مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

به شرط کیفی سازی باید درب های واردات را باز کرد/نساجی حجاب همواره درحال رشد است/پیاده سازی اقتصاد مقاومتی پیچیده نیست

میرمحمدتقی دانایی‌ گفت: شرکت نساجی حجاب با هدف تولید چادر مشکی در کشور تأسیس شد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی کلید واژه های اساسی ومهمی هستند.شرکت نساجی حجاب در این زمینه توفیات بسیاری را بدست آورده است.
کد خبر: ۸۸۳۷۴۱۷
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی کلید واژه های اساسی و مهمی هستند که امروز اقتصاد بیمار کشور نیازمند آنها است.از طرفی تولید کالای استراتژیک و مهمی همچون چادر مشکی با این شاخصه ها از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

شرکت نساجی حجاب شهر کرد ازجمله شرکت های غیر دولتی است که در این زمینه توفیات بسیاری را بدست آورده است، بر همین اساس بر آن شدیم طی گفتگوی حضوری با میرمحمدتقی دانایی‌هشیاری، مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد از کم و کیف کار بیشتر آشنا شویم.متن زیر گفتگوی تفصیلی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری «بسیج» است که از نظرتان می گذرد:

معرفی و تاریخته تشکیل شرکت نساجی حجاب شهرکرد

*خبرگزاری بسیج: ایده راه اندازی شرکت نساجی حجاب از کجا آمد؟  عمده محصولات تولید شده در این شرکت در چه حوزه ای است؟

-دانایی: شرکت حجاب از زیرمجموعه های بنیاد مستضعفین در سال 1369 تأسیس شد و از سال 1372 تاکنون فعالیت خود را در زمینه تولید پارچه و نساجی ادامه داد.

شرکت نساجی حجاب با هدف تولید چادر مشکی در کشور تأسیس شد اما به دلایل مختلف این مهم در ابتدای سال تأسیس شرکت اتفاق نیفتاد و با تغییراتی که در خط تولید کارخانه ایجاد شد، محصولات نساجی دیگر را تولید کرد.بر همین اساس تولید پارچه های عریض، پرده ای، از نمونه تولیدات آن زمان شرکت نساجی حجاب بود.

بعد ها شرکت نساجی حجاب در سال 1382 شرکت لاله نقش با هدف رنگ رزی، چاپ و تکمیل و شرکت زیپ شهرکرد خریداری کرد.همچنین تولید انواع پارچه های مانتویی، روسری، شال، مقنعه، ساتن برای لباس عروس و رومیزی، از جمله محصولات این شرکت است.

گفنی است پس از آنکه شرکت نساجی حجاب در بخش تولید توانمند گشت، به علت واردات بی رویه به مدت چند سال تعطیل شد بر همین اساس پس از رکود و کاهش تولیدات کارخانه در سال 1386 هیئت مدیره شرکت طرح توسعه شرکت حجاب را تصویب کردند.در همین راستا مقرر شد تا این شرکت پارچه چادر مشکی هم تولید کند.

شرکت نساجی حجاب همواره درحال رشد است

گفتنی است در سال 1394 شرکت نساجی حجاب با خرید شرکت میهن بافت، تولید پارچه های فاستونی را هم به محصولات خود افزود. همچنین خریداری شرکت ریسندگی بافته های کرمان موجب شد تا مجموعه تولیدی حجاب، 5 شرکت بافندگی، ریسندگی و نساجی را زیرمجموعه خود قرار دهد.

توجه به تولیدات داخل در کنار تولید پارچه

*خبرگزاری بسیج: آیا برای تولید محصولات خود از متریال تولید داخلی استفاده می کنید؟ هدف گذاری شرکت نساجی حجاب بر چه موضوعی است؟

- دانایی: در کشور ما انواع نخ تولید می شود اما برخی از این محصولات شرایط خاصی دارند که تکنولوژی تولید آنها در کشور وجود ندارد و یا آنچه که تولید می شود برای کیفت خاصی تعریف نشده است.

اکنون خیلی از نخ های محصولات خود را از داخل کشور تأمین می کنیم و کیفیت بسیاری از نخ های داخلی بسیار خوب و قیمت آن از واردات نیز بهتر است.و سیاست نساجی حجاب بر این موضوع بوده است که در مرحله اول کیفیت، مرحله دوم قیمت و اولویت را همیشه به تولیدات داخلی بدهد.

شرکت نساجی حجاب همواره درحال رشد است

*خبرگزاری بسیج: در شرایط اقتصادی موجود شرکت نساجی حجاب چگونه فعالیت های خود را گسترش داده است؟

شرکت نساجی حجاب جزء شرکت هایی است که در تمام طول فعالیتش نه تنها تعدیل و کوچک سازی نشده بلکه بزرگ نیز شده است. سیاست ما بر اساس توسعه، بهینه سازی فرآیندها حاکم بوده است و در تمام سنوات گذشته درحال افزایش خطوط تولید و محصولات و تنوع ایجاد کردن در تولیدات و حتی توسعه ماشین آلات خود بوده ایم.

