مدیرعامل شرکت بازرگانی تحفه:

برای اولین بار چای سرگل ایرانی را به شکل چای کیسه ای وارد بازار کردیم

مدیرعامل شرکت بازرگانی تحفه گفت: برای اولین بار توانستیم چای سرگل ایرانی را به شکل چای کیسه ای و در هشت طعم وارد بازار کنیم.
کد خبر: ۸۸۳۹۰۲۸
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، جواد تکی زاده  مدیرعامل شرکت بازرگانی تحفه از شرکتهای سازمان اقتصادی کوثر درباره فعالیتها این شرکت در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: از یکسال قبل با ثبت نام تجاری "ساهی" که اسمی کردی به معنای آسمان سفید و بدون ابر است وارد مارکت چای شدیم و برای اولین بار توانستیم چای سرگل ایرانی را به شکل چای کیسه ای و در هشت طعم وارد بازار کنیم.
وی ادامه داد: اکنون در ایران حدود 130 هزار تن مصرف چای داریم که متاسفانه تنها 20هزار تن آن در داخل تولید می شود. این آمار زمانی 75هزار تن بود ولی مورد بی مهری قرار گرفت و مسئولین ما خوب عمل نکردند و اگر اکنون بداد چای نرسیم قطعا آمار تولید چای کمتر از این خواهد شد.
دکتر جواد تکی زاده درباره اشتغال زایی شرکت تحفه افزود: ما از تمام امکاناتی که در اختیار داشتیم جهت ایجاد اشتغال بیشتر استفاده کردیم. به عنوان مثال بسته بندی جعبه ها را به منازل بردیم و جعبه های لوکس ما نیز در منازل تولید می شود. یا کیسه های حافظ محیط زیست که برای تبلیغات استفاده می کنیم توسط خانواده های بی سرپرست که در یکی از نقاط کشور زندگی می کنند تولید می شود. کارتهای تبلیغاتی ما کارت محک است و در مجموع با یک نوع همگرایی  بین 300 تا 500 نفر مشغول به کار شدند.
وی درباره کیفت چای ساهی و صادرات این محصول گفت: ما توانستیم گواهی ارگانیک را از آلمان بدست آوریم و از ماه آوریل 20 تن چای به آلمان صادر خواهیم کرد. به کشورهای اتریش و هلند هم با توجه به گواهی ارگانیک که ما در محدوده اروپا اخذ کردیم در آینده صادرات خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت بازرگانی تحفه علت پیشرفت سریع این شرکت را این طور عنوان کرد: ما کار اساسی و بنیادی نکردیم و فقط مسیر درست را به کشاورز معرفی کردیم. به کشاورز گفتیم زحمت تولید را شما کشیده اید زحمت فروش را ما برای شما می کشیم. چون ما اکنون با کشاورزی مدرن مواجه نیستیم مجبوریم که فعلا این گونه عمل کنیم.
وی افزرد: ما در اول کار بحث اطلاع رسانی را داشتیم. در ابتدای کار کشاورز را توجیه کردیم که این کار و کالایی که شما دارید بسیار مفید و با ارزش است و اگر وضع بازار اینگونه است بدلیل ضعف شرکتهای بازرگانی و تولید کنندگان است. سپس روی آموزش چایکار درمورد زمان چیدن برگ سبز و زمان رسیدن آن به کارخانه کار کردیم. ما زمان توقف در کارخانه را به حداقل رساندیم تا کیفیت برگ سبز حفظ شود و از همه اینها مهمتر بحث خرید تضمینی چای است که به صورت نقدی پرداخت می شود.
دکتر جواد تکی زاده درباره دیگر فعالیتهای شرکت تحفه گفت: محور اصلی کار ما چای است و درباره پسته، خرما و برنج در محدوده کمتری فعالیت داریم. درباره برنج با اطلاع رسانی که در روستاها انجام شد، دست واسطه را کوتاه کردیم. در چندین روستا در آستانه اشرفیه و لاهیجان برنجهای کشاورزان را مستقیما و کاملا نقد خریداری کردیم.
وی افزود: در بحث پسته چند مشکل وجود دارد که مهمترین آن کم آبی است. در صادرات هم بعلت سم آفلاتوکسین قابلیت صادرات به اروپا را نداشت. البته ما توانستیم مجوز پسته ارگانیک شهر سیرجان را از اروپا بدست آوردیم ولی بحث قیمت تمام شده مطرح است که چون دولت از ما حمایت نمی کند کار بسیار سخت است. این درحالی است که رقبای ما از سوی دولتهای خود بشدت حمایت می شوند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی تحفه درباره سهم این شرکت در بازار گفت: ما به نسبت کالای ایرانی حدود 5 درصد سهم بازار را در اختیار داریم ولی امیدواریم با استقبال خوبی که از محصولات ما شده است در سال آتی ما حداقل به 15 تا 20 درصد سهم بازار در چای و برنج دست پیدا کنیم.
وی یکی از مشکلات اصلی کشاورزی در ایران را بحث سندیکا و حمایت نکردن سندیکا از کشاورز عنوان کرد و افزود: چون کشاورزی ما به شکل سنتی است در طی دهه آینده ما با یک فاجعه بسیار بزرگ در بحث کشاورزی سنتی مواجه خواهیم شد. اکثر کشاورزانی که در روستاها زندگی می کنند کنسالند و بعد از آنها تداوم فعالیت را نخواهیم داشت.
دکتر جواد تکی زاده  در پایان با اشاره به اهداف شرکت تحفه گفت: ما در برنامه های میان مدت و بلند مدت سعی داریم در یک فرهنگ سازی اعتماد کشاورز و کارخانه دار را کسب کنیم. ما در سال گذشته پیرو گام اولی که در بسته بندی چای کیسه ای برداشتیم حدود 5میلیون تن چای کیسه ای را بسته بندی کریدم. این باعث شد که در گام دوم برای خرداد سال آتی کارخانه چای سازی قائم اقدام به خرید مدرن ترین دستگاه چای "هرمی" کند و این به دلیل حمایت ما و اعتماد او بود و این موضوع درباره کشاورز هم قطعا رخ خواهد داد.
ارسال نظرات