با جاذبه گردشگری گرمی بیشتر آشنا شوید

منطقه «گرمی» دارای جاذبه گردشگری و از كهن ترين مناطق دشت مغان که آثار تاريخی به دست آمده از آن نشان گر قدمت بالای اين شهرستان است.
کد خبر: ۸۸۳۵۳۳۶
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل ازسیفار،‌تعطیلات شیرین و مفرح نوروزی در راه است و هر خانواده‌ای به نحوی متفاوت برای لذت بردن از این دوران برنامه‌ریزی می‌کند. بعد از تحویل سال و نشستن پای سفره هفت سین و انجام مراسم ویژه و دعا و مناجات با خدای مهربان، دید و بازدیدها شروع می‌شود و ایامی متفاوت از روزهای عادی سال یکی پس از دیگری مهمان خانه‌ها می‌شود. ‌

در این میان بسیاری از خانواده‌ها برنامه یک سفر شاد و لذت بخش را طرح می‌کنند تا به این ترتیب از فرصت تعطیلاتی که در سال فقط یکبار برایشان پیش می‌آید نهایت بهره را ببرند و از این ایام خاص خاطراتی به یادماندنی بر جای بگذارند.

اگر برای سفر نوروزی شهرستان گرمی را انتخاب می کنید با گوشه ای از مناطق زیبا و جاذبه گردشگری این شهرستان بیشتر آشنا شوید.

منطقه «گرمی» از كهن ترين مناطق دشت مغان است و آثار تاريخی به دست آمده از آن نشان گر قدمت بالای اين شهرستان است. گرمی يکی از شهرستان های مجاور دشت مغان است که از لحاظ شرايط طبيعی يک منطقه كشاورزی و دام پروری است. صنايع دستی اين شهرستان را گليم بافی و قالی بافی تشكيل مي دهند. گر چه صنايع متوسط و بزرگ در اين منطقه دارای اهميت چندانی نيست ولی از نظر صنايع دستی، توليدات اين منطقه قابل اهميت است. نوعی ورنی يا گليم ريز فرش نما در شهرستان توليد می شود كه در نوع خود منحصر به فرد بوده و يكی از اصلی ترين توليدات سنتی گرمی محسوب می شود. فرش بافی و شال بافی در روستاهای تابعه آن رواج زيادی دارد و هنرمندان اين رشته، كالاهای بسيار مرغوبی به بازار مصرف عرضه می دارند.

مسجد جامع گرمی یکی از بناهای مذهبی فرهنگی گرمی بوده که سال‌ها پیش نوسازی شده است. این مسجد دو مناره بلند و یک گنبد دارد ومحل برگزاری نمازهای جمعه و جماعات و مراسمات و اجتماعات مذهبی فرهنگی شهرستان گرمی بوده و نزد اهالی بومی از تقدس و جایگاه والایی برخوردار است.

* روستای هدف گردشگری قلعه برزند

در فاصله 30 کیلومتری بخش انگوت از توابع شهرستان گرمی واقع شده است و حاذبه های شاخص آن عبارتند از امامزاده محمد حنیفه , قبرستان قدیمی , بقایای قلعه افشین , باغات میوه و کوچه باغها,تپه موزیک , یاریم تپه سی , رودخانه برزندچای , عشایر شاهسون مغان و کمپینگ رفاهی و گردشگری.

* آبشار های شوله دره سی

قوزلو درجنوب شـرقی شهر گرمی مغــان از استان اردبیل و در دهستان اینی از بخش مرکزی شهرستان مغان واقع شـــده‌است.

شوله‌ لر دره‌سی (به فارسی دره آبشارها) با داشتن ده‌ها آبشار بزرگ و کوچک یکی از نقاط مهم و دیدنی روستای قوزلو است.

طبیعت روستای قوزلو یکی از مکان‌های رویش انواع گیاهان دارویی است. از جمله این گیاهان می‌توان به بومادران، گل گاوزبان، بابونه، کاکوتی، نعناع واشاره کرد. استفاده از گیاهان دارویی به صورت سنتی در روستا رایج است. زنان و دختران روستا با جمع آوری گیاهان دارویی مختلف اقدام به پخت این گیاهان می‌نمایند که در روستا به آن تره می‌گویند برخی دیگر از گیاهان دارویی با آب جوش دم کرده و مصرف می‌کنند که بابونه از این جمله‌است. استفاده دیگر از گیاهان دارویی پختن «کته» است که نباید با کته‌ای در جاهای دیگر ایران در معنای برنج آب پز به کار می‌رود اشتباه گرفت. استفاده تجاری از گیاهان دارویی چندان رایج نیست. اما در زمان گذشته جوانان با جمع آوری و فروش سومورخان گولو مشغول می‌شدند و در زمان‌های اخیر برخی از افراد به صورت منفرد و به صورت نا منظم (بدون اینکه کار هر ساله شان باشد) اقدام به جمع آوری و فروش برخی از گیاهان دارویی می‌کنند.

* روستای ازادلو

مرکز دهستان آزادلو; روستای مرزی آزادلو (آز-آد-لو) می‌باشد که در محل تلاقی رودخانه‌های داشدیبی چای و بلغارچای واقع شده است. این روستا در ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهر گرمی واقع شده است.

این منطقه دارای جاذبه گردشگری بالایی بوده و تمامی ماه‌های بهار و تابستان شاهد گردشگرانی از هر نقطه ایران می‌باشد.

