معاون فرهنگي دانشگاه خوارزمي:

گفتگو و مناظره تقابل فکر و اندیشه است

خبرگزاری بسیج: معاون فرهنگی و سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه خوارزمي گفت: گفتگو و مناظره تقابل فکر و اندیشه است كه از این تقابل، اندیشه‌ها و دیدگاه‌هاي نو ايجاد مي‌شود.
کد خبر: ۸۸۵۹۵۶۹
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱

به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد استان البرز، دكتر مرتضي تهامي  در جمع خبرنگاران با بيان اينكه جهاد دانشگاهي در نوآوری‌های فرهنگیِ جمعی پیشرو است، گفت: مناظرات دانشجويي از جمله برنامه‌هاي موثري است كه توسط جهاد دانشگاهي برگزار مي‌شود؛ در واقع جهاد دانشگاهی مبتکر برنامه‌های فرهنگی است و در برنامه‌های مختلف یک روش عملی ایجاد کرده است كه این تجربه و روشها باید در سطح کل دانشگاه‌ها و سایر نهادها بكار گرفته شود و جهاد با ساير نهادها نيز همفکری کند تا این برنامه‌ها در سطح گسترده‌تر اجرا شود.

وي افزود: مناظرات دانشجویی یک برنامه‌ی مفید علمی و فرهنگی در بین دانشگاهیان است و در رشد آگاهی‌های فکری و بالا بردن سعه‌ی صدر، تحمل و تفاهم بسیار موثر است.

تهامي با بيان اين‌كه شرکت در مناظره بر محور دیدگاه و اندیشه است، اظهار كرد: دانشجو و یا هر فرد دیگر باید این اصل را توجه داشته باشد که مناظره محل آراء و عقاید است و مناظره‌كنندگان بايد اصول مناظره از جمله احترام متقابل، رعايت ضوابط و مقررات گفتگو و پرهیز از هر گونه رفتارهای غیراخلاقی و روشهایی که منجر به لطمه زدن شخصيت ديگري مي‌شود، رعايت كنند.

وي خاطر نشان كرد: اصولا افزايش آگاهي و روشن کردن حقیقت يك موضوع برای دانشجو اثر گذار است و بايد تاثيرات مناظرات دانشجويي از جنبه‌هاي سياسي و اقتصادي براي دانشجويان تبيين شود كه مناظره دانشجويي میدان مبارزه فکری و علمی است و دیدگاه‌ها و نظرات در مورد موضوعات مختلف طرح می‌شود؛ در واقع گفتگوها و مناظرات جنبه‌ی سیاسی و امنیتی ندارد و براي شخص مناظره كننده تبعاتی نخواهد داشت.

تهامي تصريح كرد: در مناظره دانشجو بايد اول صداقت و دوم صراحت داشته باشد و شخص مناظره كننده از توانايي‌هاي علمي هم برخوردار باشد تا مناظره بر مبناي دانش و علم و اطلاعات باشد. گفتگو و مناظره تقابل فکر و اندیشه است كه از این تقابل، اندیشه‌ها و دیدگاه‌هاي نو ايجاد مي‌شود؛ در واقع رشد و تعالی در این گفتگوهاست و هر چه این مناظرات بر مبنای فکری و علمی باشد، اندیشه‌ای تعالی پیدا می‌کند و منجر به برنامه‌های نو مي‌شود؛ چراكه روشهای نو و ابتکار از اندیشه‌ها بوجود مي‌آيند.

وي در ادامه به بعد اجتماعي مناظرات دانشجويي اشاره كرد و افزود: مناظرات دانشجو را نسبت به سیاست و مسائلي كه در جامعه وجود دارد حساس می‌کند و حتی ممكن است در مناظرات دانشجويي یک فردی سیاست شناس پرورش يابد؛ چراكه دانشجو وقتی نسبت به موضوعي حساس شود با مطالعه ابعاد آن را می‌تواند بسنجد و دانشجو از خنثی بودن رهايي يابد. مناظرات هر چه گسترده‌تر باشد دانشجو نسبت به سیاست توجه بیشتری خواهد داشت؛ در واقع نه يك برخورد سیاسی ظاهر معابانه بلکه یک برخورد علمی.

تهامي در پايان يادآور شد: كرسي‌هاي آزاد انديشي در سطح كلان در زمينه علوم انساني از تأكيدات مقام معظم رهبري است؛ چراكه علوم انساني بايد به تحولاتي كه در دنيا رخ مي‌دهد پاسخگو باشد و در جهت مسائل فکری و اعتقادی باورهای انسان راهگشا باشد؛ اما مناظرات دانشجويي بخشی از بیانات مقام معظم رهبری را محقق می‌کند و در سطح خُرد است كه در حد خودش مي‌تواند موثر باشد؛¬ البته مناظرات در هر حد و اندزه‌اي، اگر تقابل و گفتگو بين انديشه‌ها باشد مي‌تواند راهگشا باشد.

 

 

ارسال نظرات