شرکت نساجی حجاب شاید به زعم ما کوچک باشد اما تاکنون با جایی مشکل نداشته است ما تا سال گذشتته که پروژه توسعه شرکت و تولید پارچه چادر مشکی به پایان رسید، به هیچ بنی بشری بدهکار نبودیم.

اکنون یک حساب بانکی به خاطر گشایش اعتبارات داریم که به صندوق تویعه ملی و بانک عامل شرکت بدهکار هستیم که هنوز سررسید اقساط ما نرسیده است و خدا رو شکر شرکت نساجی حجاب شفاف است و به دلیل آنکه از طریق سهام داران و موسسات مورد وثوق حساب رسی می شویم کاملا شفاف عمل می کنیم.

بر همین اساس در بخش خصوصی خیلی از اوقات شرکت ها زیان ده تعریف می شوند و شکل های کاری آنها شفاف نیست. البته من این موضوع را کلیت نمی دهم و منظورم برخی از شرکت های خصوصی است.اما شرکت نساجی حجاب برای کیلو قند خریداری شده تا فروش صد متر پارچه موظف به ثبت است.به عنوان مثال اگر بشکه رنگ خریداری شده و یکی از آنها را صد هزار تومان گران تر به فروش رساندیم ملزم به ثبت اطلاعات هستیم.بر همین اساس از سال گذشته توسط موسسه حساب رسی «مفید راهبر» به طور مداوم حساب رسی می شویم.

شرکت نساجی حجاب فعالیت بسیار پیچیده ای ندارد و بدور از حاشیه فعالیت می کنیم و به زعم مشتریان مان از جمله شرکت هایی هستیم که می شود راحت با آنها کار کرد.بر همین اساس اگر کسی قوانین و مقررات قانونی کشور را رعایت کند با ما هیچ مشکلی ندارد. و کسی که این قوانین را رعایت نمی کند اول خودش ضربه خواهد خورد ما چون شفاف عمل می کنیم اگر صدمتر پارچه بفروشیم به اسم فروشنده ثبت می کنیم.و کاملا قانونی و شفاف عمل می کنیم.

این عملکرد ما فاصله ای را بین شرکت های شفاف و با غیر شفاف ایجاد می کند.بر همین اساس شرکت های غیر شفاف برداشت بیشتری از عملکرد خود دارند اما ما هرچه داریم در صورت های مالی خود ثبت می کنیم .

شرکت نساجی حجاب همواره درحال رشد است


نساجی صنعت بزرگ و مهم کشور است

*خبرگزاری بسیج:  لطفا در خصوص اوضاع اقتصادی کشور و تأثیر آن بر روی صنعت نساجی توضیح بفرمایید. علت تعطیلی برخی از کارخانه های بزرگ نساجی را در چه چیزی می دانید؟

- دانایی: اگر در مورد بازاریابی و فعالیت شرکت نساجی حجاب صحبت کنیم بهتر است موضوع را طور دیگر ببینیم.لذا باید ابتدای اوضاع اقتصادی کشور، سپس رشته فعالیت نساجی و در مرحله پایانی شرکت نساجی حجاب را ببینیم.ما قسمت بسیار کوچک در دریای بزرگ ایران هستیم.

همان طور که می دانید اقتصاد کشور به شدت بیمار است و همه در مورد آن صحبت می کنیم اما مشکل اصلی آن جا است که ما این بیمار را در گوشه خانه و یک اتاق گذاشته ایم و بیرون درب اتاق همه به سر و صورت خود می زنیم که ای وای این بیمار درحال از بین رفتن است و کسی برای این بیمار دکتر خبر نمی کند یا اگر دکتر می آید نمی گذاریم نسخه بنویسد یا اگر نسخه ای می نویسد آن را از دارو خانه نمی گیریم و وقتی هم این دارو را بگیریم به بیمار نمی دهیم.بر همین اساس اقتصاد بیمار ما هر لحظه وضعیتش وخیم تر می شود.

من مدیرعامل جامعه متخصصین نساجی ایران هم هستم و یک سری اطلاعات بیشتری به دستم می رسد و چون این جامعه یک NGO مردمی در حوزه نساجی است و به جایی وابسته نیست حرف هایم از آن کانال شفاف تر بیان می کنم.

ما در هیچ صنعتی نداریم در کشور که به اندازه صنعت نساجی پر قدرت و مستقل باشد.به عنوان مثال وقتی زائری به اماکن متبرکه می رود و یا به کشورهای عربستان، سوریه، لبنان، عراق و... سفر می کند به عنوان سوغاتی محصول یا مشتقاتی از نساجی را می آورد.

حتی وقتی کسی برای تفریح و یا مأموریت اداری سفر می کند با یک چمدان 20 کیلویی می رود و با دو چمدان 40 کیلویی بر می گردید.کسی که با خودش تیرآهن، ماشین، انژکتور، تلویزیون، ساعت دیواری، و... نمی آورد.و هرآنچه که شخص به عنوان سوغات همراهش می آورد به نوعی از منسوجات است.

در این مجال کاری به قاچاق نداریم که به شدت فراوان است و معلوم نیست که این آمار و ارقامی که اعلام می شود تا چه اندازه صحت دارد اما از چند مورد 300 کالا قاچاق منسوجات است.