* روستای تولون

این روستا در بخش مرکزی شهرستان گرمی و در 25 کیلومتری جنوب غرب شهر گرمی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان، بین روستاهای سلیمانلو، لسکه درق، خان‌کندی و عزیزلو واقع شده‌ است. به دلیل واقع شدن در دامنه کوه‌ها دارای معماری زیبا و منحصر بفرد به اصطلاح ماسوله‌ای است و در ردیف روستاهای زیبای گردشگری ایران قرار دارد.

تولون دارای مراتع سرسبز و پوشیده از انواع رستنی‌ها و گیاهان دارویی و گل‌های رنگارنگ و برکه‌ها و چشمه‌های آب سرد خودجوش مسکن اعصاب و روان و جویبارهای جاری است. کوه‌های اطراف روستای خان کندی (قبله داشی و قلی تاش) سرچشمه رودخانه تولون (تولون چایی) یکی از مهم‌ترین رود خانه‌‌های فصلی شهرستان گرمی است که با شیبی تند پس از پیمودن مسیر میان روستاهای لسگه درق، عزیزلو، تولون، سلیمانلو، مشهدلو، قشلاق و روستای تنگ سرانجام به شهر گرمی می‌رسد و درآنجا برخی آن را «گرمی چایی» می‌نامند. تولون یکی از روستاهای معروف استان اردبیل است که در بخش مرکزی شهرستان گرمی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده‌است.

* روستای آلیله

روستاي آليله در 10 كيلومتري شرق شهرستان گرمي به سمت مرز ايران و جمهوري آذربايجان واقع شده است اين روستا با قابليت هاي متنوع توسعه در زمينه گردشگري به عنوان يك سايت توريستي با قابليت هاي منحصر به فرد توصيه مي گردد.

وجود گورستان بزرگ وتاريخي كه احتمالاً مربوط به مسافران جاده ابريشم "اپيك يولو" است ونيز شرايط آب وهوايي مساعد و متفاوت با سايتهاي ديگر استان وجود غار و يخچال طبيعي ، نظام طبيعي حاكم و جنگلهاي موجود دراين سايت ،ارتفاعات شمال روستاي آليله كه از نظر توپوگرافيكي براي فعاليتهاي اسكي روي چمن بسيار مناسب مي باشد از جمله نقاط قوت توريستي اين منطقه به شمار مي روند.

آثار جاده ابريشم در خط الراس ارتفاعات مشرف براين ناحيه آثار و بقاياي سنگرهاي باقي مانده از جنگ قشون ايران وروسيه و خط مرزي در شرق سايت ونيز منظره چشم نواز جنگلي جمهوري آذربايجان مجموعاً ارزش توريستي و تفرجگاهي روستاي آليله را تقويت مي كند.

* روستای تنگ

آبادی کوچک وزیبایی درجنوب شهر گرمی ودرفاصله نزدیکی ازآن است و این روستا طی سال های اخیر در اعداد روستاهای نمونه گردشگری استان قرارگرفته است.

* روستای افجه

افجه روستایی است در حدود۳۵کیلومتری شرق شهرستان گئرمی در جنوب و۵کیلومتری مرکز بخش موران (روستای زهرا)

این روستای کوچک درنقطه صفر مرزی با جمهوری آذربایجان قرار دارد و بهاری بسیار سبز و خرم و دل انگیز و تابستانی خنک و زیبا دارد . از نظر پوشش گیاهی وضعیت نیمه جنگلی دارد و مکانی مناسب برای گردشگری می‌باشد. در قسمت شرق افجه در فضای سبز چسبیده به روستا؛ درخت کهنسال گردو به قدمت۵۰۰سال (به گفته صاحب درخت) خودنمایی می‌کند که به علت کهنسالی وسط بدنه این درخت خالی شده‌است و سه نفر را در خود جای می‌دهد.
در هوای بارانی چوپانان از این فضا برای دوری از خیس شدن استفاده می‌کنند.در سالهای اخیر و در فصلهای بهار و تابستان، بخصوص در روزهای تعطیل، خانوادهای زیادی از روستاهای اطراف، بخصوص از شهر گئرمی ساعاتی از روز را به استراحت در قسمتهای سرسبز این روستا می‌گذرانند. روستای افجه به علت برخورداری از راه آسفاته (گئرمی – موران (زاهرا)- وان – افجه) به راحتی قابل دسترسی به عموم کسانی است که می‌خواهند در دامن طبیعت زیبا و سحرآمیز این روستا ساعاتی را به استراحت بپردازند.

ضمنا گردشگران می‌توانند از عسل طبیعی که در روستاهای مجاور و در مسیر جاده اسفالته‌، با پرورش زنبور عسل توسط روستائیان محل، به دست می‌آید خریداری و در فضای دلپذیر روستا و هنگام استراحت در کنار اعضائ خانواده خود میل کرده و یا به عنوان هدیه روستای افجه همراه خود ببرند.

* دریاچه گردشگری گیلارلو

دریاچه گیلارلو گرمی بعد از دریاچه شورابیل اردبیل دومین دریاچه بزرگ استان محسوب می‌شود و این دریاچه گنجایش 8 میلیون مترمکعب آب را دارد.

سد گیلارلو در سال 75 برای تامین آب آشامیدن گرمی در پنج کیلومتری شمال این شهر در کنار روستای گیلارلو احداث شد که بعد از آن با انتقال آب جعفرآباد به گرمی و رفع مشکل آب این شهر، دریاچه ایجاد شده پشت این سد از نظر گردشگری مورد توجه قرار گرفت و به علت موقعیت جغرافیایی و چشم انداز زیبا در سال 86 به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد.

ارسال نظرات