در کوه های سرباز افغانستان را برای استقرار به ریگی نشان داد و از او خواست تا سلسله عملیات جدیدی علیه ایران انجام دهد. این شرور همچنین در خرداد ۸۷ با کمک آمریکایی ها و انگلیس، از طریق جبل الطارق به یکی از کشور های اروپایی سفر کرد تا با گفتگو با مسئولان این کشور نسبت به عملیات تروریستی در درون ایران اقدام کند.

در آذر ۸۷ ماموران اطلاعاتی ایران در موسوم حج وی را شناسایی کردند و بر اساس توافقنامه بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، مقامات اطلاعاتی کشورمان برای دستگیری شرور شرق کشور با مقامات سعودی وارد مذاکره شدند، اما عربستان طفره رفت و ریگی از این کشور خارج شد. ماموران امنیتی ایران وی را تا فرودگاه کشور پاکستان تعقیب کردند. اما پوشش امنیتی آمریکا، ریگی را از تور نیروهای امنیتی ایران خارج کرد.

روز ۳ اسفند ۸۸ ریگی در یکی از پایگاه های آمریکا در افغانستان حضور پیدا کرد و سپس به امارات پرواز کرد، غافل از این که زیر نظر مأموران وزارت اطلاعات ایران قرار دارد و حتی عکس وی در این مقر توسط نیروهای اطلاعاتی ایران گرفته شده است. مطابق برنامه ریزی شیطانی، قرار بود ریگی از امارات به قرقیزستان برود و پس از دیدار با مقام آمریکایی (ریچارد هالبروک) در پایگاه نظامی ماناس، از آنجا به یکی از کشورهای اروپایی سفر کند تا مقدمات عملیات های تروریستی بعدی را فراهم کند.

آغاز عملیات بزرگ برای دستگیری شرور مرزهای شرقی

در روز ۴اسفند ۸۸ صفحه اطلاعات پرواز دوبی تنها اطلاعات یک پرواز به پایتخت قرقیزستان را ثبت کرد. قرار بود هواپیمای خطوط (قرقیزستان ایر کمپانی) با پرواز شماره (۴۵۴) در ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه سوم اسفند از دوبی به مقصد بیشکک قرقیزستان پرواز کند. اما این پرواز با ۳ساعت و ۱۹ دقیقه تاخیر در ساعت ۲:۴۵ دقیقه بامداد از فرودگاه دوبی انجام شد. دلیل این تاخیر شناسایی شکار بود. این تاخیر که احتمالا با مدیریت خطوط پروازی صورت گرفته است، نیاز بود تا نیروی هوایی فرصت بیشتری برای هماهنگی داشته باشند. ریگی با نام جعلی و گذرنامه افغانی  قصد سفر به «بیشکک» داشت.

پس از قرار گرفتن هواپیما در فضای ایران، ماموران امنیتی کوشیدند که خلبان هواپیما را متقاعد کنند که بدون اطلاع به خدمه پرواز و مسافران در فرودگاهی در مرکز ایران فرود اضطراری داشته باشد، اما با عدم تمکین وی مواجه شدند. خلبان پس از تماس با فرودگاه دوبی رسما از دستور فرود سرپیچی کرد. پس از سرپیچی خلبان، ناگزیر چند فروند هواپیمای شکاری نیروی هوایی ارتش به آسمان بر خواستند و اقدام به رهگیری هواپیما کردند. آنها دوباره از خلبان خواستند پرواز را در یکی از شهر های ایران فرود آورد.

در ساعت ۲:۴۴ دقیقه بامداد چهارم اسفند ۸۸، بوئینگ ۷۳۷ حامل ریگی و همراهانش در بندرعباس بر زمین نشست و ماموران اطلاعاتی توانستند خونخوار شرق کشور را بی آنکه کوچکترین آسیبی به دیگران برسد دستگیر کنند
خلبان در نهایت به واسطه اقدام قهرآمیز خلبان های شکاری ارتش، مجبور به فرود شد و در ساعت ۲:۴۴ دقیقه بامداد چهارم اسفند ۸۸، بوئینگ ۷۳۷ حامل ریگی و همراهانش در بندرعباس بر زمین نشست و ماموران اطلاعاتی توانستند خونخوار شرق کشور را بی آنکه کوچکترین آسیبی به دیگران برسد دستگیر کنند.

ریگی بر این باور بود که به مرد نامرئی دنیای تروریست ها (اسامه بن لادن) تبدیل شده و همانطور که سازمان سیا، قادر به دستگیری او نیست، نیروهای اطلاعاتی ایران نیز نخواهند توانست مدل ایرانی بن لادن را دستگیر کنند. بلافاصله پس از عملیات، هواپیمای قرقیزی، از بندر عباس به سوی مقصدش پرواز کرد و ریگی و همراهانش با یک هواپیمای اختصاصی ارتش به سوی تهران منتقل شدند.

عملیات دستگیری ریگی یک عملیات کاملا غافل گیرانه بود که محصول ماهها فعالیت اطلاعاتی گسترده و پیچیده در منطقه، به ویژه خاک افغانستان و پاکستان بود و عمق اشراف اطلاعاتی ایران را به تمام تحرک دشمن در مرزهای خود نشان داد. خبر دستگیری بدون تلفات ریگی دنیا را بهت زده کرد و دیوید میلیبند سیاست پیشه کهنه کار بریتانیایی این اتفاق را نشانه اقتدار دستگاه اطلاعات ایران دانست.

