توسعه علمی مغان در گرو تلاش واحدهای آموزشی

شهرستان مغان آنطور که باید و شاید از لحاظ علمی و دانشگاهی پیشرفت های مناسبی نداشته و علت اصلی این موضوع غفلت از ظرفیت های عظیم مراکز آموزشی شهرستان است.
کد خبر: ۸۸۴۹۶۴۸
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل ازسیفار،شهرستان مغان با وجود پیشینه تاریخی مناسب و به جهت پرورش نخبه های علمی که در اقصی نقاط کشور فعالیت می کنند، آنطور که باید و شاید از لحاظ علمی و دانشگاهی پیشرفت های مناسبی نداشته و علت اصلی این موضوع غفلت از ظرفیت های عظیم مراکز آموزشی شهرستان است.
برای اطلاع از وضعیت بزرگترین واحد آموزشی شهرستان مغان به سراغ ریاست واحد این دانشگاه در گرمی مغان رفتیم. «یحیی نصرتی» از تلاش برای احیای وضعیت علمی و ورود دانشگاه به حوزه پژوهش برون دانشگاهی خبر داد:

عمدتا سوالی که ذهن دانشجویان را به خود درگیر کرده است، وضعیت رشته ها در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه و تثبیت آن ها است. در این زمینه توضیح دهید؟ در زمان قبول این سمت از ۷ رشته واحد گرمی مغان در مقطع ارشد، تنها ۲ رشته باقی مانده بود و مابقی به دلایل مختلف در حذف و یا در آستانه حذف کلی قرار گرفته بودند. اما با پیگیری های مکرری که داشتیم توانستیم ۲ رشته مدیریت دولتی و مدیریت اجرای را برگردانیم و مجوز رشته های حسابداری و کامپیوتر نرم افزار را نیز با حمایت قاطع نماینده مردم منطقه در مجلس از سازمان مرکزی گرفتیم. برای رشته حقوق خصوصی نیز قول مساعد برای تثبیت رشته از سال آینده گرفته شده و خوشبختانه در حوزه تأمین استاد مربوطه نیز مشکلی نداریم.

در حوزه رشته های مقطع کارشناسی نیز تلاشی برای افزایش رشته های کاربردی و اساسی صورت گرفته است؟ در مقطع کارشناسی ما مجوز ۷ رشته مهم و کاربردی را در شورای گسترش استانی گرفته و برای تأیید نهایی به سازمان مرکزی ارسال شده است. علاوه بر آن ۲ رشته کارشناسی پرستاری و بهداشت در حال رایزنی با سازمان مرکزی هستیم و مجوز و مدارک تدریس لازم نیز از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیری و نهایی شده است.

آیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی مغان امکانات لازم برای جذب دانشجوی پرستار را دارد؟ بیمارستان ولایت شهرستان مغان مرکز آموزشی درمانی بوده و علاوه بر ن دانشکده پرستاری نیز در این شهرستان فعال است. هماهنگی لازم برای برگزاری کلاس های تخصص در این مرکز آموزشی درمانی انجام شده و بیشتر کلاس های درس در داخل دانشگاه برگزار خواهد شد.

فاصله دور دانشگاه از شهر گرمی مغان مشکلات عدیده ای برای دانشجویان و حتی خود کارکنان در ایام سرد سال ایجاد می کند. برای این مهم برنامه ای ندارید؟ برنامه اصلی ما برای حل این مشکل انتقال واحدهای درسی مقطع کارشناسی به داخل شهر است که مجوز لازم اخذ و ساختمان مورد نظر نیز اجاره شده است و با تأییدیه نهایی در روزهای آتی شاهد راه اندازی این مرکز آموزشی در داخل شهر خواهیم بود. همچنین طی هماهنگی های صورت گرفته با شهرداری نسبت به اختصاص خط تاکسی های ویژه دانشگاه آزاد نیز صحبت هایی انجام شده و در دستور کار قرار دارد.

