مدیر بخش خواهران سازمان بسیج اصناف در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

تولید کالای شناسنامه دار ایرانی با مشاغل خانگی/ نقش بانوان در راه اندازی تولید و اشتغال ملی

اسماعیلی گفت: تمام محصولات ما و مواد اولیه شناسنامه دار است و پس از تولید برچسب می خورد وهمچنین پس از رونمایی کالا کارشناسان بررسی می کنند که محصول تولیدی با محصول رونمایی شده یکی است.
کد خبر: ۸۸۳۳۳۲۲
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، توجه به کالای ایرانی و نیز تحقق عملی شعار اقتصاد مقاومتی نیازمند راه کار مناسب است که سازمان بسیج اصناف این هدف را محقق ساخته است.

سازمان بسیج اصناف در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی موفق به اجرای طرح مشاغل خانگی ویژه بانوان شده است که مواد اولیه تمام این محصولات در داخل کشور تولید می شود.

همچنین این سازمان در جهت فرهنگ سازی و آشنایی عموم مردم با این طرح همزمان با آغاز سفرهای زیارتی راهیان نور اقدام به فروش این محصولات با تخفیف ویژه کرده است.

از این رو در نشست تخصصی بررسی راهکارهای ایجاد مشاغل خانگی ویژه زنان با کم و کیف این طرح آشنا شدیم که خانم اسماعیلی، مدیر بخش خواهران سازمان بسیج اصناف در این خصوص توضیحاتی ارائه کردند:

خانم اسماعیلی گفت: بانوان در تولید محصولات مختلف به مرحله صادرات رسیدند به عنوان مثال در زمینه فرش، آجیل، مشاغل خانگی همچون خیاطی تولید کالاهای خواب و... به مرحله صادرات رسیدند.

وی افزود: ما از طریق نشست های تخصصی مشخص می کنیم که خواهران در هر استان چه ویژگی و ظرفیت هایی دارند؛ مثلا خواهران کرمانشاهی در تولید میوه خشک و زعفران به مرز صادرات رسیدند یا در استان گلستان در تولید کالای خواب و یا در اصفهان در بخش خیاطی بانوان مهارت های ویژه ای دارند.گفتنی است یک بخشی از این بانوان تخصصی هستند و بخشی هم نیاز به آموزش دارند که باز شناسایی شده اند.مثلا بانوان استان قم در تولید فرش بسیار خوب عمل می کنند و ما باید در زمینه سامان دهی صادرات این محصولات اقدام کنیم.

اسماعیلی با اشاره به تخصصی و غیر تخصصی بودن بانوان در مشاغل مختلف تصریح کرد: گفتنی است تولیدکنندگان ما به دودسته تخصصی و خانگی که نیاز به آموزش دارند تقسیم می شوند.بسیج ویژه بانوانی که در زمینه خاص تخصص ندارند آموزش رایگان می دهد.

مثلا در حوزه تولیدات فرش هر خانم بسیجی که در این زمینه تخصص دارد به طور داوطلبانه به بانوانی که نیاز به آموزش دارند آموزش های لازم را می دهند و یا به کارگاه های قالی بافی سرکشی می کنند تا ایراداتی که وجود دارد را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه ما تولیدکنندگان را از سردرگمی در خواهیم آورد گفت: همچنین بسیاری از بانوانی که شخصی فعالیت می کنند در تهیه مواد اولیه و وسایل نمی دانند به کجا مراجعه کنند که متضرر نشوند و یا بازار فروش محصولات خود را ندارند لذا ما برای جبران این مشکل کارگروه تخصصی تشکیل دادیم.

برای مثال این کارگروه پشم و ابریشم و وسائل مورد نیاز را تأمین می کند و از طرفی برای محصولات تولید شده بازار فروش پیش بینی می کند.فقط بسیج از تولیدکنندگان می خواهد که چه نوع محصولی را بر اساس بازار سرمایه و صادرات تولید کنند.

