سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد:

جوانان از رفتارهای پرخطر در «چهارشنبه سوری» اجتناب کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات مردمی در سایت‌ها و فضای مجازی برای اجتناب از مصرف مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری قابل تقدیر است، گفت: جوان‌های عزیز از فرصت چهارشنبه سوری برای شادی، نشاط و بزرگداشت سنت‌های فرهنگی و سبک زندگی ایرانی_ اسلامی استفاده کرده و از رفتارهای پرخطری که دیگران یا خودشان را دچار آسیب کند اجتناب کنند.
کد خبر: ۸۸۳۶۰۹۸
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری اذعان کرد: البته خوشحال خواهیم بود که در این مورد اقدامی نکنیم چرا که اقدامات وزارت بهداشت بعد از سانحه انجام می‌شود که شخص دچار مشکلی شده است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: امیدواریم با توجه به فاجعه پلاسکو آتشنشانان و بیمارستان‌ها به دلیل حوادث چهارشنبه سوری درگیر نشوند البته اقدامات مردمی در سایت‌ها و فضای مجازی همچون تعهد تعدادی از دانش‌آموزان و فراخوان عدم استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری قابل تقدیر است.

 

حریرچی، گفت: ما درخواست می‌کنیم جوان‌های عزیز از فرصت چهارشنبه سوری برای شادی، نشاط و بزرگداشت سنت‌های فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی استفاده کرده و از رفتارهای پرخطری که دیگران یا خودشان را دچار آسیب کند اجتناب کنند.

 

وی با بیان اینکه هر ساله تعداد زیادی از افراد هستند که فقط به دلیل اهمال کاری دیگران  دچار آسیب پوست، صورت، چشم شده و حتی از چشم خود را از دست می‌دهند افزود: از همه رسانه‌ها، صداو سیما و فضای مجازی و مردم به عنوان مهمترین بازیگران صحنه می‌خواهیم برای ارتقاء فرهنگ سلامتی در این شب تبلیغ کنند تا با گسترش این فرهنگ حوادث به کمترین میزان ممکن برسد.

 

این مقام مسئول تأکید کرد: اما در هر صورت ما آمادگی لازم برای واکنش به موقع در مقابل حوادث احتمالی خواهیم داشت تا بتوانیم آسیب‌های ایجاد شده را به حداقل برسانیم.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر ناهماهنگی رزیدنت و پزشکان در بیمارستان‌های آموزشی برای ارائه خدمات به بیماران و سردرگمی بیماران تصریح کرد: واقعیت این است که اختلاف سلیقه بین گروه پزشکی بعضی از موارد در بیمارستان‌های آموزشی اجتناب ناپذیر است.

 

۵۰ مورد از پرهزینه‌ترین موارد راهنمای باالینی در سال آینده ابلاغ می‌شود

حریرچی ادامه داد: ناهماهنگی رزیدنت و پزشکان در برخی موارد نیز ناشی از عدم آشنایی با راهنماهای بالینی و مراقبت‌های از پیش تدوین شده‌ای است البته در حال حاضر 200 مورد از راهنماهای بالینی آماده و مجلس نیز الزام کرده است که سال آینده 50 مورد از پرهزینه‌ترین آنها ابلاغ شود که با این طرح امیدواریم این موارد به حداقل برسد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به یکی از کارهای تعرفه‌گذاری این است که خدمات گران و کم‌اثر در جامعه را در سطح پایینی قیمت‌گذاری کنند تا سود کمتری داشته باشد و ارائه‌کنندگان خدمت تشویق به انجام آنها نشوند مثلاً سازمان بهداشت جهانی برای ترویج زایمان طبیعی در بعضی کشورهایی که سزارین در آنها زیاد است، توصیه کرده که تعرفه زایمان طبیعی را بالا ببرند تا پزشکان مایل باشند این زایمان طبیعی را انجام دهند.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نحوه تعرفه‌‌گذاری خدمات پزشکی در سال 96، اذعان داشت: جلسه شورای عالی بیمه در این خصوص تشکیل شده و دبیرخانه پیشنهاد آتی را داشته و بحث‌هایی صورت گرفته است که در زمان لازم اعلام خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نیز هر کدام پیشنهاداتی داشته‌اند اما درخواست ما این بوده که همین خدماتی که در سال 95 بخش‌های ارائه‌کننده خدمت یعنی بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ها انجام می‌دهند بررسی کنند که چه میزان هزینه این خدمات در سال 96 افزیش پیدا کند.

