استاندار زنجان:

حاشیه نشین ها در زنجان در مقایسه با سایر شهرهای کشور از امکانات بهتری برخوردار هستند

حاشیه نشین ها در زنجان در مقایسه با سایر شهرهای کشور از امکانات بهتری برخوردار هستند و وضعیت زندگی آنها در مقایسه با سایر شهرهای کشور، مطلوب تر است.
کد خبر: ۸۸۲۹۹۶۳
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در هفتمین جلسه مشترک ستاد فرهنگی و اجتماعی با کارگروه تخصصی امور اجتماعی استان، در خصوص وضعیت حاشیه‌ نشینی در استان گفت: توسعه متوازن در سطح شهرها، امری ضروری است و در همین راستا، مناطق جنوب شهر نیز باید از امکانات و خدمات رفاهی و اجتماعی سایر مناطق شهری برخوردار باشند تا از تبدیل این مناطق به سکونت گاه‌‌های حاشیه ای جلوگیری شود.

اسداله درویش امیری ، اظهار کرد: حاشیه نشین ها در زنجان در مقایسه با سایر شهرهای کشور از امکانات بهتری برخوردار هستند و وضعیت زندگی آنها در مقایسه با سایر شهرهای کشور، مطلوب تر است.

درویش امیری با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات لازم در راستای کاهش ناهمگونی اجتماعی در مراکز و سکونت گاه‌های حاشیه شهرها، افزود: بر اساس آمارهای مراکز رسمی کشور، 5/13 درصد از جمعیت کشور در سکونت گاه های غیر رسمی و حاشیه شهرها ساکن هستند که این امر باعث می شود خدمات دهی به آنها با مشکلاتی مواجه شود، این در حالی است که می‌توان با ارائه خدمات عمومی گسترده از سوی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها، به کاهش آسیب اجتماعی در این مناطق کمک کرد.

مقام عالی اجرایی استان ادامه داد: همچنین ضروری است با احداث پارک ‌ها و فضای سبز در مناطق حاشیه نشین، خلا محدودیت ‌های فضای زندگی در این محلات را تا حدودی جبران کرد.

استاندار زنجان با اشاره به ضرورت آموزش ساکنین مناطق حاشیه نشین، گفت: در این مناطق باید آموزش‌ های عمومی در رابطه با نحوه زندگی کردن و فرهنگ ‌سازی به منظور مصون ماندن افراد ساکن در این مناطق از آسیب‌های اجتماعی انجام گیرد؛ چرا که متاسفانه آمارها نشان می دهد درصد کثیری از پیامدهای تلخ آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندگی در حاشیه در شهرها است.

وی همچنین با اشاره به مناطق و وضعیت احداث مسکن مهر در استان و کشور، گفت: خوشبختانه مجتمع‌های مسکن مهر زنجان با تدبیر مدیریتی صحیح، به لحاظ وسعت مصوب مناطق و محیط شهری، در نقاط مناسبی از شهر احداث شده اند، این در حالی است که در سایر شهرهای کشور، شاهد ساخته شدن این مجتمع ها در مناطق اطراف شهر هستیم که این امر موجب بروز مشکلاتی در تامین نیازهای عمومی از قبیل احداث مدرسه و مراکز بهداشتی، ایجاد فضای سبز و موارد دیگر این چنینی شده است.

استاندار زنجان خاطر نشان کرد: اگر مسکن مهر استان به لحاظ تامین و ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی مورد پوشش مناسب نهادهای مربوطه قرار نگیرد، بی شک در آینده نزدیک این مجتمع ها جزء مناطق حاشیه نشین محسوب خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به سکونت 5/10 الی 11 درصد جمعیت استان در روستاها، گفت: با توجه به استفاده روستاییان از سفره ‌های آب زیرزمینی به منظور آبیاری زمین های کشاورزی، باید مراقبت‌ های ویژه‌ای از منابع آبی در راستای جلوگیری از بحران‌های احتمالی انجام گیرد؛ به گونه ای که عدم انجام این کار و بروز خشکسالی های احتمالی، موجب مهاجرت روستاییان به شهرها و در نهایت افزایش حاشیه نشینی در استان خواهد شد.

درویش امیری با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب، افزود: فرهنگ سازی الگوی مصرف صحیح آب در جامعه، امری واجب و ضروری است که بر عهده تمامی نهادهای ذی ربط در این زمینه است تا پیشگیری‌های لازم در خصوص جلوگیری از بحران کمبود آب حاصل شود.

مقام عالی اجرایی استان با اشاره به ظرفیت تراکم جمعیتی در استان، یادآور شد: شهر زنجان در محدوده مسکونی خود، بالغ بر 6 هزار و 400 هکتار ظرفیت دارد که بر اساس استانداردهای تعریف شده در طرح مصوب جامع شهری، در این مقدار مساحت، باید 600 هزار نفر جمعیت ساکن شود. این در حالی است که در حال حاضر تنها 420 هزار نفر در این محدوده ساکن هستند و بنابراین ظرفیت برای سکونت 180 هزار نفر دیگر نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازی به افزایش حوزه شهری در زنجان نمی‌باشد، افزود: با توجه به گزارش های ارائه شده از سوی شهرداری زنجان، 20 هزار قطعه زمین ساخته نشده در محدوده مسکونی شهری وجود دارد که با توجه به این، ضروری است تا شورای اجتماعی با کمک معاونت عمرانی استانداری زنجان نسبت به برآورد ظرفیت شهری در مقایسه با سایر شهرهای کشور اقدام کند تا نیاز به تغییر طرح جامع شهری و افزایش محدوه مسکونی شهر مشخص شود و در ادامه بتوان نیاز های مناطق مختلف شهر را از جنبه‌های متفاوت مورد بررسی قرار داد.

ارسال نظرات