مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

کاهش هزینه تولید حبوبات با کشت و برداشت مکانیزه

بالاترین هزینه کشت و تولید حبوبات مربوط به برداشت آن است که با مکانیزه، علاوه بر اینکه بذور به طور یکنواخت در داخل خاک قرار گرفته و با امکان مکانیزه آن می یابد،
کد خبر: ۸۸۵۶۴۷۴
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ارتقای بهره وری یا به عبارتی افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید از سیاست ها و اولویت های بخش کشاورزی استان زنجان به شمار می‌رود و دستیابی به این مهم در حوزه تولید حبوبات در استان با توسعه کشت های «پاییزه» و کشت «انتظاری» امکان پذیر است.

حسین عامری با اشاره به مرسوم بودن کشت بهاره و سنتی حبوبات در استان زنجان افزود: عملکرد حبوبات از جمله عدس و نخود در کشت های بهاره و سنتی به دلیل کوتاه بودن دوره رشد پایین بوده و بارندگی‌های پاییزه نیز در این روش از دسترس خارج می شود.

وی اظهار داشت: در کشت پاییزه که عمدتا در اوایل مهر ماه تا اواسط آبان ماه انجام می گیرد انتخاب رقم مناسب بسیار حایز اهمتیت است و در این راستا از ارقام نخود استفاده از رقم «سارال» که از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و به دماهای زیر صفر تا 18- درجه سانتی گراد نیز تحمل دارد به کشاورزان استان زنجان توصیه می شود.

عامری خاطرنشان کرد: در کشت انتظاری یا خفته نیز که عمدتا از اواخر آبان ماه تا اواخر آذر ماه انجام می شود اطلاع از شرایط اب و هوایی بسیار حایز اهمیت است به طوری که باید از پایین آمدن دما اطمینان حاصل کرده و مطمئن شد که احتمال جوانه زدن گیاه وجود ندارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: در کشت انتظاری حبوبات با مساعد شدن شرایط آب و هوایی در اولین فرصت کشت انجام گرفته و بذر در داخل خاک قرار داده می شود به طوری که به محض آغاز بارش های اواخر زمستان و اوایل بهار، گیاه به تدریج جوانه زده و سر از خاک بیرون می آورد.

وی تصریح کرد: در کشت های بهاره در مناطق مختلف استان زنجان همه ساله معمولا در اوایل بهار به دلیل بارش های بهاره امکان وارد شدن به مزرعه وجود ندارد و این موضوع سبب می شود عمده بارندگی ها از دسترس خارج شود. در حالیکه استفاده حداکثری از بارندگی‌ها، حسن و مزیت بزرگی برای کشت انتظاری و پاییزه محسوب می شود.

عامری با بیان اینکه نتایج تحقیقات و بررسی های انجام گرفته در مرکز تحقیقات در زمینه کشت انتظاری و پاییزه حبوبات در استان زنجان بسیار رضایت‌بخش بوده است، اضافه کرد: ارقام «عادل» و «بیله سوار» به ترتیب از ارقام نخود و عدس در کشت انتظاری به شمار می روند که استفاده از آن ها به کشاورزان استان توصیه می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: کشت نیمه آبی و استفاده از آب های فصلی به صورت حداکثر یک تا دو بار آبیاری در طول دوره رشد، از دیگر راهکارهای ارتقای بهره وری حبوبات در استان محسوب می شود به طوری که در این راستا با آبیاری گیاه نخود و عدس در مراحل گلدهی و پر شدن دانه ها که معمولا با تنش خشکی مواجه می شوند، عملکرد بسیار مناسبی حاصل شده و درآمد اقتصادی مناسبی نیز برای کشاورز به همراه دارد.

وی در ادامه کشت مکانیزه حبوبات در استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و در تشریح مزایای کشت مکانیزه گفت: بالاترین هزینه کشت و تولید حبوبات مربوط به برداشت آن است که با کشت مکانیزه، علاوه بر اینکه بذور به طور یکنواخت در داخل خاک قرار گرفته و با امکان برداشت مکانیزه آن هزینه ها کاهش می یابد، از طریق افرایش تولید در واحد سطح عملکرد مناسبی نیز حاصل خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان متذکر شد: بعد از برداشت گندم و جو در اواخر تابستان توصیه می شود کشاورزان با استفاده از گاوآهن های قلمی زمین را شخم زده و به هیچ عنوان گاوآهن های برگردان دار مورد استفاده قرار نگیرد چراکه در این صورت رطوبتی که در داخل خاک ذخیره شده از دسترس گیاه خارج می شود.

عامری در پایان بر استفاده از دستگاه های خاکورزی حفاظتی یا بذرکار مستقیم کشت در کشت حبوبات در مناطق مختلف استان زنجان تاکید کرد.

ارسال نظرات