یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

افزایش نقدینگی کنونی در تولید هم تاثیری نداشته است/نقدینگی مازاد، توجیه اقتصادی ندارد

حجت الله عبدالملکی گفت: نقدینگی تاثیری ناچیز هم برای تولید داشته باشد قابل قبول است ؛ در شرایط فعلی، افزایش نقدینگی از هیچ منطقی برخوردار نیست. نقدینگی مازاد، توجیه اقتصادی ندارد و به ضرر اقتصاد کشورمان است.
کد خبر: ۸۸۵۸۳۹۲
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۶

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: افزایش نقدینگی تاثیری ناچیز هم برای تولید داشته باشد قابل قبول است ؛ در شرایط فعلی، افزایش نقدینگی از هیچ منطقی برخوردار نیست.


وی با بیان اینکه نقدینگی مازاد، توجیه اقتصادی ندارد و به ضرر اقتصاد کشورمان است افزود: افزایش نقدینگی در شرایطی از منطق قوی برخوردار است که بتواند رونق تولید، احیا و بازسازی واحدهای تولیدی را با خود  بهمراه داشته باشد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: بارها دولت یازدهم انتقاداتی را به مدیریت اقتصادی و افزایش نقدینگی در دولت نهم و دهم داشته است و افزایش نقدینگی را منوط به رشد و راه اندازی مسکن مهر برشمرده است البته از شبکه بانکی انتظار می‌رفت که نقدینگی را بر مبنای منابع داخلی مالی و بدون خلق پول افزایش دهد.

عبدالملکی بیان داشت: افزایش نقدینگی بدون اتخاذ سیاست ‌ها و تصمیم های مناسب چالش جدی در عرصه مدیریت اقتصادی است از سویی دیگر هم رشد نقدینگی که با ساختار موجود اقتصادی کشورمان همخوانی داشته باشد شبکه های بانکی را هم با خطر عدم توانایی در ایفای تعهدات و ورشکستگی مواجه می‌کند و مقادیر فراوان نقدینگی موجب تخصیص ناکارآمد منابع مالی است و  عدم برنامه ریزی مدون برای تولید را نشان می‌دهد.

ارسال نظرات