معاون عمرانی وزیر کشور:

نیروهای شهرداری ها با عملکرد خود دخالت مستقیم در کیفیت زندگی شهروندان دارند

نیروهای شهرداری ها با عملکرد خود دخالت مستقیم در کیفیت زندگی شهروندان دارند، از این رو این موضوع مورد توجه قرار دارد.
کد خبر: ۸۸۵۲۲۲۷
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون عمرانی وزیر کشور در نشست مشترک با استاندار، شهرداران و فعالان و دست اندرکاران حوزه عمرانی استان زنجان، با بیان اینکه 5 هزار و 300 دهیاری در کشور ایجاد شده است، گفت: با ایجاد این میزان دهیاری سهم مردم در اداره امور خود، افزایش یافته است.

هوشنگ خندان‌دل افزود: دولت به دهیاری ها در 3 سال اول فعالیت خود به اندازه بیش از 70 درصد از مجموع کل کمک های دولت های گذشته، اعتبار پرداخت کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: روند رشد جمعیت شهری در کشور ادامه دارد و ضرورت ارائه خدمات مناسب به مردم در شهرها ضروری است و باید ساز و کار قابل اطمینان برای توسعه پایدار شهر و درآمدهای شهری پیش بینی شود.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد:80 هزار شهر در کشور جمعیت زیر 50 هزار نفر دارند که توجه به نظام مالی شهرداری ها برای ارائه خدمات مورد نیاز مردم دارای اهمیت است. البته در گذشته در خصوص توان مالی شهرها شاهد شکاف و گسست بین شهرهای کوچک و بزرگ بودیم و سرانه هزینه شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک 10 به یک بوده است.

هوشنگ خندان‌دل گفت: دولت یازدهم برای اصلاح روند مهاجرت مردم از شهرهای کوچک و کم برخوردار به شهرهای بزرگ نسبت به اتخاذ چند راهبرد اقدام کرده است. همچنین زمینه اصلاح قوانین و مقررات برای تغییر شرایط فعلی در دستور کار دولت قرار گرفته است و لوایحی در این خصوص برای اصلاح امور تدوین شده و در دست بررسی قرار دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت 5 تا 6 لایحه برای ایجاد تغییر و بهبود شرایط شهرداری های کشور تدوین و در دست بررسی قرار داده است که برخی از این لوایح مشکلات سه دهه ای شهرداری های کشور محسوب می شوند. همچنین وابستگی شهرداری ها به ساخت و ساز و تعریف لایحه ای برای کاهش این وابستگی مالی جزو اقدامات در دست بررسی دولت قرار دارد که برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری و کاهش وابستگی درآمد شهرداری ها از 60 به 10 درصد، هدف جاری دولت بوده است.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: در شرایط فعلی شهرداری های کشور با قوانین 4 تا 5 دهه قبل اداره می شوند که این قوانین متناسب با نیاز امروز شهرها نیست و لایحه جامع مدیریت شهری با همکاری دستگاه های مختلف در سال 93 تدوین شده و در صحن دولت در حال بررسی و تجزیه و تحلیل است.

هوشنگ خندان‌دل گفت: شهرداری های بزرگ مشکلات بیشتری دارند و قابل قبول نیست که یک فرد با اراده شخصی بتواند در بکارگیری افراد دخیل باشد اما افراد دیگر از این شرایط برخوردار نباشند. در این راستا و در اصلاح قوانین به مسائل رفاهی نیروهای شهرداری توجه شده است و به دلیل اینکه نیروهای شهرداری ها با عملکرد خود دخالت مستقیم در کیفیت زندگی شهروندان دارند، از این رو این موضوع مورد توجه قرار دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: هزینه 60 هزار میلیارد تومانی شهرداری های کشور طی سال گذشته نیازمند نظارت بیشتر و دقیق تری بوده و دولت به دلیل اثرگذاری و تاثیر عملکرد شهرداری ها در زندگی عموم مردم نظارت ها را باید تقویت کند.

هوشنگ خندان‌دل در ادامه گفت: از بیش از یک هزار و 420 شهر کشور، شهرهای بسیار کمی هستند که توان اداره خود را دارند که دولت برای حمایت از شهرهای کوچک، بخشی از سهم شهرهای بزرگ را به آنها اختصاص داده و به طور مثال 8 هزار دستگاه ماشین آلات مختلف در این شهرها توزیع شده است. همچنین توزیع 800 هزار تن قیر و تخصیص یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار علاوه بر پرداخت های پیش بینی شده قانونی به شهرها در دولت صورت گرفته است.

ارسال نظرات