بنظر شما مشکل اصلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی مغان چیست؟ در گذشته به صورت بی رویه و بدون توجه به رشته های موجود در دانشگاه، هیأت علمی جذب شده است که ۱۲ نفر آن ها مازاد بوده و در تکمیل واحدهای درسی آن ها با مشکل مواجه هستیم. همچنین کاهش دانشجو که یک مشکل سراسری در دانشگاه های کشور است یکی از مشکلات اساسی است که در این شهرستان بدلیل کاهش جمعیت و جامعه پیر مشکل دوچندان است.

برای حل مشکل کاهش دانشجو چه اقدامی انجام دادید؟ با توجه به ظرفیت های قانونی ریاست دانشگاه آزاد نسبت به کاهش ۵۰ درصدی شهریه دانشجویان اقدام شد که باعث افزایش بالای ۱۰۰ درصدی جذب دانشجو در نیمسال دوم شد. هدف ما از این کار افزایش تعداد دانشجو و رضایت عمومی به دلیل کاهش شهریه بود که با این راهکار گرمی در استان تنها واحدی که غیربومی بیشتر از بومی در رشته های بدون کنکور را دارد، است.

در حوزه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه چه اقداماتی انجام داده اید؟ این واحد تاکنون هیچ نشریه درون دانشگاهی نداشت که با ترغیب دانشجویان اکنون ۴ نشریه فعال در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی و همچنین فعال شدن کانون دانشجویان نیز باعث توسعه فضای فرهنگی و علمی و جنب و جوش دانشجویان شده است. در بخش کتاب و مقاله بیش از پیش وضعیت دانشگاه بهبود یافته است و همچنین مجوز لازم برای برگزاری همایش های علوم انسانی و توسعه منطقه ای برای نیمسال اول سال آتی اخذ شده است.

آیا برنامه ای برای درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه دارید؟ اقدامی نیز در این زمینه انجام شده است؟ با وجود گذشت ۱۲ سال از آغاز به کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی مغان، تاکنون کوچکترین جرکتی در این حوزه انجام نشده است که همین موضوع اکنون دانشگاه را با مشکلات مالی مواجه کرده است. اقدام ما تلاش برای تغییر کاربری زمین اطرف دانشگاه آزاد است که نامه نگاری های لازم انجام گرفته و در صورت موافقت نسبت به ایجاد واحد رفاهی خدماتی بین راهی اقدام می شود. همچنین در حوزه کشت باغات و گیاهان داروئی نیز در سطح نیم هکتار در حال آزمایش هستیم و در صورت باردهی مطلوب، نسبت به توسعه باغات و گلخانه نیز اقدام می شود.

برای تثبیت وضعیت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی گرمی مغان که با کاهش نیرو سبب بیکاری تعدادی از نیروها می شد، چه اقدامی انجام شده است؟ با پیگیری و تلاش نماینده مردم شهرستان در مجلس و نامه نگاری های متعددی که داشتیم زمینه تثبیت همه کارکنان بغیر از ۲ نفر انجام شده و مشکلی بعد این در این حوزه نخواهیم داشت. برای این ۲ نفر نیز در حال رایزنی و حل برخی مشکلات از طریق تعهد کتبی برای جلوگیری از بیکاری هستیم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

در زمینه واحد اقماری مرکز رشد دانشگاه آزاد کهافتتاح شد، توضیح دهید؟ واحد اقماری مرکز رشد که به زودی در داخل دانشگاه آزاد پردیس انگوت که زیر مجموعه این واحد دانشگاهی است، افتتاحشد، از واحد های نوپای فعال که در زمینه‌ های مختلف منتهی به فناوری و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن فعالیت می ‌کنند، حمایت می کند. همچنین کمک به رونق اقتصاد محلى و ملی،ایجاد فضاى مناسب جهت تجارى کردن دستاوردها و تخصیص فضا و امکانات براى گسترش و رشد واحدهاى کوچک و متوسط دانش بنیان از اهداف مرکز رشد است.

ارسال نظرات