فرمانده سپاه کربلا مازندران :

دستاوردهای نخبه گان بسیجی ما همگام با دانش روز در سطح دانشمندان جهان است/ ایجاد قرارگاه علمی بسیج برای تحقق جهاد علمی

دستاوردهای جوانان نخبه نشان می‌دهد که ما می‌توانیم دانش روز را در سطح کره زمین که در حال حاضر اندیشمندان در حال کار هستند، نمونه‌های آن را می بینیم بگسترانیم.
کد خبر: ۸۸۳۴۱۴۰
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری از مازندران،چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری از روز ۹الی ۱۱اسفندماه سال جاری برگزار شد.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بسیج علمی،پژوهشی و فناوری،سردار محمدحسین بابایی، فرمانده سپاه کربلای مازندران از غرفه های استان‌های مختلف مستقر در نمایشگاه از جمله مازندران بازدید کرد.

گفتگوی کوتاهی با وی داشته‌ایم که در متن می‌خوانید:

 

لزوم شناسایی موانع موجود برای تجاری‌سازی و سودآوری محصولات داخلی / تأکید بر معرفی خیرانی برای حمایت از مبتکران و مخترعین

 

 

با توجه به بازدیدی که از غرفه‌های مستقر در چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری داشتید،سطح علمی بسیجیان را چطور ارزیابی می‌کنید و برای ارتقای آن نیاز به چه اقداماتی وجود دارد؟

ابتدا باید دستمریزاد به همه جوانان و کسانی که در عرصه جهادعلمی تلاش می‌کنند، بگوییم؛همان‌طور که می‌دانید ما پیش از انقلاب اجازه نداشتیم حتی ساده‌ترین قطعات ماشین‌آلات را باز و دوباره تولید کنیم و باید دستگاه‌های کوچک از خارج کشور وارد می کردیم ،خداروشکر امروز ما شاهد پیچیده‌ترین دستگاه‌های تولید داخل با همت دانشمندان و اندیشمندان این مملکت هستیم.

لزوم شناسایی موانع موجود برای تجاری‌سازی و سودآوری محصولات داخلی / تأکید بر معرفی خیرانی برای حمایت از مبتکران و مخترعین

در حال حاضر مشکل کشور عدم شناخت مسئولین مملکتی از این توانایی‌ها و آلودگی برخی دست‌اندرکاران که با واردات در واقع عرصه را برای بازاریابی  و تجاری سازی محصولات داخلی تنگ کردند، است.

تصور کنید یک فرد با تلاش مجموعه محصول مورد نیاز را تولید می‌کند ولی عده‌ای می‌آیند سریع دستگاه یا محصول از خارج وارد می‌کنند و همین کار سبب می شود تا محصول داخلی به بازار نمی‌رسد.

البته با تلاشی که مسئولان دارند ،مداومت‌کاری و بروزرسانی محصولات، روزی خواهد رسید که شاهد صادرات محصولات خودمان به کشورهای دیگر باشیم.

لزوم شناسایی موانع موجود برای تجاری‌سازی و سودآوری محصولات داخلی / تأکید بر معرفی خیرانی برای حمایت از مبتکران و مخترعین

لازم که در این مسیر نیروهای مختلف کشور حساسیت به خرج دهند و آن گلوگاه‌های ناجور که مانع تجاری‌سازی و سودآوری محصولات داخلی می‌شود را شناسایی کنند.

اگر مانع قانونی است، اصلاح کنند و اگر افرادی هستند گوش آنان را بپیچند و بالاخره مانع را از سر راه بردارند.

تمام این نمایشگاه به انسان حس جوان شدن و شادابی می‌دهد و در این محل همان آینده درخشانی که  به فرموده مقام معظم رهبری  بهتر از حال است را می‌بینیم،دستاوردهای جوانان نخبه نشان می‌دهد که ما می‌توانیم دانش روز را در سطح کره زمین  که در حال حاضر اندیشمندان در حال کار هستند، نمونه‌های آن را می بینیم بگسترانیم.

ان شاء الله بتوانیم براساس پیش بینی که برای سال ۱۴۰۴ به عنوان مرجع علمی شدن ایران شده است، حداقل در منطقه خودمان آسیا مرجع علمی شویم  و بسیاری از نیازهای سایر کشورها  را تامین کنیم.

 در راستای مرجع علمی شدن برای سال آینده چه برنامه‌هایی مورد نظر دارید؟

برنامه‌های  سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری تعریف شده است و این سازمان با تلاش مرکز رشد در حال کار کردن است؛استعدادها می‌توانند محل فعالیت خود را بشناسند، بیایند و حمایت شوند.

 همان طور که می دانید بحث های پژوهشی اعتبارش مشخص است واصل کار ما تحقیق، پژوهش و  رسیدن به محصول کامل است؛با توجه به اهداف جهاد علمی برنامه سال ۹۶قوی تر و فراتر از سال جاری انجام می شود، چون مرجعیتی به عنوان قرارگاه علمی بسیج در حال ایجاد است

دراین قرارگاه افرادی که در حوزه علم و فناوری کار می‌کنند فرماندهی می‌شوند و ساماندهی جدید پیدا می‌کنند قطعا پیشرفت کارما نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد.