خانم اسماعیلی با اشاره به راه اندازی سایت رازق برای معرفی کالاهای تولیدی مشاغل زنان عنوان کرد: سایت رازق از دیگر امکاناتی است که در بسیج اصناف راه اندازی شده است این سایت محصولات تولیدی اعم از کیفیت، نوع تعداد و قیمت محصول را معرفی می کند.البته با رایزنی هایی که سازمان بسیج اصناف انجام داده است، امسال و سال آینده را به طور رایگان معرفی محصولات را در سایت رازق انجام خواهیم داد و اگر قرار باشد هزینه ای دریافت شود یک مبلغ جزیی به عنوان تبلیغات گرفته می شود تا کمکی به تولیدکنندگان داخلی داشته باشیم.گفتنی است اصل شعار و هدف ما فرموده مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

همچنین قیمت معرفی شده محصول در این سایت بر اساس قیمت تمام شده و سود کم یک درصدی است بسیج فقط واسط فروشنده و خریدار است اگر بانوان در مشاغل خانگی و به خصوص در حوزه فرش متضرر هستند؛ به دلیل ناگاهی ها است و ما این کمی و کاستی ها را برطرف می کنیم تا جلوی این مشکل را بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از بانوان با طرح مشاغل خانگی آشنا هستند؟ گفت: ما 8 کارگروه در مشاغل بانوان داریم؛ تقریبا بالای 40 تا 50 درصد استان ها کشور نسبت به بسیج اصناف و اجرای طرح مشاغل بانوان شناخت پیدا کرده اند البته نهاد ما نوپا است و یک سال و چند ماه است که بخش بانوان فعال شده است.گفتنی است در این حوزه تنها بانوان مشغول نیستند و آقایان نیز حضور دارند به عنوان مثال همسرانی داریم که در حوزه تولید فرش با یکدیگر همکاری می کنند.

وی با اشاره به درصد مشارکت بانوان در این طرح تصریح کرد: آمار کلی مشارکت بانوان در استان ها نسبت به کالا و وسایلی که در اختیار افراد می گذاریم و کشش آن استان متغیر است اما در تهران و منطقه ورامین حدود 300 نفر به طور تخصصی از طریق بسیج اصناف آموزش تخصصی قالیبافی دیدند همچنین 60 نفر در کارگاه ها و حدود 30 نفر در خانه ها مشغول هستند و یک فرد متخصص از کارها بازدید می کنند تا اشکالات احتمالی را بر طرف کنند.

اسماعیلی با اشاره به کیفیت کالای تولید شده افزود: اگر فرشی قرار است تولید شود با بهترین کیفیت تولید می شود تا مشتری دست به نقد داشته باشند.به قدری روی محصولات کار شده تا به راحتی این محصولات به فروش برسد.

یکی از کارهای کارگروه های تخصصی در اختیار گذاشتن مواد اولیه مناسب با قیمت مناسب است بر همین اساس متخصصان این موضوع را پیگیری کرده اند یعنی گاهی تولید کننده فرش نمی تواند نقشه اصلی را از فرعی تشخیص بدهد و ما این کار ار انجام می دهیم و یا مثلا ر بخش تولیدات چادر و یا پارچه های مانتویی کارخانه های شهر کرد را داریم لذاما به تولیدکننده نمی گوییم جنس چینی یا کره ای بخرند بلکه آنها را با نساجی شهرکرد و... مرتبط می کنیم.

به عنوان مثال اکنون در نزدیکی پایان سال هستیم بسیاری از بانوان در حال تولید محصولات سفره هفت سین هستند همچنین خود بانوان از طریق فضای مجازی با یکدیگر ارتباطات دارند و برای یکدیگر بازار فروش ایجاد می کنند.

وی با اشاره به سود مشاغل خانگی گفت: این مشاغل به اندازه ای است که کفاف زندگی روزمره افراد را بدهد به عنوان مثال باخانم و اقایی در زمینه قالی بافی و چرم فعالیت می کردند؛ آشنا شدیم اما به دلایلی برشکسته شدند و این خانم از طریق قالی بافی شوهر خود را از زندان آزاد و پول طلب کاران را پرداخت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام محصولات ما و مواد اولیه شناسنامه دار است و پس از تولید برچسب می خورد وهمچنین پس از رونمایی کالا کارشناسان بررسی می کنند که محصول تولیدی با محصول رونمایی شده یکی است.


ارسال نظرات