و یا کوله برها مدام اجناس پارچه ای قاچاق می کنند و ما اگر حتی از آمار قاچاق صرف نظر کنیم باز کدام صنعت است که این همه مورد حمله قرار بگیرد و بازار هدف آن حمله شود اما پابرجا بماند.

صنعت نساجی به قدری قوی است که این طور شده است. ما طی یک سال و 5 سال و 10 سال نیست که با این موضوع طرف هستیم. از زمانی که من در این صنعت حضور دارم و کسانی که قبل از من بوده اند قدرت صنعت نساجی را دیده اند و کسانی که بعد از من خواهند آمد این موضوع را مشاهده خواهند کرد.

به عنوان مثال در لوازم خانگی 4 برند خارجی در ایران وجود دارد اما چقدر برند خارجی در صنعت پوشاک است؟ مانند قارچ در هر کوچه و پس کوچه ای تبدیل به فروشندگان کالای خارجی می شوند.

شما کدام صنعت این طور است؟ ما اگر رانت را از صنایعی مانند خودرو، پتروشیمی، انرژی و برق برداریم؛ هیچ چیزی از این صنایع باقی نخواهد ماند.شما صنعتی را سراغ ندارید که رانت نداشته باشد و مانند نساجی محکم باقی مانده باشد، شما تعداد زیادی کارخانه نساجی نمی شناسید که برشکسته شده باشند.و هر آنچه که برشکسته شده مربوط به بخش عمومی بوده است و این کارخانه ها به دلایل مدیریتی محکوم به شکست شدند.

ما 5 شرکت بزرگ نساجی مانند جهان چیت، چیت ممتاز یا نساجی مازندران و... را می شناسیم که برشکسته شدند درحالی که این شرکت های غول پیکر متعلق به زمان رضاخان بوده که به دلیل عدم نوسازی و فرسودگی دستگاه ها محکوم به برشکستگی بودند.

اکنون ماشین های زمان محمدرضا پهلوی هم سالم نیستند و این اشکال وجود دارد که سهام داران این مجموعه های غول پیکر نخواستند درآمدهای فراوان خود را که دردهه های اول پیروزی انقلاب بدست آورند را صرف نوسازی و بازسازی کارخانه خود کنند.

و چون این نوسازی اتفاق نیافتاد این کارخانه ها پیرهایی بودند که محکوم به فنا شدند.در یک دوره ای بیشترین بهره وری مالی را شرکت های نساجی داشتند اما به علت سوء مدیریت این شرکت ها نابود شدند.ما اگر مانند بسیاری از کارخانه های نساجی کشورهای بزرگ دنیا هر 10 سال یک بار ماشین آلات را نو می کردیم این شرکت ها امروز فعال بودند؛

اتفاقی که می افتد این است که ما باور مرگ را برای انسان داریم اما برای صنعت نداریم.هرچیزی یک طول عمر دارد؛ امروزه در دفاتر مالی قسمتی به نام زمان استهلاک وجود دارد.

به عنوان مثال در آن دفاتر ذکر شده که فلان دسته دستگاه 5 ساله مستهلک می شود.این تعاریف برای این است که باوری در سهام دار ایجاد کند که این دستگاه بعد از 5 تا 10 سال مرده است.وقتی نوسازی صورت نمی گیرد تکنولوژی قدیمی، بهره وری پایین خواهد آمد و هزینه های نگه داری بالا خواهد رفت.این مهم برای نسای نیست بلکه گریبان گیر همه صنایع است.

اما چون صنعت نساجی یکی از صنایع پر کارگر است تعطیلی این کارخانه ها و بی کاری چند هزار نفر موجب شد تا موجی را در کشور نسبت به نابودی صنعت نساجی به وجود بیاورد.در حالی که این طور نیست.

من می توانم اسم ببرم اما اسمی نمی برم که صاحبان صنعت نساجی هستند که در پتروشیمی سرمایه گذاری می کنند و یا واردات خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت را دارند و یا بانک دارند و این سوال وجود دارد که این سرمایه ها را از کجا آورده اند؟

البته همه این افراد افراد شریفی هستند و خدا نکرده دزد نبودند که سرمایه جایی را اندوخته و کلاه برداری کرده باشند بر همین اساس این افراد در نساجی فعالیت منطقی داشته اند و در کنار آن داشته خود را در ساختمان سازی سرمایه گذاری کرده اند و یا نمایندگی نمایشگاه و یا فلان اتومبیل را گرفته اند.درواقع اعتبار این افراد از قبل نساجی آمده است.

گفتنی است بخش خصوصی در نساجی بسیار پویا و قدرتمند عمل می کند اما وضع اقتصاد کشور خراب است این بیمار اقتصادی بعضا بیماری خود را به بخش های دیگر داده است.به همین دلیل همه اذیت می شوند اکنون اگر پروژه های عمرانی کشور همچون جاده سازی،سدسازی ها و... راه بیفتد اولین جایی که رشد این قسمت ها خود را نشان می دهد در صنعت نساجی است.

چون وقتی مردم درآمد و یا نقدینگی داشته باشند به تبعیت آن ماشین، خانه و پوشاک می خرند.و وقتی نقدینگی مردم خوب نباشد اولین جایی که خود را نشان می دهد در افت خرید پوشاک است.

