سازنده این ویلچر هوشمند در خصوص طراحی و ساخت آن گفت: این ویلچر هوشمند توسط ذهن کنترل می شود و دارای قابلیت های متعددی همچون؛ عبور از جوی آب، بالا و پایین آمدن از پله، موقعیت یابی دقیق، سنسور نور و باران و… است.
کد خبر: ۸۸۵۳۱۶۹
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

آرمین احمدزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: با توجه به اینکه بیشتر معلولان از ویلچر برای امورات خود استفاده می‌کنند و در بیشتر ساختمان‌ها و پیاده‌روها محلی برای تردد معلولا وجود ندارد ایده این طرح در ذهنم شکل گرفت.

وی با بیان اینکه با حمایت سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی موفق به ساخت این ویلچر هوشمند شده است، هدف از طراحی آن را کمک به معلولان و جانبازان کشور و حل مشکلات معلولان و جانبازان در عبور از موانع همچون پله و جوی آب عنوان کرد.

احمدزاده اضافه کرد: برای راحتی معلولان، سیستم کنترل از طریق ذهن نیز به این ویلچر اضافه‌شده که کمک شایانی به معلولانی که از ناحیه گردن به پایین دچار معلولیت و محدودیت هستند می‌کند و نیاز و وابستگی آن ها را به شخص ثالث برای حرکت دادن ویلچر و جابجایی آن را برطرف می‌کند وتلاش شده تا حد زیادی وابستگی فرد معلول به شخص ثالث کاسته شود.

احمدزاده ادامه داد: تکنولوژی ساخت این دستگاه، شاسی ویلچر و صندلی نشیمنگاه متحرک می‌باشد به‌طوری‌که توسط این ساختار فرد در هنگام عبور از موانع و آب راه‌های کنار خیابان قسمت نشیمنگاه را به‌طرف جلو انتقال داده و به کمک اهرم‌های تعبیه‌شده دستگاه ویلچر از روی جوب بدون پل به‌راحتی عبور می‌کند.

وی افزود: فنر پیچشی و بازوهای خمشی در مواقع بارانی به‌طور اتوماتیک چتر را بر روی فرد کاربر باز و بسته می‌کنند این قسمت دارای بازوهای مکانیکی بوده و به‌صورت تلسکوپی باز و بسته می‌شوند. در دو طرف ویلچر اهرم‌هایی دایروی تعبیه‌شده‌اند که در صورت خاموش شدن موتور بتوانند به‌طور دستی در مواقع ضروری هدایت ویلچر را بر عهده بگیرند.

سازنده این ویلچر در ارتباط با اهمیت و ضرورت اجرای این طرح بیان کرد: با اجرای این طرح می‌توان اعتمادبه‌نفس افراد معلول را افزایش داده و سرعت عکس العمل آن‌ها در برخورد به موانع را بهبود بخشیده و افراد خانواده‌ آن‌ها را از موقعیت آن‌ها باخبر کرده و درنتیجه سلامت جسمانی آن‌ها را تضمین کند و با اجرای این طرح از هزینه‌های گزاف عمرانی کاسته می‌شود.

وی در پاسخ به وجود محصولات مشابه این ویلچر اظهار داشت: تاکنون تلاش‌های فراوانی برای تولید ویلچرها باقابلیت گذر از موانع انجام‌شده است ولی فقط چند طرح از قبیل ویلچر IBOT3000 به تولید انبوه رسیده‌اند که البته بسیار گران‌قیمت نیز می‌باشند. مکانیزم های ارائه‌شده عموماً اهرمی، ریلی و یا با استفاده از سیستم‌های پیشرفته می‌باشند که یا کارایی لازم را ندارند و یا تولید آن‌ها در داخل کشور پرهزینه می‌باشند.

احمدزاده در مورد ساختار ویلچر ساخته‌شده گفت: این ویلچر مجهز به چرخ ازکیل است که نسبت به طرح‌های موجود دیگر که قادر به گذر از مانع می‌باشند، ساده‌تر و ارزان‌تر می‌باشد و با توجه به هزینه ساخت آن، کارایی بالایی دارد. با توجه به قدرت صنعتی کشور، این چرخ با فن‌آوری ساخت ساده‌ای که نسبت به طرح‌های دیگر دارد، شرایط مساعدتری را برای تولید انبوه داراست.

