پاسخ رئیس سابق سازمان انتقال خون به شبهاتی درباره ذخایر خونی یک‌روزه؛

ارائه اطلاعات غلط، منجر به تضییع حق مردم و دلسردی پرسنل سازمان انتقال خون می‌شود

رئیس سابق سازمان انتقال خون، در واکنش به مطرح شدن شبهاتی مبنی براینکه این سازمان درزمان ریاست وی دارای تنها یک روز ذخیره خونی بوده است، گفت: اهداکنندگان و پرسنل زحمت‌کش سازمان انتقال خون همیشه پای کار بوده‌اند.
کد خبر: ۸۸۵۹۱۱۵
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، غلامرضا توگه، رئیس سابق سازمان انتقال خون و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به شبهاتی مبنی براینکه در زمان ریاست وی، سازمان انتقال خون تنها به مدت یک روز ذخیره خونی داشته است، گفت: واقعیت امر این است که این اظهارات به هیچ وجه درست نیست و بنده تایید نمی‌کنم زیرا داشتن تنها یک روز ذخیره خونی مساوی با یک بحران بسیار عظیم است و اصلا امکان ندارد هیچ کشوری در سراسر دنیا اجازه دهد تا این حد، ذخایر خون کشورش پایین بیاید.

اهداکنندگان خون در کشورمان همیشه نمونه بوده‌اند

رئیس سابق سازمان انتقال خون با شفاف سازی بیشتر، متذکر شد: این مورد اصلا در کشور ما قابل تصور هم نیست چراکه بحث میزان خون و ذخایر خونی هیچ ارتباطی به رئیس، مدیرعامل سازمان و اینکه چه طیفی بر مسند کشور حاکم باشند ندارد، بلکه ذخایر خون بستگی به داشتن اهداکننده‌های داوطلب دارد که خوشبختانه در کشور ما، اهداکننده‌ها نمونه هستند.

تعجب مسئولان سایر کشورها از داوطلبان ایرانی اهدای خون

وی با بیان اینکه بازدیدکننده‌ها از سایر کشورها، وقتی که افراد خیر و نوعدوست ایرانی را برای اهدای خون می‌بینند، کاملا متعجب می‌شوند، گفت: استقبال مردم از اهدای خون، به میزانی است که مسئولین برخی از کشورهای دارای غرض‌ورزی، می‌گفتند شاید حضور این حجم از اهداکنندگان، فیلم بازی کردن است و یک عده‌ای دعوت شده‌اند تا نمایشی از اهدای خون را نشان بدهند، زیرا تعداد زیاد داوطلبان ایرانی اهدای خون، برای مسئولان سایر کشورها قابل هضم نبود.

مردم خیرخواه و نوعدوست ایران همیشه در امر خوندهی پیشرو بودند

توگه، افزود: عملا همواره از زمانی که سازمان انتقال خون از سال 1352 به بعد در ایران تشکیل شد، مردم خیرخواه و نوعدوست ما همیشه در امر خوندهی پیشرو بودند و در دوران‌های حساس مانند انقلاب اسلامی، جنگ و بلایای طبیعی بسیاری از اوقات، از سوی سازمان انتقال خون اعلام می‌شد که مردم دیگر مراجعه نکنند زیرا بدون هیچ گونه درخواستی از سوی سازمان، مردم مراجعه می‌کردند و ذخایر خون بسیار بیش از حد مصرف می‌شد، بنابراین هیچگاه و در هیچ بُرهه‌ای از زمان، از نوعدوستی مردم کم نشد و همچنین پرسنل زحمتکش سازمان انتقال خون نیز از انجام وظایفشان کوتاهی نکردند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: در بدترین شرایط از نظر اقتصادی و اجتماعی، مردم باتوجه به اهمیت جان انسانها و وابستگی به خون و فرآورده‌های خونی، هرگز لحظه‌ای غفلت نکردند و اگر بخواهیم تصور کنیم که یک زمانی، ذخایر خونی تا این حد کاهش پیدا کرده، درواقع متصور شده‌ایم که اهدا کننده‌ای مراجعه نکرده و یا پرسنل کار نکرده‌اند.

وی در پاسخ به دلایل به وجود آمدن این قبیل شبهات در زمان ریاست وی (بین سالهای 90 تا 92) تصریح کرد: من فکر می‌کنم اینها اطلاعات غلطی است و دلایلی نیز دارد؛ متاسفانه مدیرانی که مسئولیت نظارت کیفی سازمان را برعهده دارند و بر اعداد و ارقام نظارت می‌کنند همچنان در این دولت مانند دولت‌های قبل در مسئولیت خودشان هستند.

ذخایر خونی در دوره مذکور، ۵ روز به بالا بوده است

توگه، با اشاره به اینکه گزارشات مکتوب موجود از سوی مسئولین نشان می‌دهد ذخایر خونی ما در دوره ذکر شده، پنج روز به بالا بوده و ذخایر خونی خوب بوده است، گفت: در گزارش صد روزه مسئولین دولت در سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت، صراحتا اعلام شده حتی از زمان تحویل گرفتن سازمان، ذخایر خونی معادل 5 روز بوده و به 7/5 افزایش یافته و هیچ بحثی راجع به یک روز بودن ذخایر خونی وجود نداشته است.

هیچگاه افولی در زمینه ذخایر خونی وجود نداشته است

رئیس سابق سازمان انتقال خون، تصریح کرد: آمار اهدای خون به صورت روزانه، ماهانه و سالانه در سازمان انتقال خون توسط اداره مربوطه کاملا ثبت و ضبط است و به هیچ عنوان هیچ نوع افولی در این زمینه وجود نداشته است؛ شاید در سالهای اخیر به خاطر برخی از سیاستهای سازمان، روند صعودی کُند شده باشد اما به هرحال هیچوقت میزان ذخایر خونی کاهش پیدا نکرده است لذا به نظر می‌رسد که این حرف به صورت خطا و اشتباه منتقل شده باشد.

وی تبعات بیان اینگونه حرف‌ها را متوجه اهدا کنندگان خون و پرسنل سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت دانست و گفت: این گونه لفاظی‌ها، موجب کاهش اعتماد اهدا کننده‌ها به مجموعه سازمان انتقال خون می‌شود؛ اما این آمارها تضییع حق مردم است زیرا مردم هیچوقت ما را تنها نگذاشته‌اند و همچنین موجب دلسردی پرسنل سازمان انتقال خون می‌شود که در بدترین شرایط مالی و کشوری از نظر حوادث شبانه روزی، در اختیار مجموعه سازمان و اهدا کننده‌ها بوده‌اند.

توگه، در پایان گفت: خواهشم از دوستانم در مجموعه سازمان انتقال خون این است که به این شبهات پاسخ مستند بدهند زیرا بحث آن تنها به یک فرد و مسئول برنمی‌گردد.

 

ارسال نظرات