یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» خواستار شد

شناور بودن نرخ ارز در اقتصاد کشور

آلبرت بغزیان افزود: نرخ ارزی باید شناور باشد؛ نرخ ارز توسط نیروهای عرضه و تقاضا و بدون مداخله مقامات پولی و دولت تعیین شود. در حقیقت نرخ ارز شناو.ر تابعی است از تغییرات شرایط عرضه و تقاضای ارز است.
کد خبر: ۸۸۵۹۴۸۳
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۱

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: کشورمان در صورتی می‌تواند دارای یک نظام ارزی باشد که در آن منشا ارزآوری برای اقتصاد کشور، متنوع باشد و صادرات  کشورمان طیف قابل ملاحظه ای از کالاها را شامل شود و تقاضا هم برای کالاهای موجود وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه نرخ ارزی باید شناور باشد افزود: نرخ ارز توسط نیروهای عرضه و تقاضا و بدون مداخله مقامات پولی و دولت تعیین شود. در حقیقت نرخ ارز شناو.ر تابعی است از تغییرات شرایط عرضه و تقاضای ارز است.

این اقتصاددان در ادامه بیان داشت:  در نظام ارزی شناور، دولت و مقامات پولی نباید تعیین کننده باشند و نقش دولت منتفی است از اینرو دولت می‌تواند بی‌توجه به دغدغه کسری تراز پرداخت ها به اهداف اقتصاد داخلی کشورمان متمرکز شود.

بغزیان خاطر نشان کرد: از آنجایی که در ایران، بودجه دولت به درآمدهای ارزی نفت وابسته است. لذا مداخله ارزی دولت انگیزه درآمدی دارد این در حالی است که دولت بی‌توجه به مقتضیات رقابت پذیری یا مقتضیات تولید داخلی یا تورم، نرخ ارز را به خاطر اهداف درآمدی خود تغییر دهد.

وی در خاتمه افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی فروشنده ارز در صرافی‌ه ا است لذا باید کنترل و نظارت اساسی هم توسط بانک مرکزی شکل بگیرد تا در برابر تغییرات نرخ ارزی، اقتصاد کشورمان دچار تلاطمات نشود.

ارسال نظرات