این مخترع جوان درباره تجاری‌سازی این ویلچر افزود: مهم‌ترین نیاز برای تجاری‌سازی، تأمین منابع مالی است و برای تجاری‌سازی این طرح نیازمند کارگاه و ابزارآلات مناسب و همچنین بازار فروش و حمایت‌های بخش دولتی و یا خصوصی است.

وی درباره اهداف و کارهای آینده خود گفت: به مصداق شعر: «هرکسی را بهر کاری ساختند، میل آن را در دلش انداختند»، بنده هم فکر می‌کنم در زمینهٔ پژوهش و اختراع دارای انگیزه زیاد و میل شدید هستم و امیدوارم از این طریق راه‌کارهای مناسب برای مشکلات کشورم را پیدا کنم و همواره در این راستا قدم بر خواهم داشت، در حال حاضر روی ایده‌ جدیدی بر روی پای مصنوعی کار می‌کنم که در آینده نزدیک به لطف الهی و با کمک سازمان‌های مرتبط، شاهد ساخته‌شدن نخستین پای مصنوعی هوشمند در کشورمان خواهیم بود.

احمدزاده در ارتباط با امکانات و کمبودهای موجود در کشور در ارتباط با تخصص خود گفت: نبودن مراکز تحقیقاتی مناسب و فعال در دانشگاه‌ها و فعالیت پایین محیط‌های علمی که اغلب با بهانه‌ نبودن بودجه، شاهد فعالیت ضعیف این مراکز هستیم، کمبود بسترهای مناسب جهت پرورش استعدادهای بالفعل و همچنین فقدان سازمان‌ها و ارگان‌های حامی پژوهشگران یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای کشور می‌باشد. در حال حاضر، فقط سازمان بسیج علمی از پژوهشگران حمایت می‌کند. انتظار می‌رود بقیه ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز قدمی در جهت حمایت‌های هرچند کوچک در جهت پیشرفت پژوهشگران بردارند.

این مخترع بسیجی درباره انتظارات خود از مسئولان و سازمان‌های مرتبط گفت: نخبگان قشر خاص و مهمی از جامعه هستند، پرورش نخبگان و پروبال دادن به آن ها، مستقیماً موجب پیشرفت کشور می‌شود، از مسئولان تقاضا دارم بسترهای مناسب را برای فعالیت نخبگان و تحقیق و پژوهش فراهم کنند و با حمایت‌هایشان، راه پیشرفت نخبگان و عملی کردن طرح‌ها و ایده‌های کاربردی را هموار سازند.

وی درباره چگونگی این حمایت‌ها افزود : کمک‌هزینه مالی و تسهیلات اعطایی به نخبگان در جهت تجاری‌سازی محصولات خود و تولید ملی به‌اندازه کافی نیست. با توجه به اینکه نخبگان و مخترعین نقش بزرگی در پیشرفت علمی کشور و تولید داخلی و اشتغال‌زایی دارند، حمایت‌های بیشتری از نخبگان، علی‌الخصوص حمایت‌های مالی توسط دولت انتظار می‌رود.

احمدزاده اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده برای یک پژوهشگر، بروکراسی اداری است، همه‌روزه شاهد به هدر رفتن انرژی پژوهشگران در هزارتوی بروکراسی اداری هستیم که این انرژی می‌تواند در جهت پیشرفت طرح‌های علمی مصرف شود. لذا کم کردن بروکراسی اداری می‌تواند بار بزرگی از دوش پژوهشگران بردارد.

وی با اشاره حمایت‌های بسیج از پژوهشگران گفت: تنها ارگانی که از طرح این‌جانب حمایت کرد تا طرح به عرصه عمل برسد، سازمان بسیج علمی آذربایجان شرقی بود به همین خاطر بسیج علمی استان و مسئولان زحمت‌کش این سازمان کمال تشکر را دارم که با حمایت‌های خود منجر به عملی شدن ایده این‌جانب و ساخت نمونه اولیه اختراع من شدند.

آرمین احمدزاده؛ دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد است که در زمینهٔ الکترونیک، مکانیک، رباتیک و مهندسی پزشکی فعالیت می‌کند و تاکنون موفق به ثبت اختراع ویلچر هوشمند کنترل شونده توسط ذهن شده است و اختراع دوم وی در زمینهٔ خودروهای هوشمند، در پروسه ثبت می‌باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها