در هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا مطرح شد؛

مقوله مدیریت حوادث و بلایا فرا جناحی است/ آموزش انسانی عاملی برای جلوگیری از بروز بلایا

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه انسان توسعه یافته به توسعه پایدار دست پیدا می‌کند،گفت: انسان در ایجاد بلایا، گرفتاری و رفع آن تاثیر دارد بنابراین باید از آموزش لازم برخوردار باشد.
کد خبر: ۸۸۵۰۶۴۲
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا که در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، به سخنرانی پرداخت.

 

نوبخت، ضمن تشکر از سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و دکتر رئیس‌زاده گفت: کشور ما از بعد عملی درگیر حوادث و بلایای مختلفی است در این باره باید گفت که ما شاهد جنگ تحمیلی 8 ساله، حادثه زلزله ایلام، زنجان و بم، سیل ماسوله و وجود ریزگردها در 10 استان کشور بوده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه در مواجه به حوادث و بلایا پیشگیری نقش مهمی را ایفا می‌کند، بیان کرد: عامل بسیاری از حوادث انسانها هستند؛ به جز زلزله که نمی‌توان آن را پیش بینی کرد و فقط می‌توان از آن به شکل جزئی پیشگیری کرد، به محض اتفاق افتادن اگر بتوانیم تجارب نظری را به عملی تبدیل کنیم، مرگ و میر کمتر خواهد شد اما در باقی حوادث انسان نقش به سزایی دارد.

 

نوبخت، ادامه داد: در جنگها انسانها هستند که یا با عدم دیپلماسی یا با یک خوی تجاوزگیری آن را به کشوری تحمیل می‌کنند.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه در یک سری از سیل‌ها در کشور عوامل انسانی نقش داشته است، تصریح کرد: قطع بی‌رویه درختان نقش عوامل انسانی را در سیل متذکر می‌شود.

 

انسان باید توسعه یافته باشد تا به توسعه پایدار دست پیدا کند

وی در ادامه افزود: در توسعه پایدار به نظر می‌رسید که فقط باید به منابع اقتصادی توجه کرد اما شاهد بودیم افرادی که توانایی مالی بالا داشتند نیز درگیر بلایا شدند، سپس به مقوله تکنولوژی توجه کردند که در نهایت به این موضوع رسیدند که انسان باید توسعه یافته باشد تا به توسعه پایدار دست پیدا کند.

 

نوبخت، تاکید کرد: انسان در ایجاد گرفتاری و رفع آن تاثیر دارد بنابراین باید از آموزش لازم برخوردار باشد.

 

وی درباره توجه به مقوله آموزش عمومی گفت: نظر به اینکه آموزش موضوع عمومی است باید از اساتید، معلمان، ائمه جماعات و دیگر مسئولان مملکت استفاده کینم به این دلیل که مسئله جناح و گروه خاصی نیست بلکه مسئله حاکمیتی است و باید بدانیم که حوادث و بلایا مربوط به سه قوه است.

 

این مقام مسئول به بیان سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "مملکتی زنده است که فرهنگ آن زیبا باشد"، پرداخت و خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی امروز از تجارت فرهنگ جنگ دور است، هدایت و مدیریت این امر گسسته شده و فرهنگی که باید از نیروهای جبهه و جنگ جریان پیدا کند اتفاق نیافتاده است.

 

وی در ادامه افزود: برای ادامه مسیر باید بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری یکی از جلسات مجلس را به موضوع مدیریت حوادث و بلایا اختصاص دهیم؛ اینکه چه کنیم تا تشکیلاتی که موازی با یکدیگر کار می‌کنند مانند سازمان مدیریت بحران، سازمان پدافند غیرعامل و واحدهای مختلف را دور یکدیگر جمع کنیم.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ابراز امیداوری کرد که از کمیسیون سلامت مجلس خیری ساطع شود و همه مسئولان را زیر یک قانون و پرچم جمع کند تا به این شکل تمامی افراد را بسیج کنیم و حوادث و بلایا کمتر شود.

 

نوبخت، در پایان به بیماری‌های مزمن به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره کرد و گفت: حاشیه نشینی‌ها و اعتیاد از معضلات اجتماعی است و وظیفه ما است که این موضوع را فراموش نکنیم و حوادث حاد و مزمن را نیز با یکدیگر در نظر بگیریم.

 

ارسال نظرات