آثار میزبانی مسابقات والیبال‌ آسیا در توسعه استان‌ اردبیل

رئیس هیئت والیبال استان اردبیل، چشم‌انداز آینده استان بخصوص بعد از میزبانی مسابقات والیبال امیدهای آسیا را روشن خواند و گفت: باید از هر وسیله ممکن برای پیشرفت استان تلاش کنیم.
کد خبر: ۸۸۴۹۱۶۱
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیجاز اردبیل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، از چند روز دیگر اردبیل خوش آب و هوا که بیش از این اسم و رسم چندانی در والیبال نداشت، محل رویارویی 11 تیم آسیایی خواهد بود تا شاگردان "خوان سیچلو" از اردبیل طعم شیرین حضور در جام جهانی مصر را بچشند.

اما اینکه چرا اردبیل با این رتبه والیبالی( 27 ،اُمین استان در ایران) مصرا به دنبال میزبانی مسابقات بین المللی بوده و چه طور توانسته به این مهم دست پیدا کند و اکنون برای برپایی این رویداد مهم و رویدادهای بعدی چه تمهیداتی اندیشیده شده ، قصه ای است دراز که شنیدنش از زبان نادر فلاحی رئیس هیئت والیبال استان اردبیل خالی از لطف نیست.

دلیل انتخاب اردبیل به عنوان میزبان مسابقات آسیایی والیبال چی بود؟
بعد از انتخاب بنده به عنوان رئیس هیئت والیبال اردبیل یک سری برنامه ها برای پیشبرد رشته ورزشی والیبال در استان پیش گرفتیم که عمده این برنامه ها علاوه بر استعدادیابی، کشف و تربیت استعدادهای والیبالی در جهت ارتقا والیبال اردبیل در سطح کشور و فدراسیون بود که در این راستا تلاش کردیم که وزن هیئت والیبال استان را در فدراسیون بهبود دهیم، این برنامه ریزی ها در شرایطی بود که رنکینگ هیئت والیبال استان در بین 32 استان 27 بود که وضعیت خوبی نبود.

ما پیگیر بودیم والیبال اردبیل را در سطح کشور مطرح کنیم و از جمله مواردی که میتوانست این مهم را ارتقا بدهد کسب میزبانی بین المللی برای استان بود که در این رابطه رایزنی هایی با رئیس فدراسیون والیبال کشور انجام شد که آقای محمدرضا داورزنی پیشنهاد داد با توجه به مرزی بودن اردبیل، مسابقه ای با حضور کشورهای منطقه برگزار کنیم و مابقی صحبت ها بماند بعد از اینکه این مسابقات را باموفقیت انجام دادیم.

در این راستا با حضور تیم ملی امید آذربایجان مسابقه ای با نام "بزرگداشت خلیج فارس" در اردبیل برگزار کردیم که در این مسابقات تیم ملی آذربایجان با پوشیدن پیراهن "خلیج همیشه فارس" دو بازی با تیم منتخب اردبیل و بیله سوار انجام داد که این مسابقات بازتاب جهانی هم داشت و البته تا حدودی هم فدارسیون والیبال کشورمان را متقاعد کرد که ما نه فرمالیته بلکه به صورت کاملا جدی به دنبال گرفتن میزبانی رویداد بین المللی در این رشته هستیم.

بعد از اینکه فدراسیون تا حدودی متقاعد شد که هیئت والیبال اردبیل به دنبال فعالیت مثمرثمر و سازنده در این حوزه است از رئیس هیئت والیبال دعوت کردیم تا سفری به اردبیل داشته باشد که در این سفر وی نشستی با حضور استاندار اردبیل و مدیر کل ورزش و جوانان استان داشت که استاندار از طرف ما خواستار میزبانی مسابقات بین المللی والبیال در استان شد و آقای داورزنی نیز قول دادند در حد امکان یک میزبانی به اردبیل داده شود اما نظر کارشناسان خبره ای که به این منظور از اردبیل بازدید کردند این بود که اردبیل به هیچ وجه از لحاظ ساختاری و تجهیزاتی آمادگی لازم برای برگزاری مسابقات بین اللملی را ندارد.

سالن ورزشی رضا زاده که بیش از یک دهه از افتتاح آن می گذشت از لحاظ کف پوش، نور، صوت و ... استانداردسازی نشده بود بر این اساس گرفتن مجوز برگزاری این مسابقات پروسه ای 30 ماهه بود؛ 30 ماه تمام هیات والیبال استان اردبیل، مقام عالی استان (استاندار) ، مدیر کل ورزش و جوانان استان همه تلاش کردند و پیگیر این قضیه بودند و در طی این مدت بارها ناظران فدراسیون و کنفدراسیون آسیا از اردبیل بازدید کردند؛بعد از اینکه استاندار دستور تامین منابع لازم و تخصیص اعتبار جهت تجهیز و استانداردسازی سالنها را دادند فدراسیون هم قبول کرد که میزبانی یک مسابقات را به اردبیل بدهد.

بر این اساس قرار بود که مسابقات avc cup با حضور هشت تیم در اردبیل برگزار شود که این مسابقات در ارمنستان برگزار شد، اما مجددا پیگیر شدیم چون به مردم قول داده بودیم و حتما باید یک رویداد بین المللی والیبال در اردبیل برگزار می کردیم.
بعد از جلسه ای که در معیت استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در فدراسیون والیبال برگزار شد تصمیم بر این شد که بازیهای قهرمانی امیدهای والیبال آسیا که انتخابی جام جهانی مصر است، با حضور 11 تیم در اردبیل برگزار شود .
حضور 11 تیم آسیایی در اردبیل مستلزم این بود که باید 2 سالن استاندارد داشته باشیم و یک سالن(رضا زاده) کفایت نمی کرد، از طرفی باید سیستم هتلینگ در حد استاندارد پروتکل کنفدراسیون آسیا می شد و مواردی دیگر ...؛ استاندار اردبیل در این قضیه سنگ تمام گذاشتند و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز کمک کردند تا امروز شاهد اخذ میزبانی مجوز بازیهای آسیایی باشیم.

کسب مجوز میزبانی امیدهای آسیا پروسه 30 ماهه بود که برای محقق شدن آن سه بار رئیس فدراسیون والبیال به اردبیل سفر کرد و 2 بار نیز مقام عالی استان به همراه هیات والیبالی ها در کنفدراسیون حضور یافت تا بالاخره محقق شد؛ کسب این مجوز کار جمعی و تیمی موفق بود.


آیا اردبیل از نظر داشتن فضای ورزشی، سالن، هتل و ... دارای استانداردهایی برای این میزبانی است؟
تا دو سه سال قبل با اینکه ما سالنهای رضازاده و آسمانی را داشتیم اما هیچ کدام از سالنهایمان استاندارد لازم برای میزبانی از بازیهای جهانی را نداشت تا سال قبل هم، همین طور بود اما الان سالن هایی (سالن رضا زاده و آسمانی) با استانداردهای جهانی داریم.

البته سالنها کف پوش استاندارد نداشتند؛ برای برگزاری مسابقاتی در سطح آسیایی باید برای هر کف استاندارد نیز مجددا رویه دیگری به نام کف پوش ورزشی گرفلور پهن شود که این نوع کف پوش تنها در کشورهای اروپایی تولید می شود، که هزینه خرید کف پوش گرفلور یک سالن را استان و دیگری را هیات والیبال از طریق فدراسیون متقبل شد.


علاوه بر کفپوش، سالن ها، نور، رختکن و سیستم صوتی استاندارد، دسترسی ها و سرویس بهداشی ما استاندارد نبودند .


با توجه به پخش زنده تلویزیونی این مسابقات در کشورهای آسیایی و شبکه ماهواره ای ورزشی، سالنهای ما باید از سیستم فیبر نوری، اینترنت پر سرعت نامحدود برخوردار می شد که این استاندارد سازی ها در شرف اتمام است.


