17 برابر پول گندم، 17 برابر غبار

شاه‌بيت موفقيت دولت يازدهم كه در ماه‌هاي پاياني عمر آن مدام تكرار مي‌شود، تبليغ در ميزان برداشت گندم و افزايش ذخاير غذايي كشور است.
کد خبر: ۸۸۳۵۴۰۰
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، شاه‌بيت موفقيت دولت يازدهم كه در ماه‌هاي پاياني عمر آن مدام تكرار مي‌شود، تبليغ در ميزان برداشت گندم و افزايش ذخاير غذايي كشور است. فارغ از مشكلات كشاورزان در دريافت پول تضميني محصولات و پيامدهاي چاپ اوراق قرضه با سودهاي نامتعارف، دولتمردان با بيان اينكه امروز دغدغه‌شان صادرات گندم مازاد است، ‌به شدت مديريت دولت قبل را مورد شماتت قرار داده و تأكيد دارند 17 برابر شدن پرداخت‌هاي دولت به معناي توسعه عدالت در جامعه است.

در چنين وضعيتي كليد خوردن طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي به عنوان نماد موفقيت دولت توسط 50 نماينده عمدتاً حامي دولت اين پرسش را ايجاد مي‌كند كه نقص كار دولت در اين حوزه كجاست؟ نمايندگان معتقدند اين وزارتخانه دچار توسعه نامتوازن شده، به طوري كه در كنار موفقيت در ايجاد امنيت غذايي، ‌در عمل به ساير وظايف خود قصور داشته است كه نمونه آن موضوع آبخيزداري و حفظ مراتع است.
اسناد و برنامه‌هاي بالادستي نظير سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه كشور تأكيد دارند كه اين وزارتخانه علاوه بر افزايش توليد محصولات استراتژيك بايد بتواند در كنار سازمان حفاظت از محيط‌زيست از مراتع و جنگل‌هاي كشور صيانت كند. مواد 148 و 193 قانون برنامه توسعه تصريح كرده است كه وزارت جهاد كشاورزي بايد تا پايان برنامه براي 8 ميليون هكتار عمليات آبخيزداري و براي 90 هزار هكتار ديگر عمليات مقابله با كانون‌هاي بحراني، فرسايش بادي و بيايان‌زايي و ريزگردها داشته باشد.
يكي از اصلي‌ترين گلوگاه‌هاي ناكارآمدي دولت موضوع ريزگردها و آلودگي هوا در خوزستان است. آلودگي هوا ناشي از ذرات معلق در مركز استان 17 برابر حد استاندارد گزارش شده و پيامدهاي سهمگيني در تهديد سلامت مردم و تخريب زيرساخت‌ها نظير نارسايي شبكه برق و آب داشته است. دولتمردان براي كمرنگ كردن اين حادثه ضمن حمله به دولت‌هاي قبل اين پديده زيست‌محيطي را به عذاب الهي نسبت دادند!
اگرچه در توضيح چرايي وقوع حوادث اخير انگشت اتهام تا حدودي به سمت كاهش نزولات جوي نشانه رفته اما دستاورد افزايش توليد گندم را نيز حاصل نزولات آسماني مي‌دانند، ‌اما تصميمات اتخاذ شده در ستاد بحران نشان مي‌دهد، كم‌كاري وزارت جهاد كشاورزي در چهار سال گذشته مقدمات بروز منشأ آلودگي هوا در داخل كشور را به‌وجود آورده است. در نخستين برنامه ضربتي وزارت جهاد كشاورزي موظف شده تا 54 ميليون نهال در 40 هزار هكتار اراضي اطراف اهواز غرس كند. مرطوب نگاه داشتن خاك، ‌عاملي براي مهار توفان‌هاي شن و خاك معرفي شده است. اكنون وزارت جهاد با تأخيري چند ساله موظف شده است با ايجاد كانال و ترعه آب مورد نياز براي احياي اين دشت وسيع را با پمپاژ از كارون فراهم آورد. جبران عقب‌ماندگي‌هاي برنامه پنجم، تنها پس از جيغ بنفش خوزستان به مرحله اجرا در آمده و اميد است با تسريع در عمليات حفظ مراتع و دشت‌ها شرايط براي زندگي سالم به اين منطقه بازگردد.
بدون ترديد تبليغ براي موفقيت يك دولت زماني ميسر است كه در كنار بيان آمار شاخص‌هايي نظير ميزان بهره‌مندي از تلفن همراه يا برداشت از زمين‌هاي زراعي به شاخص‌هايي نظير توجه به منابع طبيعي، آب و خاك و پوشش گياهي نيز توجه شود. خوزستان به گواهي تاريخ روزگاري انبار غذاي ايران بود و امروز با خشك شدن دشت‌ها و تالاب‌ها به كانون ريزگردها مبدل شده است. به همين دليل است كه نمايندگان مجلس فارغ از گرايش‌هاي سياسي براي حفظ زيست‌بوم و منابع طبيعي به عنوان ثروتي كه فقط به نسل حاضر تعلق ندارد هم‌داستان هستند.
ارسال نظرات