شرکت نساجی حجاب همواره درحال رشد است

چون مردم نمی توانند اجاره منزل ندهند، و یا غذا نخورند اما می توانند لباسی که امسال پوشیده اند را سال دیگر هم بپوشند یا اگر آقایی شش ماه یکبار برای همسرش چادر می خرد چادر را یکسال یکبار می خرد.لذا پوشاک و نساجی اولین جایی است که به دلیل نقدینگی کم مردم اولین فشارها را متحمل می شود.متأسفانه به آنکه وضعیت اقتصادی عموم مردم ما خوب نیست اثرات آن در نساجی به وضوح دیده می شود.

صنعت نساجی صنعت بسیار خوبی است و اگر از آن حمایت شود به شدت می تواند اشتغال زا باشد و گفتنی است اشتغال آن بسیار پویا و زاینده است و از قبل این صنعت هم خودش و هم کل کشور سود می برد.

معرفی تولیدات سالانه شرکت نساجی حجاب

*خبرگزاری بسیج:  آیا شرکت نساجی حجاب در خصوص تولید محصول نهایی پوشاک هم برنامه ای دارد؟

- دانایی: شرکت تولیدی حجاب مبنای کار خود را بر اساس تولید سفارشی گذاشته است.به این شکل که ما در مجموع 5 کارخانه هیچ محصولی را برای خودمان تولید نمی کنیم اما ممکن است کار آزمایشی برای خودمان انجام دهیم برهمین اساس برخی تجار پارچه روسری از چین و یا ایتالیا وارد می کنند و ما این پارچه ها را آنالیز می کنیم و برآورده اولیه قیمت می شود.

همچنین 90 درصد تولیدات ما از کارخانه خارج می شود و جنسی به عنوان دسته دوم به مشتری فروخته نمی شود.میزان تولیدات ما درماه شکل های متفاوتی دارد بر همین اساس کارخانه شماره 2 ما که کارخانه رنگ رزی و چاپ و تکمیل است ماهانه از 450 هزار تا 500 هزار متر پارچه تولید می کند.

در کارخانه فاستونی شماره 3 بر اساس سفارش 110 تا 200هزار متر در ماه تولید دارد.همچنین در کارخانه شماره 1 و قدیمی تر کارخانه در ماه 500 هزار متر و در کارخانه ریسندگی در ماه حدود 45 تن نخ تولید می شود.

گفتنی است درحال حاضر کارخانه چادر مشکی با 30 درصد کار می کند و انشاء الله تا سال آینده این ظرفیت را به 70 درصد و تا دوسال آینده به 100 درصد به میزان 10 میلیون متر خواهیم رساند.گفتنی است محصولات شرکت حجاب بسیار متنوع است و درسال 1394 هزار و 150 نوع محصول تولید کردیم.

ما شاید دارای ماشین های زیادی نباشیم اما این تعداد ماشین نساجی تفکیک شده است و یک مشتری بر اساس سفارشی که دارد تعداد ماشین ریسندگی به کار گرفته می شود.بر اساس قراداد هرماه میزان تولیدی که تعهد شده در نظر گرفته می شود.

ما در زمینه پوشاک فعالیتی نداریم اما در کارخانه شماره 3 که قسمت فاستونی ما است تا سال گذشته کت شلوار با برند «برتیان چی» تولید می کردیم.البته چون سفارش چندانی نداشتیم امسال تولید این کت و شلوار را ادامه ندادیم و امکان دارد سال آینده تولید ان را از سر بگیریم. البته «برتیان چی» یک اسم ایرانی و نام یک روستا در استان اصفهان است.

به شرط کیفی سازی درب های واردات را بازکنید

*خبرگزاری بسیج: واردات در کشور و به خصوص صنعت نساجی تا چه اندازه مضر بوده است؟

- دانایی: مدیریت کلان کشور قطعا بر روی کار ما بسیار تأثیرگذار است و در مورد واردات هم همین طور است. اما یک موضوع خیلی مهم وجود دارد که همیشه از غفلت می شود. من بر عکس خیلی از نظرات کارشناسان مخالف واردات نیستم و اتفاقا با واردات کالای تمام شده هم مخالفتی ندارم.فقط یک شرط باید لحاظ شود و آن شرط کیفی سازی کالا ها است.به عنوان مثال پارچه ملحفه طبق تعریف پارچه ای است که صد در صد آن پنبه است بر همین اساس پارچه ملحفه پارچه گرانی خواهد شد.

اگر فرض کنیم واحد قیمت این پارچه هزار تومان باشد تاجر خارج کشور می رود و مشاهده می کند در کشور چین پارچه پنجاه پنجاه یعنی پارچه ملحفه ایی که 50 درصد آن پلی استل و 50 درصد آن پنبه تولید می شود.

این تاجر پارچه چینی را به ارزش 500 تومان خریداری می کند و بدون آنکه کسی جلویش را بگیرد وارد کشور می کند.این تاجر پارچه 1000 تومانی را 500 تومان خریداری کرده و در کشور هم ان را به قیمت 800 تومان می فروشد.