کی استاندارد سازی سالن های برگزاری مسابقات آسیایی امید والیبال به اتمام می رسد ؟

آن طور که مدیر کل ورزش و جوانان و جوانان استان اردبیل قول داده اند سالن ها روزهای 29و 30 فروردین از طرف استان به ناظرین فدراسیون و کنفدراسیون تحویل داده می شوند؛ روز 30 فروردین بازی دوستانه با یک تیم محلی خواهیم داشت تا سیستم صوتی، نور و غیره آن چک شود.

هر استانی و یا شهری معمولاً در یکی دو رشته ورزشی در افکار عمومی شناخته می شود،تا مدتی در کشتی جزو سرآمدان این رشته بودیم که اکنون نیستیم، به نظر شما آیا این پتانسیل وجود دارد که در رشته ورزشی والبیال اردبیل هم همانند ارومیه شناخته شود؟
همزمان با استان اردبیل پنج استان آذربایجان غربی ،گلستان، مازندران، اصفهان و مشهد کاندیدای میزبانی مسابقات آسیایی بودند، به مراتب شرایط آنها از اردبیل بهتر بود؛ از طرفی تا دقیقه 90 نه تنها در فدراسیون که حتی ورزشی های استان هم با حساب دو دوتا چهارتا باور نداشتند که این میزبانی با وجود استانهای قدر و شناخته شده به ما برسد، البته برخی تلاش ما برای کسب میزبانی را حرفهای عادی تبلیغاتی ورزشی تصور می کردند؛ اما ما با تلاش گروهی ثابت کردیم که کار نشد ندارد، اگر بخواهیم ما می توانیم .
مخالفت کارشناسان فدراسیون والیبال با میزبانی اردبیل چند علت داشت، اینکه اردبیل سهم چندانی در والیبال ندارد و فرودگاه ما بین المللی نیست،به گونه ای که فدراسیون متحمل دو هزینه شده است و علاوه بر تشکیل ستاد های اجرایی در اردبیل به همان تعداد ستاد اجرایی در تهران هم تشکیل داد.
البته چون پرواز مستقیمی به اردبیل وجود ندارد، تمام پروازهای خارجی ابتدا در فرودگاه بینالمللی امام خمینی به زمین می نشیند و پس از اقامت ورزشکاران در هتلی در تهران این ورزشکاران به فرودگاه مهرآباد رفته و از آنجا به اردبیل می آیند.
باید گفت که گرفتن میزبانی مسابقات آسیایی برای اردبیل یک حرکت گروهی و اتفاقی بزرگی است؛ برای تحقق این امر در فدراسیون توان زیادی گذاشتیم تا برای والیبال اردبیل اعتبار کسب کنیم و نظر رئیس فدراسیون والیبال هم این بود که برگزاری این مسابقات می تواند برای توسعه ورزش استان اردبیل و رساندن والیبال اردبیل به استانهای پیشرو موثر باشد.

تاثیر مسابقات والیبال آسیایی را در آینده استان چگونه می بینید؟

میزبانی مسابقات آسیایی در اردبیل ثابت کرد که با حرکت جمعی، استان ما میتواند حتی در حوزه های اقتصادی و عمرانی نیز سرآمد باشد.
بی شک اگر همدل باشیم و به جای تخریب همدیگر همگرایی را پیشه کنیم یا به جای منفعت شخصی به فکر حرکت گروهی باشیم و منافع استانمان در نظر باشد تا منافع خودمان؛ آن موقع است که شور و نشاط اجتماعی در استان تقویت می شود و در تمام رشته های ورزشی سرآمد می شویم و حتی در بازیهای المپیک هم مدال کسب می‌کنیم .


مهمتر اینکه با این روند می‌توانیم ورزش را در خدمت توریسم استان در بیاوریم و در راستای ایجاد درآمد پایدار برای استان قدم برداریم که بنده با جرات می‌گویم که ما با گرفتن میزبانی مسابقات آسیایی والیبال این سد را شکستیم و با توجه به اینکه والیبال رشته ای است که برگزاری آن نسبت به سایر رشته ها سخت تر است اگر با همکاری و همدلی مسئولین و مردم این مسابقات را با موفقت به اتمام برسانیم مطمئن باشید که شاهد میزبانی مسابقات جهانی در رشته های مختلف خواهیم بود.

