پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -24

کارگران که پورشه سوار نیستند آنها فقط تخم مرغ وشیر ارزان می خواهند

رییس کانون عالی کارگران استان البرزگفت:با توجه به اینکه دولت تورم را در بهمن ماه 6.2 اعلام کرده است این رقم واقعی نیست.دولت میانگین کل کالاهای لوکس را در نظر می گیرند و بر اساس آن نرخ تورم را اعلام می کنند.
کد خبر: ۸۸۴۳۸۶۶
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند.در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

مغلطه دولت در اعلام نرخ تورم/کارگر پورشه سوار نیست تخم مرغ وشیر ارزان می خواهد

علی اصلانی، رییس کانون عالی کارگران استان البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت:با توجه به اینکه دولت تورم را در بهمن ماه 6.2 اعلام کرده است این رقم واقعی نیست.دولت میانگین کل کالاهای لوکس را در نظر می گیرند و بر اساس آن نرخ تورم را اعلام می کنند.

وی افزود: به عنوان مثال در بهمن ماه سال 1394 خودروی لوکس آزرا یا سانتافه 185 میلیون تومان بوده و با توجه به اجرای برجام و پایین آمدن دلار و رونق اقتصادی امسال در بهمن ماه قیمت این خودروهای لوکس 175 میلیون تومان شده است.بعد دولت اعلام می کند که تورم 15 درصد به 6 درصد تقلیل یافته است.

اصلانی تصریح کرد: این درحالی که کارشناسان تعیین حقوق و دستمزد کارگران این طور محاسبه نمی کنند ما در سبد کالای کارگری که 40 تا 50 میلیون جمعیت کشور را تشکیل می دهد ماشین گران قیمت آزرا و سانتافه نداریم.ما در سبد کالای کارگر تخم مرغ، روغن، برنج، شیرو... داریم لذا باید بر اساس قیمت این کالاها نرخ تورم اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: این ارقام واقعی نیست به عنوان مثال شیری که تا سال گذشته 2هزار تومان قیمت داشت آیا امسال هزار 800 تومان بفروش می رسد؟قطعی این طور نیست قیمت شیر نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش یافته است.و جای این سوال وجود دارد که چطور دولت تورم 15 درصد را 6 درصد اعلام می کند.لذا این رقم تورم واقعی نیست و جامعه کارگری این تغییر را در سفره خود احساس نمی کند.

ارسال نظرات