رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع):

ایجاد سالیانه یک میلیون شغل حداقل کاری است که باید اجرا شود

مهدی صادقی با بیان این که اولین موضوعی که در بررسی کارنامه اقتصادی دولتها در اروپا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد عملکرد آنها درایجاد اشتغال است گفت: ایجاد سالیانه یک میلیون شغل حداقل کاری است که باید اجرا شود.
کد خبر: ۸۸۵۸۴۳۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام»، پیرامون شعار انتخاباتی ایجاد 5 میلیون شغل با اشاره به اینکه اکنون حدود 3 میلیون بیکار در کشور وجود دارد گفت: از جمعیت شاغل نیز حدود بیست درصد بیکاری پنهان دارد.

 

وی درتوضیح بیکاری پنهان گفت:‌ شخصی که مهندس کامپیوتر است و شغلش نگهبان ساختمان است اگر چه شاغل است اما بیکار پنهان است چراکه از ظرفیت واقعی استفاده نشده است.

 

صادقی با اشاره به اینکه گذشته از مسئله‌ی بیکاری پنهان که رسیدن به عمق آن فاجعه‌بار است گفت:‌ مسئله‌ی بیکاری آشکار خود اکنون بر اساس آمار مرکز آمار که هر نفر در هفته یک ساعت کار کند شاغل محسوب می‌کند نیز 3 میلیون اعلام شده است.

 

وی با انتقاد از رویکردی که مرکز آمار در شاغل محسوب کردن افرادی که در هفته یک ساعت کار می‌کنند گفت: سوال این است فردی که در هفته یک ساعت کار می‌کند چگونه می‌تواند خرج یک روز خود را تأمین کند.

 

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه سالیانه حدود یک میلیون از دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند و وارد بازار کار می‌شوند گفت:‌ اگر شعار 5 میلیون شغل در پایان دوره هم عملیاتی بشود در پایان دوره ریاست جمهوری دوازدهم جمعیت بیکار وجود خواهد داشت. بنابراین ایجاد سالیانه یک میلیون شغل حداقل کاری است که باید اجرا شود و جای تعجب دارد که برخی از مسئولین این مقدار را نیز غیر ممکن می‌دانند.

 

صادقی در اهمیت ایجاد اشتغال به وسیله دولت گفت: اولین موضوعی که در بررسی کارنامه اقتصادی دولتها در اروپا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد عملکرد آنها در زمینه ایجاد اشتغال است و دولتها در این زمینه هیچگاه وعده کلی نمی‌دهند بلکه هدف کمی، واضح و روشن که مردم بتوانند در پایان عملکرد آنها با توجه به برنامه هایش مورد ارزیابی قرار دهند.

 

وی با مثبت ارزیابی کردن وعده‌هایی که کمی است گفت: متأسفانه در ایران رایج بود که با وعده‌های کلی جلوی مطالبه‌گری مردم از دولتها گرفته شود اما زمانی که وعهده‌ها جزیی و کمی باشد تا پایان دولت این مطالبه‌گری در بین مردم وجود دارد و اگر دولتی موفق به اجرای آن نشد مردم در پایان آن دولت بهتر می‌توانند در موردش تصمیم بگیرند و به طور کلی ایجاد شعارهای کمی از محاسن این دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

 

صادقی از محاسن دیگر جزیی شدن وعده‌های انتخاباتی را سرایت کردن به تمام زیر مجموعه‌های مدیریتی دانست و افزود:‌به عنوان نمونه شخصی که مدیریت فولاد مبارکه را بر عهده میگیرد باید به صورت جزیی مشخص باشد که در پایان دوره‌ی مدیریتی خود به دنبال چه هدفی است.

 

وی با بیان اینکه در دنیا مرسوم است که هرکس بخواهد مسئولیتی را بر عهده بگیرد باید برنامه‌ای برای تغییر داشته باشدکه دولت را از نقطه (الف) به (ب )برساند گفت: اکنون در اقتصاد کشورحداقل  تغییری که ضروری است انجام پذیرد ایجاد 5 میلیون شغل است چرا که اگر این مقدار شغل ایجاد نشود فضای علمی کشور قطعا به قهقرا خواهد رفت در حالی که با ایجاد این میزان شغل شرایط علمی کشور بهبود پیدا نخواهد کرد اما در شرایط کنونی اش حفظ خواهد شد.

 

صادقی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت حاشیه‌نشینی در شرایط بحرانی به سر می‌برد گفت: اگر این مقدار شغل در سال ایجاد نشود وضعیت حاشیه‌نشینی به جهت کوچ به شهرهای بزرگ برای اشتغال به مراتب وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه  بیکاری بحرانهای اجتماعی در جامعه ایجاد می‌کند گفت: وقتی شخصی بیکار باشد به سمت کارهای ریسک‌پذیری چون زورگیری، دزدی و ... می‌رود. انسان شاغل بسیار به سختی می‌پذیرد که در خیابان یک نفر را با چاقو تهدید کند که کیف او را بگیرد و از او اخاذی کند.

 

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» با اشاره به اینکه کشور ظرفیت این مقدار اشتغال و بیشتر از آن را دارد گفت: اقتصاد کشور برای آزاد شدن این ظرفیتش احتیاج به جراحی دارد که هر مدیری توانایی آن را ندارد یا ریسک این کار را نمی پذیرد.

 

وی در توضیح آن افزود: ایرانیان در خارج از کشور 1300 میلیارد دلار دارایی دارند که از این مقذار 80 میلیارد دلار در بورس دبی سرمایه گذاری کردند. از این مقدار سرمایه حد اقل 30 درصد ایرانیانی که دارای این سرمایه هستند تمایل جدی دارند که در ایران سرمایه گذاری کنند اما شرایط در ایران به جهت فساد اداری  و رانت‌خواری فراهم نشده است که بتواند پذیرای سرمایه آنها باشد.

 

صادقی در توضیح فساد  اداری گفت:‌اگر بنده یک ایرانی سرمایه‌دار در خارج کشور باشم حتی اگر بخواهم سرمایه خود را در ایران وقف نیز کنم حد اقل یک هفته از من زمان می‌برد.

 

وی با انتقاد از اینکه مطرح می‌شود حمله به سفارت عربستان باعث کاهش گردشگری شد گفت: اکنون 80 میلیون شیعه در جهان داریم اما مکانیسمی وجود ندارد که آنها وارد کشور شوند و بخش خدمات ما فعال شود.

ارسال نظرات