این تاجر با من تولیدکننده داخلی جدل می کند که شما باید قیمت پارچه ملحفه ای را به 500 تومان کاهش دهید.من تولید کننده باید چه کار کنم؟ شاید اول از حاشیه سودم کم کنم و به جای قیمت 1000 تومان 950 تا 940 تومان بفروشم.و یا بهره وری مجموعه را بالا ببرم و به جای 900 تومان این پارچه 850 تومان تمام شود.اما بازهم فاصله قیمت این کالا با 500 تومان بسیار زیاد است.

اما وقتی پارچه وارداتی تاجر را آنالیز می کنم می بینم که 50 درصد آن پلی استل است. خوب خیلی ارزان تر است آن وقت من تولیدکننده هم 50 درصد پلی استل می زنم و خیلی هنر کنم قیمت تمام شده محصولم به 500 تومان می رسد.حال تاجر به من تولیدکننده داخلی می گوید به جای اینکه از تو پارچه ملحفه 500 تومانی بخرم از چین وارد می کنم.

و می گوید پارچه چینی برایم باز به صرفه تر است و یا یک سفر خارجی با خانواده می روم و بهتر از این است که از تولید کننده داخلی پارچه بخرم.آن وقت تولیدکننده داخلی مجبور می شود درصد پنبه محصولش را از 50 به 30 و یا 20 درصد کاهش دهد.این جا چیزی که گم می شود کیفیت است اتفاقی که در بازار می افتد این است که شما هر پارچه ملحفه می خرید کیفیت ندارد و وقتی شب بر روی آن می خوابید عرق می کند و راحت نیستید.متأسفانه چون کسی کنترل کیفیت نکرده است که این پارچه ای که وارد می شود با چه مشخصاتی است به راحتی وارد می شود در این جا بحث قیمت نیست بحث کیفیت است.

شرکت نساجی حجاب همواره درحال رشد است

به نظر من باید تعرفه ای برای واردات وجود نداشته باشد اما کالاها کنترل کیفی شود لذا اگر پاچه ملحفه ای خوب با قیمت 900 تومان وارد می شود من تولید کننده داخلی موظف هستم تا خودم را به آن برسانم تا کالای خوب با قیمت پایین تر تولید کنم.

یا حتی وقتی کالای وارداتی با تولید داخلی یک قیمت باشد اما وقتی مشتری به بازار می رود کالای خارجی را انتخاب می کند لذا من تولیدکننده داخلی باید علت را کشف کنم و خودم را به حد و اندازه کیفیت کالای خارجی برسانم.

این اتفاق تولیدکننده داخلی را محکوم به رشد و تعالی می کند و اگر این اتفاق بیفتد همه لذت آن را خواهیم برد اما وقتیی این طور نمی شود و واردات ما اغلب بر اساس سودجویی ها است که البته طبیعی است چون تاجر می خواهد سود کند، وضع این طور می شود که مشاهده می کنید.

تاجر که برای رضای خدا کار نمی کند و بر فرض یک بار یا 10 بار از سود خودش بزند و برای رضای خدا کالای خوب وارد کند اما این کار را برای همیشه انجام نمی دهد.چون تاجر سرمایه گذاری و خطرات کار را تحمل می کند لذا باید به دنبال سود باشد.

این نظر شخصی من است که باید درب های مرزها باز باشد و تعرفه ای هم برای کالایی وجود نداشته باشد اما تمام واردات منوط به کیفیت باشد و اگر کالای بی کیفیتی وارد می شود درجا برگشت بخورد.و اگر این اتفاق افتاد دیگر کسی نمی تواند کالای بی کیفیت وارد کند و از طرفی تولید کننده داخلی هم با جنس بی کیفیت رقابت نمی کند.

متأسفانه سیاست گذاری ها در زمینه واردات بسیار ضعیف است؛ کاری به درگیری های ارگان ها و سازمان ها و نهادها ندارم اما هرچیزی که تاکنون ر کشور اتفاق افتاده نه تنها به سود کشور نبوده است بلکه به شدت آزار دهنده بوده است.به عنوان مثال کالای من به دلایل غیر منطقی 2 ماه در گمرک می ماند البته از عوارض گمرکی و... می گذریم که آن هم چالش خود را دارد.

پیاده سازی اقتصاد مقاومتی سخت و پیچیده نیست

*خبرگزاری بسیج: پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری در صنعت نساجی چگونه محقق می شود؟

- دانایی: شرکت نساجی حجاب تولید چادر مشکی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی بنا نهادیم. شاید قبل از آنکه مقام معظم رهبری به بحث اقتصاد مقاومتی تأکید کنند ما در همان راستای فکری حرکت می کردیم. حتی گفته می شود دستور تأسیس شرکت حجاب از سوی مقام معظم رهبری صادر البته من در آن زمان نبودم و مستنداتی هم ندارم اما بر اساس گفته های و شنیده ها این مطلب را نقل می کنم.

لذا بر اساس نظر رهبر بوده که بر روی چادر به عنوان یک کالای فرهنگی، عقیدتی و اقتصادی کار شودو این سیاست گذاری متعلق به بنیاد مستضعفان بوده و بنیا هم این سیاست را به همه ابلاغ کرده است.ما بر همین اساس چادر مشکی را تولید می کنیم و خدا رو شکر از نظر کیفیت بسیار خوب عمل کرده ایم.حتی امکان رقابت با پارچه های وارداتی را داریم بر همین اساس اگر سربرگ پارچه چادر مشکی خود را برداریم تشخیص پارچه خارجی با ایرانی بعید است.

شرکت نساجی حجاب بر اساس صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل سیاست گذاری هایی را در نظر گرفته است که از جمله آن شناسایی و تمرکز بر روی زنجیره های مزیت دار اقتصادی است که در صنعت نساجی تولید چادر مشکی یکی از کالاهای مزیت دار برای جلوگیری از خروج ارز، حفظ آبروی مملکت است.

سیاست بعدی احیا و به حرکت در آوردن تولید داخلی کشور است.بر اساس این سیاست تعدادی از کارخانجات تولید نخ در کنار ما فعال هستند و ما به جای واردات، نخ را در داخل کشور تولید می کنیم. خودداری جدی از خرید های خارجی که قدرت خرید داخلی را تضعیف کند،مدیریت پول ها و منابع مالی کشور که از خارج وارد می شود، دانش بنیان شدن بخش های مختلف اقتصادی از سیاست های شرکت نساجی است.

کشور ما از لحاظ حضور افراد تحصیل کرده فقری ندارد و به هر دلیلی جوانان ما به سمت تحصیلات عالیه همچون لیسانس و فوق لیسانس سوق داده شده اند.اگر از دانش این افراد استفاده شود بنیان های مملکت ارتقاء پیدا خواهد کرد.

و تأسیس شرکت دانش بنیان حداقل کاری است که می توانیم انجام دهیم.در صورتی که اگر از این نیروهای دانش آموخته استفاده کنیم ودر صنعت بهره برداری کنیم سطح علمی و بنیان علمی کشور را بالا می کشد.

سیاست بعدی بهره وری از بخش هایی که قبلا از آن بهره برداری کلان شده است در این زمینه شما وقتی به هر شهر صنعتی بروید بیش از 30 درصد کارخانه ها تعطیل است و به راحتی می شود این بخش ها را راه اندازی کرد.بر همین اساس شرکت نساجی حجاب 20 هزار متر مربع سالن تولید داشت که 13 هزار متر مربع آن بلا استفاده بود و ما این بخش ها را نیز مورد استفاده قرار دادیم و علاوه بر آن 15 هزار متر مربع نیز به سالن های تولید اضافه کردیم.

سیاست دیگر مشروط شدن همه معاملات خارجی و انتقال فناوری به داخل کشور است و ما دقیقا این موضوع را رعایت کرده ایم و با خرید ماشین آلات، دانش فنی خریدیم و پول دانش فنی هم نمی دهیم مگر آنکه این انتقال انجام شود.بر همین اساس کارشناسان خارجی حضور داشتند و ما به تدریج تعدادشان را کم و از نیروی داخلی استفاده کرده ایم به گونه ای که اکنون تنها 4 نفر خارجی حضور دارند.واین افراد هم به ندریج با گرفتن دانش حذف خواهند شد.افزایش بهره وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع کوچک از دیگر سیاست های شرکت بر مبنای سیاست های اقتصا مقاومتی است.

ما فکر می کنیم اجرای اقتصاد مقاومتی پیچیده نیست و صحبت های حضرت آقا نیازی به تفسیر ندارد صحبت مقام معظم رهبری بسیار شفاف و همراه با راهکار است.رهبری به طورکامل موضوعات را تدوین کرده اند.در بیرون مجموعه تحقق اقتصاد مقاومتی شاید نیاز به زیرساخت داشته باشد که من در حدی نیستم که بتونم پاسخ دهم.

حمایت یا ذلت تولید ملی مسأله این است


متأسفانه در کشور ما تعریف غلطی از حمایت وجود دارد، وقتی حرف از حمایت بنگاه های تولیدی می شود همه فکر می کنند که دولت باید محصول فلان کارخانه را گران تر بخرد و دولت جلوی واردات فلان کالا را بگیرد تا به تولیدکننده داخلی کمک کندو یا وقتی حرف از حمایت می شود برخی تولید کنندگان به فکر وام از دولت هستند.در حالی که منظور از حمایت این موارد نیست وقتی صحبت از حمایت می شود یعنی دادن پشت گرمی به بنگاه های تولیدی تا در مسیری که به توافق رسیده ایم و درست است با قدرت حرکت کرد.

این پشت گرمی یعنی چه؟ ببینید اگر جلوی واردات پارچه را بگیرند به تولید کننده پشت گرمی نداده اند بلکه دست تولید کننده را باز گذاشته اند تا هرطور که می خواهد تولید کند چون دیگر رقابتی وجود نخواهد داشت.

همچون سال های ابتدای انقلاب اسلامی که تحریم بودیم و هیچ کس نمی توانست کالایی وارد کند و من تولید کننده هرکاری دوست داشتم انجام می دادم و مصرف کننده ناچار بود هر کالایی با هر کیفیتی که من تولید کرده ام را بخرد.

دقیقا مانند بلایی که این ودرو سازها بر سر ما می آورند و مصرف کننده مجبور است با این قیمت پراید، پژو پارس، 405، جی ال ایکس بخرد و انتخاب دیگری ندارد.اگر قرار است در کشور حمایتی از تولیدکننده بشود باید با یک روند منطقی همراه باشد.ببینید به تمام دنیا نگاه کنید، همه جای دنیا شما تولید دارید افزایش تخفیفات را دارد بر همین اساس دولت ها در آب، مالیات، برق، انرژی و... به تولید کننده تخفیف می دهند.

خیلی از کشورهای پیشرفته در صنعت پول برق برای بنگاه های تولیدی در برخی سال ها رایگان است و حتی قیمت برق خانگی یه برابر قیمت برق صنعتی است.این کار یعنی به اندازه ای صنعت مهم است که دولت در کنار آن می ایستد.

یکی از هزینه های بزرگ ما تأمین اجتماعی است و به محض آنکه حق تأمین اجتماعی یک روز عقب بیفتد جریمه ها آغاز می شود، من مخالف حقوق دولتی نیستم و درواقع دولت با حق تأمین اجتماعی .... می چرخد اما واقعا انصاف است که 30 درصد از حقوق پرسنل ما به صندوق تأمین اجتماعی واریز شود؟

یک کارگر 1 میلیون تومان حقوق می گیرد و 300 هزار تومان به صندوق تأمین اجتماعی می دهد که از این مبلغ 230 هزار تومان آن را کارفرما می دهد.این اسمش تأمین اجتماعی نیست و پول زور است اما من مخالف مالیات نیستم چون مالیات یک چیز منطقی است و دولت به ازای دریافت مالیات خدمات ارائه می کند.

شرکت نساجی حجاب همواره درحال رشد است

مالیات گرفته می شود تا به دورترین نقطه کشور خدمت رسانی شود اما چرا باید چنین هزینه ای به عنوان تأمین اجتماعی از افراد گرفته شود؟

واقعا انصاف است که این همه قانون برای گرفتن پول از صنعت گذاشته اند؟دولت اگر در این زمینه ها انصاف را رعایت کنند احتیاج به چیز دیگری نیست و اسمش می شود حمایت.

متأسفانه به من صنعت تأکید می کنند که آلاینده هستی!ما هم قبول داریم که آلایندگی داریم اما راحل آن ایجاد شرایط برای جلوگیری از این آلایندگی است بر همین اساس اگر نیاز است فیلتری گذاشته شود کارخانجات را ملزم به گذاشتن فیلتر کنند دیگر چرا به ازای آن پول می خواهند؟لذا دستگاه های مربوطه برای صنایع ظرف زمانی تعیین کنند تا آنها در این مدت با وام کمکی فیلتر تهیه کنند لذا دیگر هوا آلوده نمی شود و تولید کننده هم از اصلاح آلایندگی دستگاه های خود فرار نمی کند.

آیا برنامه ریزی برای این موضوعات این قدر سخت است؟ ما می گوییم حمایت اما صنایع یتیم نیستند که از دولت بخواهند تا گوشه ای از غذای خود را به آنها بدهند.ما صنایع کار می کنیم و کار را جلو می بریم و اگر بد عمل می کنیم به علت مدیریت ضعیف است اما یتیم نیستیم که محتاج صدقه دولت باشیم.اما انتظار داریم تا از دیوار خانه یمان بالا نروند.ما نمی خواهیم دستمان را بگیرند اما چرا پایمان را می گیرند و متأسفانه روال حمایت از صنعت وجود ندارد.

کلاه بردای دولت از تولید با وام 18 درصدی

*خبرگزاری بسیج: آیا دولت در خصوص حمایت و کمک به واحدهای نساجی اقدامی داشته است؟

- دانایی: متأسفانه هیچ صنعتی را در کشور نمی بینید که رشد کرده باشد و آمار و ارقام زیاد است اما وقتی آمار از دو منبع مختلف می گیرید نتیجه متفاوت دارد و چیزی که ما میبینیم متفاوت است دولت می گوید به شما وام حمایت از تولید در راستای اقتصاد مقاومتی می دهیم و اصرار می کردند که این وام را بگیرید.

بانک اعلام کرد که سود این وام 18 درصد است که 5 درصد آن را دولت می دهد. اما وقتی وام را می گیرید بانک 10 درصد آن را به عنوان سپرده نگه می دارد البته برخی از صنایع که بعد از ما اقدام به گرفتن وام کردند 20 درصد از پولشان را بانک به عنوان سپرده نگه داشت.

از طرفی وقتی از بانک 5 درصد پول دولت را که قرار بود بدهند سوال می کنیم می گویند آن را خواهند داد و یا می گویند شما قسط ها را بدهید و اگر دولت داد ما آن مبلغ را بر می گردانیم.این روند اصلا درست نیست این کار نه تنها حمایت نیست بلکه به نوعی سر صنایع را کلاه گذاشتن است و این وام 18 درصد برای من به 20.5درصد و برای بقیه صنایع که پول بیشتری به عنوان سپرده می گذارد به 23.5 درصد تبدیل می شود.

به نظرم اگر قرار است کاری انجام شود باید طوری که عمل می شود بیان شود و اگر این موضوع می دانستم هرگز وام نمی گرفتم ما در تمام طول تاریخ شرکت حجاب اولین باری که وام گرفتیم همین موضوع بود و اگر می دانستیم که قرار است این درصد سود بازگردانیم و 5 درصد مبلغی که دولت قرار بود کمک کند را ندهد، هرگز وام نمی گرفتیم.

ما نیروی زاینده اقتصاد کشور است صنعت پول زا و باعث رشد کشور است و اگر میزان اشتغالی که صنعت ایجاد می کند را همه چیز مقایسه کنید به ارزش صنایع پی خواهید برد، اگر در کشور خدمات وجود دارد به خاطر وجود صنعت است.

فرض کنید اگر روزی کارخانه ها تعطیل شوند کامیون ها چه چیزی را جابه جا کنند؟ کشاورزی می خواهد محصولش را به کجا بدهد؟ دولت این برق را به چه کسی می خواهد بفروشد؟همه چیز به موتور اصلی اقتصاد کشور بر می گردد؛بازرگانی وقتی معنا دارد که صنعت معنا داشته باشد چون بیشترین حجم گردش مالی در بازرگانی حجم تأمین صنایع کشور است.دولت اگر همه نیازهای کشور را وارد کند باز هم نیاز به صنایع دارد.

کمک کردن به صنعت کار سختی نیست.چه طور می شود به صنعت خودرو کمک کرد؟ این قدر به بی دریغ به صنعت خودرو وام می دهند و آنهاهر طور که دوست دارند هر کاری با این کشور می کنند.دولت اگر وام می دهد وام به صنعت برشکسته خودرو می دهد؛ دولت به بقیه صنایع نگاه کند به خدا آنها بیشتر پول برای کشور درخواهند آورد.

شما اگر همه کارگران صنعت خودرو را به سایر صنایع منتقل کنید و صنعت خودرو را تعطیل کنید و فقط خودرو وارد کنید درآمدش بیشتر است.شک نکنید اگر رانت را از صنعت خودرو بگیرند و به سایر صنایع بدهند شک نکنید سودش از این بیشتر است.

صادرات چادر مشکی به اقصی نقاط جهان

ما دو نوع چادر مشکی داریم یک نوع همان چادر مشکی معمولی است و نوع دیگر چادر مشکی عبایی است. چادر عبایی چادری است که برای چادر دوخته استفاده می شود.

کشور های مسلمان به جز ایران نوع چادر عبایی را بیشتر می پسندند.ولی بقیه چادرها این ها مورد مصرف ایران و جاهایی که ایرانی ها خرید می کنند مانند کشور عربستان در ایام موسم حج، کشور سوریه، عراق و... است.

بر همین اساس ما برای صادرات پارچه چادر به عراق و مقاصد زیارتی اقدام کرده ایم اما به علت جو متشنج کشور عراق و عدم وجود سیستم بانکی درست و پایین بودن امنیت تجارت کمی محتاط عمل می کنیم.و بقیه کشورها هم مصرف کننده چندانی برای چادر مشکی ندارند اما به دنبال صادرات به سایر کشورها هم هستیم.

عرضه مستقیم محصولات شرکت نساجی حجاب در آینده

*خبرگزاری بسیج: شرکت نساجی حجاب در حوزه بازاریابی فعالیتی داشته است؟

- دانایی: شما گاهی محصولی را مانند بیسکوییت تولید می کنید تا فروخته شود لذا تعاریف این بیسکوییت، اسم تجاری کارخانه، بسته بندی و... مشخص است. این یک سرمایه در گردش بسیار بزرگ نیاز دارد چون شما باید کالا را بدون سفارش تولید کنید و به شبکه توزیع تغذیه کنید.

در مورد خیلی از موارد این کار شدنی نیست و پول بسیار زیادی را نیاز دارد ما فعلا چنین پولی را نداریم تا یک شبکه توزیع مویرگی داشته باشیم. رقم این سرمایه کوچک نیست تا بتوانیم بدون سفارش تولید کنیم و منتظر مشتری بمانیم.

شرکت نساجی حجاب به ناچار برای سفارش دهنده ویژه، کار انجام می دهد تا سرمایه در گردش خود را تأمین و مشتری به ما پول می دهد و یا مواد اولیه تأمین می کند.البته ما برندهای بسیاری همچون الکساند ایران، حجاب برتر، یوز ایرانی، کوهرنگ و...تولید می کنیم که نام این برندها را ما گاهی پیشنهاد می دهیم و گاهی مشتری ها از قبل با این نام ها کار می کردند.

در کل شرکت نساجی حجاب عرضه مستقیم ندارد اما چند جا هستند که از ما خرید و توزیع می کنند و از طریق شبکه های تلگرامی و سایت به تبلیغات می پردازند.بر همین اساس نیروهای مقاومت بسیج استان های مختلف همچون خراسان جنوبی، حوزه های علمیه و... همکاری می کنند. البته در برنامه های آینده در نظر داریم چند جا مشخص کرده تا مردم برای خرید و عرضه مستقیم محصولات مراجعه کنند.

ارسال نظرات