خبرهای داغ:

بهار نارنج؛ سوغات بهاری شیراز/ تولید ۱۵ تن بهار نارنج در استان فارس

بهارهای نارنج با زیبایی، ظرافت و عطری که دارند بهار شیراز را متفاوت کردند به گونه‌ای که این گل‌های سفید و معطر سال‌ها سوغات بهارانه شهر شیراز شده است.
کد خبر: ۸۸۵۲۶۶۶
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
دومین ماه بهار رفته رفته آغاز می‌شود و در این آغاز است که  درختان نارنج بهار می‌کنند تا بهار شیراز متفاوت از دیگر شهرها شود. مردم شیراز به ویژه آنان که هنوز در حیاط خانه باغچه‌ای و درخت نارنجی دارند، صبح‌ها با نوازش عطر بهار نارنج‌ها از خواب برمی‌خیزند.

در اغلب خیابان‌ها و کوچه‌های شهر شیراز درختانی سرسبز با گل‌های سفید معطر زیبایی خود را به رخ هر عابری می‌کشانند. نارنج یکی از پرشمارترین درختانی است که در شیراز یافت می‌شود، در میان بلوارها، حاشیه خیابان‌ها، در حیاط خانه‌ها و باغ‌ها می‌توان این درخت زیبا و پرثمر را دید.

زیبایی شگفت‌انگیز اردیبهشت شیراز مسافران بسیاری را به خود جلب می‌کند، مسافرانی که پس از بازدید از آرامگاه حافظیه، باغ دلگشا و باغ ارم با دستفروشانی روبه‌رو می‌شوند که بهار نارنج می‌فروشند و کدام مسافری است که یک بار طعم  چای با بهار نارنج را مزه کرده باشد و دلش نخواهد از بهار نارنج شیراز سوغات ببرد؟ اما سوال این است آیا بهاری که توسط دستفروشان به فروش می‌رود بهار نارنج است یا مخلوطی از بهار نارنج و دیگر مرکبات؟

محمدحمید پورآصف، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان عرقیات استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: دستفروشی مغایر با قوانین نظام صنفی است و از آنجا که امکان نظارت بر فروش آنها وجود ندارد، عده‌ای سودجو بهار دیگر مرکبات نظیر پرتقال و لیمو را از شهرستان‌ها به شیراز آورده، با بهار نارنج ترکیب می‌کنند و در محل‌های پر مسافر می‌فروشند.

به گفته وی راه شناخت بهار نارنج تازه از بهار خشک برای مردم عادی قابل تشخیص نیست هرچند عطر بهار نارنج با دیگر مرکبات فرق دارد، اما مردم برای خرید بهار نارنج باید به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کنند.

خسرو فروغان نائب رئیس اتاق اصناف استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم از غیرقانونی بودن فروش بهار نارنج توسط دستفروشان سخن می‌گوید و معتقد است که شهرداری باید برای ساماندهی فروش بهار نارنج در فصل بهار در اماکن گردشگری اقدام به ایجاد غرفه کند.

وی با تائید این مطلب که دستفروشی نوبرانه بهار مانند گوجه سبز و بادام و بهار نارنج گاه با شیادی همراه است و جنس تقلبی به مسافران فروخته می‌شود، می‌گوید: این نوع مشاغل هیچ درآمدی برای دولت ندارد و تنها ایجاد هزینه است.

به گفته فروغان براساس قانون هر نوع خرید و فروشی باید از طریق یکی از واحدهای صنفی انجام شود اما دستفروشی بهار نارنج و دیگر نوبرانه‌ها تنها چهره شهر را زشت می‌کند و چون نظارتی بر قیمت‌گذاری آنها نیست مشکلاتی را برای مردم و مسافران به وجود می‌آورد.

احمد عدلو، رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بیان فواید بهار و عرق نارنج می‌گوید: عرق نارنج برای تقویت قلب استفاده می‌شود و کسانی که ناراحتی قلبی دارند می‌تواند عرق یا بهار نارنج را استفاده کنند. به گفته وی نشاط‌آور و معطر بودن بهار نارنج سبب شده که مردم شیراز از دیرباز آن را با چای مصرف کنند.

عدلو معتقد است که بهارنارنج‌هایی که در باغ دلگشا فروخته می‌شود چون از درختان همان باغ تهیه شده، اصل است اما در دیگر نقاط شهر نمی‌توان اطمینان داشت که بهاری که فروخته می‌شود با  بهار دیگر مرکبات ترکیب نشده باشد.

امکان نگهداری تا یک سال در دمای محیط از ویژگی‌های این گل‌های معطر است که رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان استان فارس به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: کیسه‌های نخی یا ظروف سرباز بهترین بستر برای نگهداری هستند اما بهار نارنج در کیسه‌های پلاستیکی پس از مدتی دچار آفت‌ می‌شود.

براساس صحبت‌های مجید پاکاری، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس امسال 15 تن بهار نارنج در استان تولید می‌شود و هر ساله 40 درصد بهار نارنج و فرآورده‌های آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

آنگونه که پاکاری گفته است سطح زیرکشت درخت نارنج در استان فارس 1700 هکتار است که 900 هکتار در اراضی کشاورزی و 800 هکتار در خیابان‌ها، اماکن تاریخی و گردشگری و خانه‌ها و ادارات کاشت شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها