بازی دولتمردان با معادلات ریاضی!/ رازهای پشت پرده وام 100 میلیون تومانی مسکن

چند وقتی است که افزایش نرخ تسهیلات مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان، نقل و نبات بسیاری از متقاضیان مسکن به ویژه زوج‌های جوان شده، اما واقعیت چیز دیگری است.
کد خبر: ۸۸۵۶۳۶۱
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، این روز‌ها اوضاع احوال بازار مسکن ناخوش است و این ناخوشی همزمان با ایام انتخابات به اوج خود رسیده است، به طوریکه بسیاری از مشاوران املاک از این حال بازار مسکن جانشان به لب رسیده و از این وضعیت رکود گله‌مند هستند.

 
البته در این بین بسیاری از دلالان نیز از فرصت استفاده کرده و به فکر پر کردن جیب خود هستند.
 
براساس این گزارش دولت یازدهم در آخرین روزهای کاری خود به فکر زوج‌های جوان افتاده و با افزایش میزان تسهیلات مسکن زمینه خانه‌دار شدن زوج‌های جوان را فراهم کرده، اما از سوی دیگر با افزایش این میزان وام، سوداگران همانند گذشته از فرصت استفاده کرده و سعی در گران‌تر شدن خانه‌ها کرده‌اند.
 
گفتنی است طی هفته‌ای که گذشت شورای پول و اعتبار به منظور رونق بازار مسکن و گشایش مالی متقاضیان خرید، مصوبه‌ای ارائه داد که بر اساس آن سه راهکار مقابل زوج‌های متقاضی خرید مسکن، شامل «وام بدون سپرده با سقف بالاتر از تسهیلات قبلی»، «وام اوراق با سقف اضافه، اما هزینه کمتر» و همچنین «وام اولویت‌دار برای تعاونی‌ها» قرار گرفته است.
 
بر این اساس زوجین متقاضی مسکن، فارغ از شرط خانه اولی، می‌توانند از مسیرهای تازه طراحی شده در بانک‌های تجاری، بانک مسکن و همچنین بانک پشتیبانی‌کننده تعاونی‌های مسکن برای دریافت تسهیلات خرید با مبالغ بیشتر از سال گذشته، استفاده کنند.
 
گفتنی است تسهیلاتی که در این مصوبه در نظر گرفته شده با توجه به نیاز هر یک از مشتریان به آنها تعلق می‌گیرد و برخی صرفاً به زوجین و برخی نیز به سپرده گذاران تعلق می‌گیرد و متقاضیان متناسب با شرایط اقتصادی خود و لحاظ مزایا و نقاط ضعف و قوت هر یک از راهکارهای ارائه شده، می‌توانند یک مسیر را برای دریافت تسهیلات انتخاب کنند.
 
 ۸۰ میلیون تومان مجموع تسهیلات مسکن افراد در تهران
 
بر اساس این گزارش، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان موافقت کرده و افراد می‌توانند در کنار بهره‌مندی از سایر تسهیلات، تسهیلات جعاله را نیز دریافت کنند. پیش از این سقف در نظر گرفته شده برای تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران ۶۰ میلیون تومان بود که با امکان فعلی متقاضیان می‌توانند، علاوه بر سقف ۶۰ میلیون تومان نسبت به دریافت ۲۰ میلیون تومان جعاله نیز اقدام کنند و مجموعاً تا سقف ۸۰ میلیون تومان از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
 
راه خانه دار شدن زوج‌های جوان هموار شد
 
حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مسکن با بیان اینکه افزایش میزان تسهیلات به زوج‌های جوان توانسته راه رسیدن به خانه دارشدن زوج‌های جوان را فراهم کند، افزود: نرخ تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به زوج‌های جوان ثابت و همان ۹. ۵ درصد باقی مانده است.
 
 معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری یک ساله تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند.
 
براساس این گزارش وضعیت رکود در بازار مسکن بسیار وخیم‌تر از تصور مسئولان است که بتوانند با افزایش نرخ تسهیلات این بازار را تکان دهند.
 
تسهیلات خرید مسکن افزایش نیافته است
 
در همین راستا حسن محتشم رییس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفتگو با خبرنگار  مسکن با اشاره به اینکه مجموع تسهیلات مسکن زوج‌های جوان همان ۱۶۰ میلیون تومان است، گفت: وام خانه اولی‌ها همان ۸۰ میلیون تومان است و متقاضیان می‌توانند مابقی تسهیلات را از طریق اوراق خریداری کنند.
 
محتشم یاد آور شد: دولت، برنامه افزایش تسهیلات را به شورای پول اعتبار داده، اما شورا به شیوه دیگر با این میزان تسهیلات موافقت کرده است.
 
وی افزود: این میزان تأثیر بسیار اندکی به ویژه در خانه اولی‌ها دارند و شاید کمک ناچیزی به متقاضیان کند.
 
رییس انجمن انبوه سازان گفت: رونق گرفتن بازار مسکن با افزایش تسهیلات امکان پذیر نیست و باید راه چاره دیگری در پی گرفت.

گریبان‌گیر شدن رکود در بازار مسکن باعث شده بسیاری از موارد مرتبط با این بازار نیز در رکود برود، به جز بازار اجاره وضعیت این بازار به گونه‌ای است که هرچه قدر بازار مسکن در رکود فرو می‌رود بازار اجاره پر رونق‌تر وگران‌تر می‌شود و در این بین مستأجران هر روز بیش‌تر از روز گذشته نگران‌تر می‌شوند.
 
افزایش تسهیلات رونق را به خانه‌های کوچک می‌آورد

ابوالفضل موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن نیز همانند سایر مسئولان معتقد بود که این میزان تسهیلات تأثیر بسیار ناچیزی به ویژه در واحدهای کوچک دارد.
 
وی در ادامه افزود: تسهیلات ۵۰ یا ۸۰ میلیون تومانی در واحدهای کوچک و ارزان قیمت، تأثیر داشته و زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت‌ها نمی‌شود.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است، تسهیلات خرید مسکن در واحدهای متوسط و بزرگ نیازمند اقدامات دیگری است.
 
براساس این گزارش بازار مسکن نیازمند شوک‌های دیگری است که بعید به نظر می‌رسد مسئولان بتوانند برای آن اقدامی کنند.
 
اقداماتی از جمله افزایش نرخ تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت مسکن، کوتاه کردن دست واسطه گران و از همه مهم‌تر به رونق در آوردن اقتصاد کشور که این اقدامات به عمر دولت یازدهم نمی‌رسد.
 
حال باید منتظر باشیم و ببینیم که دولت بعدی چه گامی برای این بازار ناخوش بر می‌دارد.
ارسال نظرات