نمادی از تسلط و اقتدار کامل اطلاعاتی ایران برمنطقه

دستگیری این جنایت کار نشان دهنده اقتدار و تسلط کامل جمهوری اسلامی بر اوضاع کشور و منطقه بود. مهم ترین پیام این عملیات این بود که دشمنان ایران بدانند، هرکس نسبت به مردم ایران دچار جنایتی شود، هیچ جا و منطقه ای برای وی نمی تواند امن باشد.

با نگاهی به فعالیت های وزارت اطلاعات در برخورد و مبارزه با تروریست ها و فعالیت های خرابکارانه گروهک های مخالف نظام و ملت جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در این مسیر وزارت اطلاعات در ایجاد ساز و کارهای امنیتی و با همکاری سایر نهادها همچون ارتش، سپاه پاسداران، ناجا و بسیج به توفیقات بسیاری نائل  شده که از جمله‌ آنها دستگیری تاکتیکی عبدالمالک ریگی و به هلاکت رساندن عبدالرئوف ریگی، تامین امنیت مرزها با پایش‌های اطلاعاتی و ظرفیت سازی بسته به نوع تهدید و افزایش توانمندی امنیتی از جمله آن بوده است.

در دستگیری عبدالمالک ریگی، سربازان گمنام امام زمان همکاری و هم افزایی گسترده‌ ای با ستاد کل نیروهای مسلح  و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتند که نهایتاً در این مسیر وزارت اطلاعات و «تامکت‌های نهاجا» عبدالمالک ریگی را شکار کردند.

اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) درباره این شخص به اندازه ای بود که می دانستند حتی عبدالمالک ریگی و گروه وابسته اش تجهیزات نظامی و ماهواره ای را در کازابلانکا از ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به نام مامورهای پیمان آتلانتیک شمالی دریافت می‌کردند.  

نقش نیروی هوایی ارتش در دستگیری شرور شرق کشور

اجرای این عملیات حساس با نظارت فرمانده کل و معاون عملیاتی وی به فرمانده نهاجا و همچنین مرکز عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا سپرده می‌شود که به دستور فرماندهی وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شبانه تمام فرماندهان ستاد فراخوانده شده و با توجه به اینکه تنها حدود یک ساعت و نیم به برخاستن هواپیما باقی مانده بود به سرعت نقشه این عملیات پیچیده طرح‌ریزی و اجرا می‌شود.

گزینه اول برای رهگیری هواپیمای حامل ریگی بود که هر هواپیمایی که از  امارات به سمت شرق پرواز می‌کند باید از کریدور پروازی ایران عبور کند که نقطه تماس اجباری که خلبان باید اطلاعات پروازی را دریافت کند، جنوب بندرعباس است؛ این مسیر در ادامه به ایستگاه ناوبری کرمان و از مسیر طبس واقع در شمال شرق بجنورد که نقطه خروجی تماس اجباری است از مرز ایران خارج می‌شود.

با توجه به همزمانی سه ترافیک با فاصله دو تا شش دقیقه به مقاصد کییف، افغانستان و بیشکک که همگی می‌بایست در این دالان هوایی قرار می‌گرفتند تفکیک آنها کمی دشوار بود که با کمک خدا و همت همکاران خبره تفکیک ترافیک توسط رادار انجام شد.

فرودگاه بندرعباس آخرین مقصد «ریگی»

حال نوبت آن بود که مشخص شود هواپیما در کدام یک از فرودگاه‌های کشور مجبور به فرود شود گزینه‌های مختلفی از جمله تهران، کرمان، مشهد، اصفهان و بندرعباس بود که سرانجام پس از بحث و تبادل نظر فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به عنوان بهترین گزینه انتخاب می‌شود.

فرودگاه کرمان به علت اینکه در آن روزها در حال آماده سازی بود، وضعیت مناسبی برای فرود یک هواپیمای پهن پیکر نداشت و ممکن بود خلبان هواپیمای مسافربری بوئینگ B-۷۳۷ از فرود در چنین فرودگاهی که در طرح پروازی‌اش هیچ اشاره‌ای به وجود چنین فرودگاهی نشده بود ممانعت کند که در این صورت مسئولان پروازی و مراقبت‌های هوایی طبق قوانین هوانوردی ایکائو می‌بایست به خواست خلبان تن می‌دادند. با این پیشینه بود که مسئولان مربوطه دچار چنین ریسکی نشدند.

فرودگاه مهرآباد تهران نیز به دلیل اینکه زمان زیادی طول می‌کشید تا هواپیما بدانجا برسید و ممکن بود به محض شروع عملیات رهگیری و اعلام اولین اخطار از سوی رادار یا هواپیمای شکاری باعدم تمکین خلبان هواپیمای مسافربری برای فرود اجباری رو به رو شود که در نهایت احتمال دخالت نیروهای بیگانه مستقر در خلیج فارس هم می‌رفت. فرودگاه مشهد هم به علت بعد مسافت عملا کنار گذاشته و بالاخره تصمیم گرفته شد این هواپیما در بندرعباس فرود اجباری را انجام دهد.

چندین هواپیمای اصطلاحا «آلرت» شامل ۳ فروند هواپیمای F-۴ فانتوم با عناوین دنا آلفا، دنا براوو، دنا چارلی آماده اجرای فرمان پروازی بودند که در صورت اسکرامبل می‌توانستند به سرعت وارد عمل شوند؛ حتی احتمال می‌رفت که اگر هواپیمای مسافربری بنا به دلایلی از مسیر دید هواپیماهای F-۴ خارج ‌شود، ۲ فروند هواپیمای F-۱۴A تامکت هم در ادامه مسیر عملیات رهگیری را انجام دهند و همه این تصمیمات در همین زمان محدود برنامه‌ریزی و همه سناریوها پیش بینی می‌شود.
ارسال نظرات