اپیدمی فروش ماهی قرمز در شهر از بقال و چقال تا کتابفروش و جگرکی

اکثر مغازه ها این روزها فروش ماهی قرمز را در کنار فروش دائمی خود دارند. میوه فروش، تره بار و کتابفروشی و جگرکی و ... ماهی قرمز می فروشند جز ماهی فروشی ها.
کد خبر: ۸۸۳۸۴۷۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ماهی قرمز یکی از زیبایی های سفره هفت سین است که فلسفه گذاشتن آن در کنار سفره تحرک و جنب و جوش زندگی است. برخی از مردم خرید ماهی قرمز را یکی از ضروریات می دانند و همین موضوع باعث شده که ماهی های قرمز هر ساله بازار داغ و پرفروشی دارند.

ماهی قرمز از زیبایی های سفره هفت سین است که مردم تمایل بسیاری برای خرید دارند،به همین مناسب شاهد هستیم که هر کس از این فرصت استفاده کرده و  اقدام به فروش ماهی می کند. در گزارش میدانی تسنیم تنها مکانی که ماهی قرمز نمی فروشند ماهی فروشی ها است.

 قیمت‌ها در ماهی فروشی ها هیچ مشخصه و منطقی ندارد و به طور سلیقه‌ای و حتی روزانه تعیین می‌شوند؛ به طوریکه از قطعه‌ای 500 تا 5000 تومان عرضه می‌شوند. ماهی‌های شمال ارزان‌تر و آن‌هایی که دم‌شان سه‌پر و چهارپر است و از کاشان می‌آیند، گران‌تر هستند.

در اسفند ماه هر سال می بینیم که از تره بار گرفته تا میوه فروشی ها اقدام به فروش ماهی قرمز می کنند و تنها دلیل آنها هم سود حاصل از فروش این ماهی های زینتی است. سود حاصل از فروش ماهی قرمز تا جایی است که صاحبان این شغل این روزها خانم ها و کودکان هم هستند.

خانمی جعبه‌ای را روی موتور گذاشته و ظرف‌های دربسته ماهی‌ها را روی آن. وقتی از او درباره‌ کارش و مدت آن پرسیدم، می گوید: چند سال است در روزهای آخر سال به فروش ماهی‌ عید می‌پردازم. ماهی های من ماهی قرمز عید نیست بلکه "فایتر" است  که از تایلند وارد می شود.  قیمت این ماهی5000  تا 10000 هزار تومان است و هر کدام‌شان را در یک ظرف می‌گذارند. چون ماهی‌های فایتر همان‌طور که از اسم‌شان به معنی جنگنده پیداست،‌ اگر با هم در یک ظرف باشند، یکدیگر را زنده نمی‌گذارند.

این فروشندگان در کنارفروش ماهی غذای ماهی هم می فروشند،تمایل مردم به این ماهی ها زیاد است چرا که عمر ماهی های فایتر نسبت به ماهی قرمز بسیار زیاد است.

وی علت فروش فایتر به جای ماهی قرمز را " عمرکوتاه ماهی‌های قرمز" می داند و می گوید:فایتر چند سال زنده می‌ماند. مشتری‌های پارسال من هنوز ماهی‌هایشان را دارند.

در میان شلوغی بازار عید مشاهده کردیم که یک مرکز تجاری که تازه افتتاح شده است برای تبلیغات عید خود ماهی قرمز را رایگان بین مردم توزیع می کند. در میان مردمی هستند که تمایلی به خرید ماهی عید ندارند و معتقدند که ماهی های قرمز به دلیل نبودن شرایط مناسب برای نگهداری در خانه عمرشان کوتاه است.

 جوان دیگری که مشغول فروش ماهی قرمز است می گوید: ماهی های من وارداتی از مالزی ، تایلند و اندونزی است به سفارشی که داشتم موفق شدم در بهمن و اسفند این ماهی را بفروشم،خداروشکر فروش این ماهی ها نسبت به فروش سال گذشته که ماهی قرمز بود بسیار بهتر است.

خلاصه اینکه این روزها در بازار خرید عید شاهد فروش و بازار داغ ماهی قرمز هستیم، اکثر مغازه ها این روزها فروش ماهی قرمز را در کنار فروش دائمی خود دارند. اما نکته جالب این است که میوه فروش، تره بار و کتابفروشی و لوازم تحریر و جگرکی و... ماهی قرمز می فروشند جز ماهی فروشی ها.

ارسال نظرات