 

لزوم شناسایی موانع موجود برای تجاری‌سازی و سودآوری محصولات داخلی / تأکید بر معرفی خیرانی برای حمایت از مبتکران و مخترعین

نظر شما درباره فعالیت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری از ابتدا، تاکنون چیست؟

از زمانی که سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری به وجود آمده توانستیم معادل همه پیشرفت‌هایی که از ابتدای انقلاب داشتیم جلو برویم :از طرفی بسیج علمی شاید در برخی سازمان‌ها ایجاد حس رقابت کرده است و این فرصت به وجود آمد تا  برخی سازمان ها در کنار بسیج علمی فعال شوند و خودشان را به موفقیت برسانند.

درواقع این سازمان جایگاه بسیار عالی و پیشرفت تاثیرگذار داشته است، البته همان‌طور که گفتم مشکلی که داریم  اتصال این مجموعه به دستگاه‌های دولتی هست.

دستگاه‌های دولتی که باید حامی و مصرف کننده اصلی شوند و یارانه اصلی را باید بدهند خیلی با دستاوردهای علمی داخلی بیگانه هستند.

 به فرموده امام راحل « ما می توانیم» ولی بعضی‌ها در این تصور هستند که خیلی هنر کنیم آبگوشت بزپاش می توانیم تولید کنیم و توان علمی و فنی نداریم این موضوع مشکل ماست؛گاهی هم شائبه سیاسی دارد احساس می‌کنیم برخی جناح ها و احزاب این همه استعدادها و پیشرفت‌ها را فدا می‌کنند،امیدواریم این نگاه عوض شود و به پیشرفت مملکت بیاندیشند نه تمایلات سیاسی شان و مردانه پای کار بیایند.

قطعا مجموعه بسیج علمی با این عظمت که با همت بسیار اندک مجموعه بسیج شکل گرفته، در صورتی که دولت پای کار بیاید چندین برابر بازدهی خواهد داشت.

لزوم شناسایی موانع موجود برای تجاری‌سازی و سودآوری محصولات داخلی / تأکید بر معرفی خیرانی برای حمایت از مبتکران و مخترعین

آیا در حوزه علمی هم می‌توانیم از کمک خیرین استفاده کنیم؟

چند روز پیش موضوعی پیش آمد که مبلغی برای وقف درنظر گرفته بودند به آن‌ها پیشنهاد خرید دستگاهی داخلی را دادم تا تولیدی که با آن دستگاه حاصل می‌شود ثوابش به متوفی برسد و خداروشکر این اقدام انجام شد.

 لازم است در دوره کنونی با توجه به اهداف جهاد علمی، نگاه خیر و خیراندیشی را  در وادی علم بیاوریم ،نمی‌گویم بقیه عرصه‌ها نه، ولی انقدر عرصه در مملکت ما هست که می‌شود در تمام عرصه‌ها نگاه خیرخواهانه داشته باشیم و خیرین بیایند.

 در مباحثی که مستقیمابه اعتقادات ما وصل می‌شود خیرین با جان و دل می‌آیندو معجزه می‌کنند ما باید اثبات کنیم که پیشرفت علمی مملکت امروز کم از برنامه مذهبی ندارد چون اساسا دستور قرآن است که بر لزوم حمایت از ظرفیت‌ها تأکید شده است؛این قوه یا ظرفیت بخشی علم،بخشی ادوات نظامی و بخشی اقتصاد است

یعنی معنی عام دارد وقتی در دین اسلام که  علما در کمک به حوزه علمی تأکید دارند، برخی از افراد خیر و مرفه می‌توانند در تأمین نیاز مالی یک دانشجو یا طلبه سهیم باشند،این نشان دهنده حرکت در عرصه مورد تایید دین است وعقل چنین چیزی را قبول می‌کند.

 در حال حاضر مجمع خیرین در بحث محرومیت زدایی استان مازندران راه اندازی شده  و کمک‌های بسیاری در مرتبه محرومیت زدایی صورت گرفته است؛لازم است که بیاییم خیرانی پیدا کنیم تا از مخترعین و مبتکرین حمایت کنند و نتیجه آن کار خیر در کل کشور و برای بشریت سودمند باشد.

لزوم شناسایی موانع موجود برای تجاری‌سازی و سودآوری محصولات داخلی / تأکید بر معرفی خیرانی برای حمایت از مبتکران و مخترعین

حرف دل شما به پژوهشگر جوان،فارغ التحصیل و بیکار که توان تولید تجاری ندارد؟

همیشه به همه می گویم که خسته نشوید،کارهای بزرگ با سرسختی و پیگیری مداوم به سرانجام می‌رسد؛ اگر زندگی مخترعین جهان در رشته برق یا سایر حوزه‌ها یا در هر صنعت دیگر را ببینیم متوجه  سخت بودن وضعیت آنان می شویم ولی آخرش به نتیجه‌ای رسیدند که برای کل بشریت مفید بود.

اینکه ما فکر کنیم امکان انجام کار علمی و اختراع در یک فضای آرام مرفه  که مشکل مالی نداشته باشد، وجود دارد از اساس غلط است هیچ گاه انسان موفق، آدم بی خیال نبوده و اگر روزی ثروتمندی را می‌بینیم که از محل کارعلمی الان به جایی رسیده دوران سخت ریاضت ومحدودیت را پشت سر گذاشته که الان توانسته نتیجه زحمات خود را ببیند.

در مباحث علمی ۳ ویژگی سرسختی ،خسته و مأیوس نشدن باید باشد و با توکل برخدا چارهساز است؛در بسیاری مواقع خیلی گره‌ها همراه با تلاش و استعانت‌جویی از شهدا و ائمه باز می شود؛تنها به خودمان فکر نکنیم بلکه به کمک خداوند امیدوار باشیم،حتما خداوند متعال کمک می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها