جانشین فرماندهی در عملیات بیت المقدس:

فتح خرمشهر ؛بزرگترین پیروزی سیاسی _نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال دوم جنگ بود

جانشین فرماندهی در عملیات بیت المقدس گفت:فتح خرمشهر به عنوان بزرگترین پیروزی سیاسی- نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال دوم جنگ، از اهمیت بسیاری برخوردار بود. در این عملیات توفیقات نظامی قابل توجهی از جمله آزادی بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی برای نیروهای ایران بدست آمد و دشمن متجاوز برای اجتناب از تلفات بیشتر و حفظ بصره، با سرافکندگی بسیار، از خاک ایران عقب نشست.
کد خبر: ۸۸۶۳۷۰۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس است این عملیات در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱۱ حدود یک ماه بعد از عملیات فتح المبین با رمز «یا علی بن ابی طالب (ع)» در حالی آغاز شد که قسمت وسیعی از خاک میهن عزیزمان در اشغال دشمن بعثی بود. از جمله شهر بندری و استراتژیک خرمشهر که از همان اوایل شروع جنگ به تصرف دشمن درآمده بود. شهیدان و سرداران مبارز این رزم به فاتحان خرمشهر مشهور شدند که با مقاومت خود توجه جهان را به نتیجه بزرگ این عملیات جلب کردند.
عبدالحسین رحیمی جانشین فرمانده در عملیات بیت المقدس در گفتگو با خبرنگار ما  بیان کرد: زمانی که جنگ شروع شد بیگانگان ازحمله عراق به ایران هدفی داشتند و انقلاب با یک هجمه عجیبی روبه رو شد کردستان به نوعی درگیر منافقین بود و صدام هم از خوزستان شروع کرد روحیه خودمختاری دولت بعث و داشتن منابع تسلیحاتی و تامین شدن از سمت غرب صدام را بر این فکر وا داشت که او باید فرد اول خاورمیانه باشد.
رحیمی گفت: از زمانی که دشمن خرمشهر را گرفته بود فرماندهان ایرانی منتظر زمان و فرصت مناسب بودند برای اجرایی کردن عملیاتی برای آزاد سازی خرمشهر در واقع مقدمات این عملیات از اوایل جنگ اغاز شده بود، خرمشهر یکی از بنادر نفتی و تجاری ایران بود که اشغال آن می توانست برای هر کشوری به عنوان یک امتیاز مثبت برای فشار آوردن به طرف مقابل، چه در جبهه جنگ و چه در مراکز بین المللی باشد.
وی ابرازداشت: استعداد دشمن در مسائل نظامی و تسلیحاتی چندین برابر بچه های ما بود اما با تدابیری که مقام معظم رهبری و شهید چمران انجام دادند ازعملیات های کوچکی چون بستان، سوسنگرد، آبادان، فتح المبین، شروع کردیم تا در خودمان یک توانی ایجاد کنیم برای فتح خرمشهر.
رحیمی در ادامه اظهار داشت:بعد از اینکه عملیات های جزء را شروع کردیم رزمندگان همزمان هم آموزش می دیدند هم مبارزه می کردند و این شرایط آنها را به شدت خسته کرده بود اما فضای معنوی جبهه و رشادت های رزمندگان، روحیه مثبت فرماندهان و پیروزی هایی که در عملیات های قبل داشتند ودرک اهمیت موضوع روحیه آنها را تضعیف که هیچ، تقویت هم می کرد.
این رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: ازآنجایی که قوای دشمن خیلی بیشتر از بچه های ما بود باید از تکنیک های غافلگیر کننده و خلاقانه استفاده میکردیم که شهید حسن باقری از طراحان جوان و خلاق در این راستا بود که با شناسایی نقاط ضعف دشمن عملیات ها را طراحی می کرد و آنچه برای فرماندهان اهمیت داشت سرعت عمل بود به همین علت دوم اردیبهشت که عملیات فتح المبین تمام شد عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت کلید خورد .
وی با بیان اینکه عملیات بین المقدس در چهار مرحله کلید خورد، گفت:مرحله  اول عملیات در غرب کارون و در روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شد، دشمن گمان نمی کرد که ایران بتواند با عبور از رودخانه کارون خود را به جاده ی اهواز –خرمشهر برساند. لیکن این امر تحقق یافت.
رحیم در ادامه با اشاره به مرحله دوم این عملیات افزود: این عملیات در روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۱ شروع شد، تهاجم ایران به سوی نوار مرزی، از جاده اهواز-خرمشهر در ناحیه ی غرب کارون آغاز گردید و  همزمان با مرحله  دوم، لشکر۶ عراق به محاصره و انهدام و اسارت تهدید می شد در این مرحله از عملیات، نیروهای ایرانی توانستند در هفده کیلومتر از نوار مرزی استقرار یابند و  نیروهای عراقی از جفیر، کرخه نور، هویزه و پادگان حمید عقب نشینی کردند و در محور شلمچه خرمشهر متمرکز گردیدند.
وی تصریح کرد:مرحله سوم عملیات که ده روز مداوم به طول انجامید، با هدف نهایی آزاد سازی خرمشهر شروع شد و نیروهای عراقی که در مثلث جاده کارون مستقر بودند عقب نشینی کردند و با مرگ فرمانده عراقیِ مستقر در خرمشهر، روحیه سربازان عراقی تضعیف شد و سرانجام در پی عملیات دوم و سوم خرداد۶۱ نیروهای ایران، عراقی ها شکست را پذیرفته، با دادن تلفات و ضایعات بسیار زیاد، خرمشهر را به صاحب اصلی آن واگذار و فرار کردند. وسعت منطقه ی آزاد شده در عملیات بیت المقدس بیش از ۵۴۰۰ کیلومتر مربع بود.
رحیمی تاثیرات فرا منطقه ای آزادی خرمشهر را اینگونه تصریح کرد: بعد از فتح خرمشهر معادلات دشمنان بهم خورد کشورهای منطقه احساس خطر کردند و کشورهایی چون سوریه، لیبی، چین و… در صدد رابطه با ایران بودند چون به این نتیجه رسیده بودند که در این شرایط بی عدالتی و بی ثباتی ایران قدرت دفاعی بالایی دارد. بالعکس هم تاثیرات زیادی به نفع عراق داشت چرا که صدام تسلیحات نظامی خود را بیشتر و قوی تر کرد و کشورهای غربی حمایت کننده او کمک های تسلیحاتی و بین المللی خودشان رابیشتر کردند.
این رزمنده دفاع مقدس افزود:اما طبق وعده خداوند اگر دلت را به او بسپری قطعا پیروز میدانی ورزمندگان ما به معنای حقیقی دل در گرو خداوند واهل بیت داشتند که این خود نیروی آنها را مضاعف و پیروزیشان را قطعی می کرد. ومصداق بارز این کمک های الهی و امدادهای غیبی این بود که امام راحل فرمودند خرمشهررا خدا آزاد کرد.
جانشین فرمانده تیپ ثارلله درعملیات بیت المقدس در رابطه با نامگذاری این عملیات اذعان کرد: در آن زمان روز عملیات ۱۳ رجب ولادت امیر المومنین علیه السلام بود که رمز عملیات به یا علی بن ابی طالب نام گرفت و دلیل نامگذاری این بود در آن زمان اسرائیل به لبنان حمله کرده بود و بیروت دراشغال اسرائیل بود بین رزمندگان همهمه ای بود که برای کمک به برادران خود لبنان بروند ودر همین راستا سپاه یک لشکر به فرماندهی حاج احمد متوسلیان به آنجا فرستاد تا نیروهای لبنانی را آموزش بدهد لذا امام گفته بودند شما باید خرمشهر را آزاد کنید و از آنجا به بیت المقدس بروید و این شد که این عملیات بیت المقدس نام گرفت.
رحیمی در پایان افزود: فتح خرمشهر به عنوان بزرگترین پیروزی سیاسی- نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال دوم جنگ، از اهمیت بسیاری برخوردار بود در این عملیات توفیقات نظامی قابل توجهی از جمله آزادی بیش از ۵۰۰۰  کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی برای نیروهای ایران بدست آمد و دشمن متجاوز برای اجتناب از تلفات بیشتر و حفظ بصره، با سرافکندگی بسیار، از خاک ایران عقب نشست. این عملیات بزرگ و غرور آفرین (الی بیت المقدس) که با اهداف استراتژیک و تاکتیکی خاصی به انجام رسید، ضمن آنکه توانست در سه مرحله، خرمشهری را که در ساعت ۳۰/۱۶ روز چهارم آبان ۱۳۵۹ و پس از ۳۵ روز مقاومت بی نظیر، سقوط کرده بود را در ساعت ۱۱بامداد سوم خرداد ۱۳۶۱ آزاد سازد، تغییرات چشمگیری را در روند جنگ ایجاد کرد و ایران را در موضعی فرادست قرار داد.و امیدواریم که مردم ایرا ن به معنای واقعی قدردان و ادامه دهنده راه شهیدان عزیز باشند و وصیت های این بزرگواران را در مسیر زندگی خود پیاده کنند.


آرمان
ارسال نظرات