در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت، مطرح شد؛

ضرورت مستقل شدن معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی از وزارت بهداشت

یک عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: وزارت بهداشت جهت جهش در امر سلامت باید خود را از بارهای اضافه و سنگینی که بر دوش آن بوده و وظیفه این وزارتخانه نیست، آزاد کند و نقش خود را در آن امر و فقط در حد امور حاکمیتی حفظ کند؛ با مستقل شدن معاونت آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی از وزارت بهداشت شاهد رُشد این امور و پیشرفت در امر سلامت خواهیم بود.
کد خبر: ۸۸۴۴۷۷۸
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمدرضا ناظر، عضو بسیج جامعه پزشکی و متخصص بیماری‌های عفونی بارها تاکید کرده است که وزارت بهداشت جهت جهش در امر سلامت باید خود را از بارهای اضافه و سنگینی که بر دوش آن بوده و وظیفه این وزارتخانه نیست، آزاد کند و نقش خود را در آن امر و فقط در حد امور حاکمیتی حفظ کند.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی، متذکر شد: با مستقل شدن آموزش از وزارتخانه، آموزش پزشکی رُشد و توسعه می‌یابد و هم دو معاونت عمده پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی نیز به دنبال آن از وزارت بهداشت استقلال خواهند یافت و نکته مهم دیگر اینکه وزارت بهداشت به رسالت اصلی خود بازخواهد گشت.

 

وی ادامه داد: به دنبال آن وزارت بهداشت و درمان باید دیگر قسمت‌هایی را که نیز فقط نقش حاکمیتی آن در آنها کافی است را از خود جدا نماید از جمله اداره کردن، تعمیر و تجهیز بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی و به طور کلی ارجاع سطح 2 و 3 نیز شامل می‌شود.

 

ناظر، گفت: در طرح سلامت فعلی، عمده بودجه و تلاش مسئولین به انضمام حواشی بر روی سطوح تخصصی و فوق تخصصی یعنی ارجاع 2 و 3 متمرکز شد که در بسیاری از کشورها وزارت بهداشت در آن نقش نظارتی و حاکمیتی دارد، برای مثال وزارت بهداشت برای فلان شهرستان فقط خصوصیت بیمارستان و شرایطی را که آن بیمارستان باید داشته باشد را به آنها ارائه می‌کند برای مثال یک بیمارستان استاندارد باید به ازای هر 100 تخت فعال یک متخصص عفونی جهت کنترل عفونت داشته باشد؛ حال شورای شهر، اداره بیمه یا بخش خصوصی آن شهرستان اقدام می‌کند و حتی از سراسر جهان مناقصه می‌دهند، از پزشک ، پرستار و حتی ساخت بیمارستان، برای مثال در افغانستان یک بیمارستان تخصصی مخصوص سل توسط ژاپن ساخته شده است اما در طرح سلامت فعلی همه مردم و مسئولین خارج از وزارت بهداشت از وزارت بهداشت توقع دارند که تمام مسئولیت تجهیز و تعمیر و راه اندازی بیمارستان‌ها را به عهده بگیرد و مجرب ترین پزشک و پرستار را تامین نماید.

 

این عضو بسیج جامعه پزشکی استان لرستان، افزود: از طرفی پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی به طور کلی به طور مدام نسبت به پرداخت کارانه و حقوق و مزایا اعتراض می‌کنند که نتیجه آن یک نارضایتی عمومی می‌شود در صورتی که اگر وزارت بهداشت فقط نقش حاکمیتی در ارجاع 2 و 3 یعنی امور تخصصی و فوق تخصصی داشته باشد و خود به تامین بیمارستان و کادر پزشکی اقدام نکند مگر در مناطق محروم، معترضین به جای زیر سوال بردن مسئولین کلان کشوری فقط به رئیس آن بیمارستان یا حداکثر مسئولین محلی آن منطقه از جمله شوراهای شهر و روستا مراجعه و معترض می‌شوند.

 

وی بیان کرد: برای مثال واضحی که بنده خود شاهد آن بودم، یکی از محروم ترین شهرستان‌ها که حتی پزشکان عمومی مشمول طرح نیروی انسانی نیز حاضر نبودند طرح اجباری خود را در آنجا بگذرانند؛ یک کلینیک خصوصی متخصصین مغز و اعصاب و دیگر متخصص‌ها را با هزینه خود بکار گرفت و حتی هزینه ایاب و ذهاب آنها را خود پرداخت می کرد، حال فکرش را بکنید اگر وزارت بهداشت قرار بود آن کار را بکند چه باید می کرد؟ هزینه ایاب و ذهاب، تامین مسکن، تامین کارانه و صدها مزایای مختلف که در نهایت نیز جز نارضایتی دست آن را نمی‌گرفت.

 

ناظر، بیان داشت: بنابراین قدم دوم اساسی در طرح تحول سلامت با رویکرد اقتصاد مقاومتی این است که باید بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی یعنی ارجاع 2 و 3 را از وزارت بهداشت مستقل کنیم و به بخش‌های خصوصی، ادارات بیمه، دانشگاه‌های آزاد یا شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا بسپاریم.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی، در پایان خاطرنشان کرد: حال با مستقل شدن آموزش پزشکی، سطوح تخصصی و فوق تخصصی و استقلال کامل سازمان غذا و دارو از وزارت بهداشت، تازه خواهیم رسید به نقطه سر خط، یعنی باید برنامه ریزی برای وظایف 9 گانه وزارت بهداشت کرد از جمله ارجاع سطح یک و پزشک خانواده، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، بهداشت دهان و دندان، بهداشت روان و غیره، یعنی معاونت‌های وزارت بهداشت برخلاف تصور به چند برابر فعلی افزایش می‌یابند اما با رویکرد ورود به حوزه‌های اختصاصی بهداشت و سلامت جامعه.

 

ارسال نظرات