سابقه نداشت که شبکه 3 بخش زنده روزانه داشته باشد شبکه هایی از ژاپن استرالیا و یا شبکه تلویزیونی ماهواره ایی آسیا به نام fmnورزش در اردبیل حاضر شود و پخش زنده داشته باشد؛ این بهترین فرصت است برای معرفی و شناساندن استان و پتانسیل های ورزشی، گردشگری و کشاورزی در سطح آسیا و جهان .
جا دارد همه داشته هایمان را در طبق اخلاص بگذاریم و از همشریان تقاضا داریم در بحث فضاسازی برای حضور پرشور تماشاگران کمک کنند.
گرچه مسئولین در این رابطه زحمت می کشند اما باید مشارکت عمومی از فرودگاه تا سرعین داشته باشیم؛ بعضا دیده می شود در کنار جاده تریلی ها رها شده اند و شاهد انباشت نخاله ها هستیم این موارد زیبنده استانی نیست که می خواهد میزبان بازی های آسیایی باشد.
9
اردیبهشت قرار است میهمان به استان ما بیاید آیا برای پذیرایی از میهمان خانه تکانی نمی کنیم و دستی به سر و روی خانه بکشیم؛ احساس می کنم که این آمادگی برای پذیرایی از میهمانان باید سرعت بیشتری بگیرد و همه سهیم باشند.

هیئت والیبال استان اردبیل 30 ماه است به عنوان سرباز استان پیگیر برگزاری موفقیت آمیز این مسابقات بوده و هست و امیدواریم این مسابقات که اولین مسابقات برگزار شده در سطح آسیایی است اولین و آخرین نباشد و تداوم داشته باشد.
برای حضور تماشاگران به ویژه نوجوانان و جوانان و دانش آموزان در این دوره از مسابقات چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

کمیته فرهنگی و داوطلبان زیر نظر مدیر کل امور اجتماعی استانداری پیگیری های لازم را در این خصوص انجام داده اند و قطعا با آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها هماهنگ شده است.
هیئت والیبال استان برای اینکه در سالنها حضور پرشور و چشمگیر داشته باشد، حضور تماشاگران در ورزشگاه ها را رایگان اعلام کرده است.


روند آمادگی برای انجام مسابقات آسیایی در 15 روز مانده به مسابقات را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوش بینیم که آماده سازی در زمان مقرر به اتمام برسد اما با توجه به اهمیت برگزاری این مسابقات، آن فضایی که باید در استان شکل بگیرد شکل نگرفته لذا ضروری است همه با هم برای ایجاد آن تلاش کنیم.
اولین بار است که کنفدراسیون والیبال آسیا اعتماد کرده و این مسابقات را به محلی غیر از تهران داده است؛ بنابراین برنامه ریزی ما باید به گونه ای باشد که سربلند باشیم تا در این صورت در آینده نیز میزبانی را به ما پیشنهاد بدهند.
این یک حقیقت است که اردبیل در سوپرلیگ تیمی ندارد ما بازیکن و مربی و داور در حد ملی نداریم در رنکینگ هم که 27 اُمین استان در بین 32 استان هستیم، اما با درک اهمیت برگزاری این مسابقات و این امر مهم که میزبانی شایسته چه تاثیراتی در معرفی استان و پتانسیل هایش در نتیجه توسعه استان اردبیل ما خواهد داشت، خود بیش از بیش همه را ملزم می کند که با همکاری و مودت کارها را پپش ببریم.
امیدواریم در استان اردبیل شور و نشاط ویژه ایجاد شود به خصوص اینکه افتتاحیه این مسابقات مصادف با اعیاد شعبانیه است.
دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا با حضور تیم ملی امید 11 کشور ایران، پاکستان، چین، چین تایپه، تایلند، ازبکستان، قزاقستان، ژاپن، استرالیا، مالزی و سریلانکا در این مسابقات شرکت می‌کنند.
دور مقدماتی این رقابت ها در چهار گروه (سه گروه سه تیمی و یک گروه چهارتیمی) برگزار می شود.

ارسال نظرات