مسئول ابزار دقیق شرکت گاز استان زنجان:

کاهش مصرف گاز در هیتر های ایستگاه های CGS با تولید برق از حرکت جریان گاز

مهم ترین کاربرد اختراع تولید برق از حرکت جریان گاز کاهش مصرف گاز در هیتر های ایستگاه های CGS است.
کد خبر: ۸۸۴۶۷۱۳
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسئول ابزار دقیق شرکت گاز استان زنجان مهم ترین کاربرد اختراع تولید برق از حرکت جریان گاز را کاهش مصرف گاز در هیتر های ایستگاه های CGS اعلام کرد و و گفت: برای تولید برق از ایستگاه های گازی روش های مختلفی از قبیل استفاده از توربین انبساطی، توربواکسپندرها یا پانل های خورشیدی پیشنهاد شده است.

فرزاد عباسی افزود: به دلیل عدم وجود طراح در زمینه طراحی پره های توربین و عدم امکان واردات قطعات و تجهیزات مکانیکی به دلیل وجود تحریم ها، استفاده از توربواکسپندرها میسر نبوده و پانل های خورشیدی نیز به صورت پایلوت در بعضی مکان ها استفاده شده است که صرفه اقتصادی نداشته است.

وی با بیان اینکه سوما به معنای روشنایی است، اظهار داشت: در واقعیت، کماکان هیچ روش و تجهیزی در ایستگاه های تقلیل فشار گاز به کار برده نمی شود و همچنان برای روشنایی ایستگاه ها از برق شبکه سراسری با هزینه های گزاف استفاده می شود.

مسئول ابزار دقیق شرکت گاز استان زنجان تصریح کرد: در این نوآوری، با استفاده از تکنیک کوپلینگ مغناطیسی، با توجه به تحریم ها هیچ گونه محدودیتی در نحوه ساخت و عملکرد دستگاه وجود نداشته و حتی می توان آنرا در زمینه های دیگر با کمترین هزینه ها گسترش داد.

عباسی گفت: تنها موضوعی که در این روش بسیار حائز اهمیت است نحوه بارگذاری مگنت ها بر روی حلقه های کوپلینگ و عبور گاز با حفظ موارد ایمنی از محفظـه تعبیه شده است کـه همه این مـوارد در طرح اختراعـی در نظر گرفته شده است.

فرزاد عباسی با اشاره به نیاز اساسی ایستگاه های تقلیل فشار گاز به برق برای راه اندازی هیتر، دستگاه بودار کننده گاز، روشنایی ایستگاه و انجام تعمیرات؛ گفت: تاکنون برای برق رسانی به ایستگاه های گازی از طریق برق شبکه سراسری اقدام شده است که اجرای این طرح ها، به دلیل دوری مسافت ایستگاه ها از محدوده شهری و احداث شبکه های انتقال نیرو، علاوه بر آثار زیان بار زیست محیطی، اقتصادی و فرهنگی، بسیار پرهزینه بوده و در بعضی موارد امکان برق رسانی وجود نداشته است.

در ادامه مهندس علی رضایی رئیس اندازه گیری و توزیع گاز با بیان اینکه گاز بعنوان یک انرژی پاک بسیار مهم بوده و در قرن اخیر تلاشهای زیادی برای جایگزینی آن با انرژیهای دیگر شده است، اما کماکان از خواص فیزیکی این انرژی قیمتی به نحو احسن استفاده نمی شود، ابراز داشت: در این نوآوری تلاش شد به جای استفاده از پانل های خورشیدی و یا استفاده ازتوربو اکسپندرها و با حذف بخشی از سیستم فرایند کاهش فشار گاز، که از لحاظ اقتصادی و نگهداری بسیار هزینه برتر از شبکه برق سراسری است، دستگاهی اختراع شود که بتواند از عبور جریان گاز بدون دستکاری در نحوه اجرای کار و با ایمنی بیشتر و نگهداری راحت تر و هزینه بسیار پائین تر، برق تولید نماید.

وی به مزیت ها و تاثیرات مفید این اختراع اشاره کرد و با بیان اینکه آنچه که در این روش بسیار چشم گیر است، جلوگیری از هدر رفت انرژی، استفاده بهینه از عبور جریان گاز، فشار بالای گاز و انرژی نهفته در آن است که برای شرکت ملی گاز و شرکت های گاز استانی، صرفه اقتصادی بسیاری خواهد داشت، گفت: با توجه به تقاضای بالای نصب ایستگاه گازی به خصوص در گاز رسانی به شهرها، روستاها و صنایع، با جایگزینی این دستگاه به جای استفاده از برق سبکه سراسری از میلیاردها تومان هزینه مالی جلوگیری می شود.

مهندس رضایی جلوگیری از هدر رفت میلیاردها ریال جهت انتقال برق به ایستگاهها، صرفه جـویـی اقتصـادی با جلوگیری از هـدر رفت انرژی و تولیـد یک انرژی دیگـر، کـنترل راحـت فاکتورهـای عملیاتی شـامل دمـا و فشـار گاز، سـاختار بسیار سـاده دستگـاه، حجـم و اندازه کم برای اشغال فضای کم در محیط ایستگاه ها، نصب و راه اندازی و نگهداری راحت، استفاده بهینه از نیروی انسانی، کاهش تخریب آثار باستانی، محیط زیستی، فرهنگی و... که به دلیل انتقال شبکه برق سراسری صورت می گیرد و تامین کلیه قطعات در داخل کشور را از مزایا و برتری این طرح نسبت به سایر طرح ها عنوان کرد.

وی از وجود 50 ایستگاه CGS در استان خبر داد و با اعلام اینکه به طور متوسط برای ساخت هر ایستگاه 100 میلیون تومان هزینه می شود، ابراز داشت: با این اقدام ارزشمند؛ 85 تا 90 در صد صرفه جویی ارزی را شاهد هستیم.

ارسال نظرات