 

حریرچی، اضافه کرد:‌ اگر هزینه خدمات در سال 96 تغییری نمی‌کند افزایش تعرفه هم صفر باشد اما هر میزان که هزینه‌ها تغییر می‌کند لازم است که در تعرفه‌ها لحاظ شود تا فشاری به بنگاه‌های اقتصادی یعنی بیمارستان‌ها و غیره وارد نشود، انتظار داریم رفتاری که با بقیه دستگاه‌ها می‌شود همان رفتار با بیمارستان‌ها هم انجام شود.

 

وی درباره خرید استراتژیک گفت: کارگاهی با سازمان بهداشت جهانی برگزار کرده‌ایم در داخل کشور هم تصمیمات خوبی گرفته شد اما باید بدانیم خرید استراتژیک کار آسانی نیست و حداقل برنامه برای شروع خوب دو سال زمان نیاز دارد که از خرید انفعال فعلی (سیستم بیمه‌ای روستایی) به سمت سیستم مدرن متحد‌الشکل رویم تا پرداخت‌های ما مبتنی بر عملکرد شود.

 

این مقام مسئول افزود: برای خرید استراتژیک لازم است تعهد مدیریت ارشد در تمام سیستم کشور برقرار شود، دوم اینکه به فضای مالی موجود توجه شده و خدمات برای سیاست‌گذاران، خریداران و ارائه‌کنندگان خدمت روشن شود.

 

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: مدل جهانی که هم اکنون مورد تأیید است برای خدمات سطح یک یعنی خدمات سرپایی مدل سرانه‌ای است و برای خدمات سطح بیمارستانی و ارجاعی به صورت نظام مبنتی بر گروه‌های تشخیصی و با بودجه از پیش تعیین شده است، قدم دیگر این است که مشخص شود که بیمه پایه چه خدماتی را ارائه دهد.این کار قبلاً به عهده شورای عالی بیمه بوده اما در قانون برنامه ششم به عهده وزارت بهداشت گذاشته است.

 

حریرچی، افزود: ارائه‌کنندگان خدمات معمولاً باید خودمختار شوند تا بتوانند کارآیی را بالا ببرند. در مورد بیمه‌شدگان جدید و روستایی که دولت همه حق بیمه آنها را می‌پردازد امیدوارم در سال جاری بتوانیم برای آنها نظام ارجاع و خرید استراتژیک را برقرار کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در پی سفر وزیر بهداشت به ایلام کمیته‌ای برای بررسی نیازهای شهر تشکیل شده آیا خواسته‌هایی که مردم این شهر دارند با توجه به جمعیت کم آنها خواسته‌های معقولی است و برای دیگر شهرهای مشابه ایجاد توقع نمی کند؛ تصریح کرد: ما معیارهای علمی خودمان را داریم، گروهی که برای بررسی انتخاب شده قرار شده است اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه کند تا آنچه که شایسته مردم است ارائه شود

 

گلهمندی وزارت بهداشت از تأخیر در حکم نهایی پرونده کیارستمی

این مقام مسئول در خصوص پرونده فوت مرحوم کیارستمی گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت گله‌مند هستیم که چرا دوستانی که در این خصوص مسئول هستند حکم نهایی اعلام نشده است، 8 ماه از این پرونده می‌گذرد و با توجه به حساسیت بالای افکار عمومی درخواست داریم که نتیجه هر چه زودتر اعلام شود، در چنین پرونده‌هایی سرعت عمل بسیار مهم است.

 

قائم مقام وزارت بهداشت افزود: از لحاظ خطاهای درمانی کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته تفاوت زیادی ندارد ولی به دلیل ارتباط خوب و اعتماد مردم به جامعه پزشکی میزان شکایات نسبت به کشورهای مشابه کمتر است.

ارسال نظرات