توصیه های بهداشتی در مسافرت های نوروزی

کد خبر: ۸۸۳۹۹۸۰
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: عیدنوروز فرصت مناسبی برای مسافرت می باشد که باید مسافرین ضمن رعایت نکات ایمنی در حین مسافرت، تامین آب و مواد غذایی سالم را نیز در نظر داشته باشندچرا که مصرف آب و غذایی ناسالم در طول مسیر سفر احتمال بروزو ابتلاء بیماری‌های عفونی و مسمومیت غذایی را در پی خواهد داشت.


دکتر فرزام بیدارپور افزود: مسافرین در طول زمان مسافرت از آب لوله‌کشی شبکه‌های شهری و روستایی استفاده کرده و در صورتی که از سالم بودن آب مصرفی خود اطمینان ندارند باید آب را جوشانده و بعد از سردشدن مصرف نمایند.


وی اظهار داشت: نکته بسیار مهم در مصرف آب در زمان‌های مراجعه به پارک‌هاو تفریحگاه‌ها این است که مسافرین به تابلوهای راهنمایی آب شرب و غیر شرب توجه نموده و بدون حصول اطمینان از آب آشامیدنی آنرا مصرف ننمایند.


معاون بهداشتی دانشگاهاستفاده از لیوان یکبار مصرف و یا لیوان شخصیبرایآشامیدن آب، تهیه یخ از مراکز مطئمن و خودداری از خرید و مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شود، خودداری از نوشیدن آبهای سطحی، چشمه‌ها و دریاچه های فصلی، شستن دست‌ها با آب و مایع صابون قبل از خوردن انواع مواد غذایی، سالمسازی سبزیجات و شستن آنها، عدم خرید مواد غذایی به ویژه نوشیدنی ها در طول سفر از افراد دوره گرد و دست فروشان و دور نگه داشتن مواد غذایی در طول سفر از تابش مستقیم نور و حرارت خورشید را از دیگر توصیه های بهداشتی دانست.


دکتر بیدارپور با تأکید بر عدم خرید مواد غذایی بصورت فله ای و فاقد مشخصات، عنوان کرد: در زمان خرید مواد غذایی باید به مشخصات بهداشتی آن از جمله پروانه ساخت، تاریخ انقضاء ، تولید و علامت استاندارد توجه کرد.


وی همچنین پرهیز از خرید و مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و آجیل و خشکبار فله ای، تهیه غذا از اماکن بهداشتی،جوشاندن قوطی کنسروها به مدت۲۰دقیقه در آب، خودداریاز ریختن زباله در اماکن و معابر عمومی ،پرهیز از صحبت کردن با موبایل و خودداری از خوردن و آشامیدن حین رانندگی ، همراه داشتن کپسول آتش نشانی و جعبه های کمک های اولیه جهت خودرو، پرهیز از رانندگی به مدت طولانی و درحالت خستگی، بستن کمربندهای ایمنی برای کلیه سرنشینان خودرو و رعایت قوانین و مقررات رانندگی را به مسافرین یادآور شد.



ارسال نظرات